Mens ID-serien for alvor er i ferd med å innta markedet, planlegger Volkswagen neste skritt. Project Trinity er et radikalt elektrisk flaggskip, planlagt for 2026.

Av David K Andersen

Selskapet, som tidligere har siktet mot 35 prosent elbil-andel for det Europeiske markedet, har lagt frem ny strategi for de kommende årene. Nå er målet det dobbelte.

For å sikre en dominerende posisjon i fremtiden, er det mer enn bare overgang til elbiler som skal til, mener VW-sjef Ralf Brandstätter, som sier at merket de kommende årene vil endres mer enn noen gang tidligere.

En del av det, er utvidede muligheter for «over the air»-oppdateringer av bilene, en ny programvare som kalles ID.2.1 er på plass i alle biler produsert etter uke 8, og vil åpne for langt større muligheter for opplasting av ny programvare underveis. For eiere av biler produsert før dette, vil det være nødvendig å besøke en forhandler for å få ID.2.1. installert.

Bilene vil automatisk oppdateres hver tredje måned, og i tillegg åpnes det for etablering av nye funksjoner og ikke minst individualisering i henhold til hver enkelt kundes preferanser.

Samme tema gjelder for «Accelerate»-strategien knyttet til flaggskipet, Brandstätter kaller Tininty «programvare-drømmebilen».

VW mener biler i fremtiden teknisk og mekanisk vil være mye likere hverandre enn de er i dag. Det er software-siden som kommer til å variere istedet.

En av tankene, er å skape «on-demand»-tjenester på et helt annet nivå enn i dag. Vi vet jo at om du for eksempel har kjøpt en Audi e-tron uten LED matrix-lys, så har den likevel utstyret, du må bare betale litt ekstra for å få det låst opp.

Volkswagen mener bilene i fremtiden nesten vil bli som tidsmaskiner fordi de vil kunne endres og oppdateres i svært stor grad.

Over på bilen i seg selv, blir Trinity et nytt flaggskip, en sedan som skal være revolusjonerende på rekkevidde, ladetid og ikke minst selvkjøring.

Bilen vil i utgangspunktet ha selvkjørende funksjoner på nivå 2+, men vil kunne oppgraderes til 4. Da gjør du ikke mye på egenhånd lenger.

Plattformen henter elementer fra dagens MEB, men skal blant annet ha andre motorer og langt mer avansert programvare.

Bilen, som beskrives som en sedan, og kanskje vil kunne bli en slags arvtager til Arteon, skal produseres «hjemme» i Wolfsburg. Endinger i måten produksjonen foregår på, som følge av nevnte økende likhet på den mekaniske siden mellom ulike modeller, skal være store mot dagens standard.

Trinity og Accelerate-programmene kommer i tillegg til den nye premium-plattformen for elbiler som Audi for tiden jobber med. Den heter Artemis, og ventes å danne base for en rekke store biler både fra Audi, Bentley og Porsche.

Brandstätter sier Trinity-prosjektet kompletterer Artemis, og antyder dermed at førstnevnte er driveren på programvaresiden.

MER ELEKTRISK VOLKSWAGEN? LES VÅR TEST AV ID.3 HER!