Nissan er klare med sin viktigste Europa-modell: Her er Qashqai i helt ny utgave.

Av David K Andersen

Viktig bil

Den kompakte crossoveren var for noen år tilbake en virkelig stor-selger her i Norge, men den posisjonen har Leaf overtatt. Ute i Europa derimot, er det fortsatt Qashqai, og ikke Leaf, som er den viktigste modellen for merket.

Nissan var først ut i akkurat dette segmentet, og har skaffet seg en nærmest dominerende posisjon. Dette er en bil det går opp mot 250 000 eksemplarer av i året – bare Volkswagen Tiguan har de siste par årene klart å stagge den.

Dermed er modellen ubeskrivelig viktig for Nissans i Europa. Spesielt siden de gjennom mer enn 15 år har kuttet tilstedeværelsen i de mer tradisjonelle segmentene. At denne nye modellen slår an, er superviktig for merket.

LEAF OPPDATERT MED BLANT ANNET JUSTERBART RATT FOR 2021 – LES FØRSTE PRØVEKJØRING HER!

Design og teknikk

Nye Qashqai er basert på CMF-C-plattformen, som er lettere, og takket være nye sveise- og stemplingsteknikker, 41% stivere. Vekt er i det hele tatt viktig her, eksempelvis er panser, forskjermer og dører i aluminium, og sparer 21 kg bare der. Totalt er karosseriet 60 kg lettere enn før.

Nissan lover å opprettholde arven med gode kjøreegenskaper, og styrke den med nye Qashqai. Den har blant annet uavhengig multi-link bakhjulsoppheng også på de forhjulsdrevne utgavene, som er ganske uvanlig i dette segmentet for tiden.

Bilen er tegnet på Nissans studio i London, den følger trenden med stadig mer muskuløst utseende. Det oppnås blant annet med høy skulderlinje og panser, samt dominerende grill. Den såkalte V-Motion-grillen er krommet og omgitt av LED-lys med boomerang-signatur.

Akselavstanden øker med 2 cm, mens totallengden er 3,5 cm større. Den er også høyere og bredere enn før. Det gir blant annet betydelig større bagasjerom, med 74 ekstra liter, er det nå på 504. For en crossover på drøye 4,4 meter, er det meget bra, og betydelig bedre enn ladbare alternativer.

Plassen i baksetet er også større enn før, for eksempel øker kneplassen med 2,8 cm.

Drivlinjer

Ladbar, blir ikke nye Qashqai, men elektrifisert er den. Enten som mild-hybrid med 1,3-liters turbo bensinmotor som base, eller som fullhybrid med 1,5-liters motor.

Førstnevnte leveres med 138 hestekrefter, manuell girkasse og forhjulsdrift, eller 156, automat og valg mellom for- eller firehjulsdrift.

e-Power på sin side, som fullhybriden heter, leverer 187 hestekrefter via trinnløs transmisjon og forhjulsdrift. Denne drivlinjen har vært i produksjon for det japanske markedet en stund, hvor den har vært en stor suksess.

Nye sikkerhets- og komfortsystemer gjør kjøringen bedre, den har en ny versjon av ProPilot, som blant annet er koblet mot navigasjonen og gjør at den adaptive fartsholderen kan følge gjeldende fartsgrense. Systemet kan også tilpasse hastigheten inn mot svinger, avkjøringsramper eller lignende.

Helt automatiske, adaptive LED hovedlys er en annen nyhet, de styres utenom annen trafikk, slik at du beholder fjernlyset på selv om du møter andre biler eller ligger bak noen. Veldig bra for oss i Norge at Nissan satser på dette.

Innvendig

Interiøret er kanskje det punktet hvor du lettest vil merke at dette er en helt ny Qashqai, fra et Nissan som nå prioriterer dette området langt høyere enn tidligere.

Materialvalg og kvalitetsfølelse skal representere et betydelig løft, og designen ser jo meget bra ut.

En ny 9-tommers infotainmentskjerm har høyere oppløsning og bedre grensesnitt, og du får bilen med trådløs Apple Carplay.

Instrumenteringen er heldigital på 12,3-tommers skjerm og skal kunne konfigureres på flere ulike måter. Qashqai får også head-up display på 10,8 tommer.

En spennende nyhet er «Home-to-car»-system linket mot Google Assistant og Amazon Alexa. Siden bilen hele tiden er på nett, kan du kommunisere med den hjemmefra, for eksempel kan du snakke inn destinasjonen mens du sitter inne i huset, og den vil være på plass i bilens navigasjonssystem når du setter deg inn for å kjøre litt senere.

Bilen har også app-styringen NissanConnect med en rekke funksjoner.

HELLER VENTE PÅ ELEKTRISKE ARIYA? LES OM DEN HER!

Galleri: