Kul design, god plass, 800 volt lading: Hyundai er klare med neste generasjon elbil – dette er Ioniq 5
Av David K Andersen
Hyundai har sammen med søstermerket Kia vært tidlig ute med gode elbiler. Høy batterikapasitet og lavt forbruk, samt velfungerende teknologi, er gjerne ting vi tenker på når det kommer til modeller som Kona. At Sør-Koreanerne ligger i forkant, merkes også når de kommer med neste kapittel.
Først ut på en helt ny, dedikert elbil-plattform, er Ioniq 5, nylig vist for første gang i produksjonsform. E-GMP heter basen, og den byr på alt fra lang akselavstand og flatt gulv, til 800 volts lading.
Uansett hvilke spesifikasjoner du sjekker på denne nye bilen, kan det kjapt konkluderes med at Hyundai drar nytte av å allerede ha grei fartstid med elbil under beltet.
Bilen, som for øvrig ikke heter Hyundai Ioniq 5, men bare Ioniq 5, byr på to ulike batteristørrelser: 58 eller 72,6 kWt. Den kommer enten med bakhjulsdrift og motoreffekt på 218 hestekrefter, eller firehjulsdrift. Med det lille batteriet får du i så tilfelle 235 hester, mens versjonen med det store har 306.
Det gir akselerasjonstid fra 0-100 km/t fra 8,5 og ned til 5,2 sekunder. Topphastigheten er 185 km/t for alle utgaver.
Rekkevidden skal være opp mot 500 km for den bakhjulsdrevne utgaven med stort batteri, mens samme bil med firehjulsdrift skal klare 460.
Så langt presterer altså Ioniq 5 på omtrent samme nivå som eksempelvis VW ID.4 og Ford Mustang Mach-E som vi testet nylig.
Den skiller seg imidlertid ut på den elektriske arkitekturen, som til dels er 800 volt-basert. Det betyr raskere lading, selv om Porsche Taycan-nivå ikke nås helt. Det er mulig å lade med effekt på opp til 220 kW for den store batteripakken. Det betyr at du under optimale forholv skal kunne lade fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. 5 minutter vil kunne gi opp til 10 mil rekkevidde.
Bilen har også V2L-teknologi, som gjør at du kan lade andre enheter med den. Eksempelvis kan du lade den elektriske sparkesykkelen som ligger i bagasjerommet, eller utnytte inn til 3,6 kW effekt når du er på campingtur. Det er 220v uttak i baksetet, eller du kan plugge et adapter i den utvendige ladeporten.
På den mer praktiske siden, er Ioniqen 4 635 mm lang. Den plasserer seg altså blant allerede nevnte konkurrenter, og andre konvensjonelle familiebiler som Toyota RAV4.
Hele 3 meter akselavstand, skal gjøre interiøret svært romslig. Hyundai kaller det «Living Space», hvor målet er å hviske ut grensene mellom oppholdsrom og bilinteriør.
Foran, skaper en skyvbar midtkonsoll, i kombinasjon med helt flatt gulv, åpenhet og fleksibilitet. «Relxation»-setene kan med et knappetrykk legges ned så de blir som lenestoler – det kan jo være hyggelig når du lader.
Baksetet skal ikke bare by på god plass og komfort, men også det er fleksibelt med 40/60 deling, og 20 cm elektrisk justerbart forover/bakover.
Bagasjerommet tar 531 liter med baksetet i midterste posisjon, som er veldig bra. Og så kan du både ha takboks (maks 75 kg taklast), og du kan trekke tilhenger opp til 1 600 kg.
Hva design angår, er jo dette en svært spennende bil. Ganske lik konseptbilen «45», vist i 2019, er riktignok dette en crossover, men ikke sånn som konkurrentene.
Her er det egentlig bare høyden som har SUV-preg (og bakkeklaringen på 16 cm), resten av bilen har design mer inspirert av konvensjonelle kombier ala Golf. Retro-elementet sørger for helt spesiell stil.
De enkle og rene linjene, i kombinasjon med skarp design av fronten og tøff LED-design i både for- og baklykter, gjør Ioniq 5 skikkelig kul å se på. Store 20-tommers hjul skader ikke det heller.
Den «parametriske» designen vi gjorde oss bedre kjent med da vi testet nye Hyundai Tucson for et par måneder siden (les test her), går igjen også i Ioniq 5 – blant annet i felgene og ladeporten.
På innsiden får du ved siden av god plass, to store skjermer på 12,3 tommer. Den har dessuten AR head-up display i frontruten på hele 44 tommer. Hvor kult og nyttig det kan være, fikk vi en forsmak av da vi nylig kjørte VW iD.4 for første gang.
For å lansere med et smell, har Hyundai laget en egen modell med tilnavnet Project 45. Totalt 3 000 slike biler skal produseres for Norge, Nederland, frankrike, tyskland og Storbritannia, det er altså snakk om en «first edition», og den er fullastet både på spec og utstyr.
Prisen på 499 900 krone er svært attraktiv for en slik pakke, noe køen for å reservere da muligheten ble åpnet tidligere i uken, bar preg av. I løpet av 24 timer var det mer enn det tredobbelte kom med på listen. Hvem som stakk av med en av bilene, og hvor de havner, offentliggjøres i uke 9.
Leveringene til Norge starter i sommer, vi kommer tilbake med prøvekjøring så snart det lar seg gjøre.
Galleri: