Nye Mokka er ikke bare elektrisk, den er første bil ut i en ny generasjon fra Opel.

Tekst og foto: David K Andersen

Opel har de siste årene hatt tre SUVer, eller kanskje crossovere er mer riktig å si, i programmet. Grandland er det største, det er en ladbar bil med firehjulsdrift. Og så har du Crossland, straks klar med facelift, som er mindre, men en slags krysning av SUV og flerbruksbil slik at den har ekstra god plass. Den er bare fossil.

Midt mellom dem, fant vi Mokka, før. Den har imidlertid krympet i denne nye generasjonen, samtidig som den mister den litt røffe stilen og mulighet for firehjulsdrift.

Det plasserer nye Mokka rett inn i det såkalte BCUV-segmentet, som er veldig populært for tiden. Det er snakk om SUVer/crossovere i småbilklassen.

I tillegg er den selvfølgelig elektrisk, slik e-en til slutt antyder. I Norge er den bare elbil, i andre land kommer den også med fossile motorer.

Drivlinjen er kjent fra eksisterende elbiler fra PSA-konsernet, som eksempelvis Citroën ë-C4 og Peugeot e2008. Det betyr forhjulsdrift, 136 hestekrefter, 50 kWt batteri, 100 kW hurtiglading, og WLTP-rekkevidde mellom 318 og 324 km avhengig av utstyrsnivå.

Apropos det, kommer Mokka-e i fire utstyrsgrader; Edition, Elegance, GS Line og Ultimate. Prisene starter under 300 000 kroner, og ender på 339 900 for Ultimate. På den kan du bare kjøpe til skinninteriør for 7 900 kroner, ladeplate for 1 200, og metallic lakk.

Den kanskje største nyheten Mokka byr på, er at det er den første bilen fra Opels nye design-skole, som også inkluderer nytt, digitalt dashbord.

Denne bilen er utrolig lik GT X-konseptet vi kikket nærmere på sammen med design-sjef Mark Adams på Opels designsenter i Rüsselsheim i 2018, du kan lese mer om det her.

Verdt å legge merke til, er blant annet den såkalte Vizor-grillen og stripen midt på panseret, som henter inspirasjon fra klassiske modeller som Manta A. Sammen med egenartet og stilig design også lenger bak, og spesielt i den kule lanseringsfargen, står dette virkelig ut som en stilig bil.

Det finnes en rekke kombinasjoner av kule farger på både karosseri, tak og felger, som lar deg individualisere utseendet i stor grad.

På innsiden domineres inntrykket av de to skjermene, plassert i cockpit-aktig stil mot føreren. Dette er Opels første store instrumenteringsskjerm, den måler 12 tommer, og så har du 10-tommers infotainment til høyre.

Selv om Mokka har blitt mindre og kanskje ikke så røff som forgjengeren, er den totalt overlegen på design både på utsiden og innvendig – når dette er første ut i en ny generasjon fra Opel, er vi spente på resten.

Etter å ha kjørt alle elbilene med samme CMP-plattform og drivlinje tidligere, er det lett å tro at nye Mokka vil oppleves og føles lik biler fra søstermerkene, eller kanskje også Corsa-e.

Det gjør den overraskende nok, overhode ikke.

Det starter allerede med følelsen når du setter deg inn. Med setet i laveste posisjon, sitter du på typisk tysk vis, svært lavt. Med relativt høyt dashbord foran deg, og vinklingen mot føreren, er kjørestillingen og miljøet perfekt etter min smak. Liker du å sitte høyere, kan du selvfølgelig det.

Ekstra kult, er det å se ut over det høye, flate panseret med den opphøyde profilen i midten.

Brukervennligheten er god, mye takket være det Opel selv kaller «Digital Detox». Med det, mener de at selv om de nå har store skjermer, betyr ikke det at eksempelvis styringen av klimaet hører hjemme der. Eller at det skal være mange og kompliserte menyer og visninger på skjermene.

Her er det derfor ganske tradisjonelt opplegg med en liten knapperekke under infotianmentskjermen med volumhjul og litt annet for hurtigtilgang i systemet, og så har du klimaanlegget i en egen rad under det igjen. Mer kjørerelaterte funksjoner er samlet nede ved vippebryteren, som fungerer som girvelger.

Ryddig og greit, og ikke bare det: Skjermene har samme stil – informasjonen er tydelig fremstilt, og de er lette å navigere i.

Fullt så høy oppløsning som hos enkelte andre finner du ikke her, men valgmulighetene på oppsett og utseende er bra. Det er enkelt å skifte mellom ulike typer visning og forskjellig informasjon på den store instrumentskjermen rett foran deg – via vrifunksjon og knapp ytterst på blinklysspaken.

Kvalitetsfølelsen i interiøret er på nivå med hva du kan vente i dette segmentet, og denne prisklassen. Det betyr noen få overflater med myke plastmaterialer, men også en solid porsjon hardplast. Kult Alcantara-aktig trekk med sømmer i dørsidene drar opp totalen, og gjør dette til et fint sted å befinne seg.

Setene er på vanlig Opel-vis svært komfortable, og byr også på god sidestøtte. Her synes jeg Mokka-e scorer tydelig over konkurrentene.

Hva baksete og bagasjerom angår, er det ikke fullt så imponerende. Skal du ha maks plass for pengene, er det utvilsomt Crossland som gjelder.

Jeg som er 1,75 høy kan sitte bak meg selv, men er det større variasjoner i lengden, kan det bli snaut. Bagasjerommet på 310 liter derimot, er omtrent som du kan vente i en bil som dette.

På veien

Også kjøremessig, skiller Mokka seg mer ut enn jeg hadde ventet på forhånd. Den overrasker blant annet på komfort.

For selv om den er betydelig tyngre på rattet enn noen andre biler på denne plattformen, og merkbart strammere og mer sportslig satt opp i fjæringen, tar den også unna ujevnheter i veien imponerende effektivt.

Sånn sett er den veldig typisk Opel, den minner på sett og vis mer om en Astra eller Insignia i måten den kjører på, enn eksempelvis en Peugeot 2008.

Begrenset motoreffekt og relativt høy vekt (dog ikke til elbil å være), setter til slutt en viss stopper for de dynamiske ferdighetene. Men så lenge du ikke tar den helt til grensen av hva den makter i svingene, føles bilen tight, velbalansert og presis, i godt tempo langs svingete veier.

Som altså skjer uten at den er stumpete i det hele tatt. Det er nesten oppsiktsvekkende, hvordan dårlig vei og humper spises effektivt av hjulopphenget uten å forplante seg i karosseriet. Spesielt på en så liten bil som dette.

Støynivået virker dessuten til å være svært lavt, antagelig er det ikke tomme ord når Opel sier de har brukt mye tid på å isolere ekstra.

Forbruket er angitt til mellom 1,74 og 1,78 kWt per mil. I varmt vintervær med 7-8 grader og tørt føre, lå den faktisk under det, så lenge jeg holdt meg unna motorveien og fulle pådrag. Ved hardere kjøring lå den mer rundt oppgitt forbruk, så dette lover jo veldig bra for rekkevidden.

I den grad du ikke har behov for større baksete enn dette, må nye Opel Mokka-e være et av de aller beste alternativene i denne prisklassen.

Designen sitter som et skudd og den er imponerende komfortabel, samtidig som den også føles sportslig. I tillegg sitter du perfekt bak rattet, og kan nyte et digitalt interiør som er svært enkelt å bruke.

Når fullpakket bil, som også inkluderer Opels velkjente LED Matrix lys i ny generasjon, holder seg under 350 000 kroner, burde dette bli en riktig så populær doning når den lanseres i slutten av april og lander hos de første kundene i mai.

MER ELEKTRISK OPEL? HER KAN DU LESE TEST AV CORSA-E!

Galleri:

Data:

Opel Mokka-e
Pris fra 287 900
Pris testbil 339 900
Motortype Elektrisk
HK o/min 136 –
Nm o/min 260 –
Sek. 0-100 km/t 9,0
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil 1,74 – 1,78
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 523
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 310 – 1 060
Lengde mm 4 151
Bredde mm 1 790
Høyde mm 1 532
Akselavstand mm 2 561
Ombordlader kW 7,4 eller 11
Ombordlader, tid 0-100 5t 15 min (11 kW)
Hurtiglading 100 kW 0-80% 30 min
Batterikapasitet kWt 50/46 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 318 – 324