Volkswagen ID.4 har alle ingrediensene for suksess.

Av Dave Humphreys

Etter hypen rundt ID.3, er det nå klart for oppfølgeren – i form av ID.4. Denne bilen er rigget for å være en nøkkelspiller i familie-el-SUV-segmentet, hvor konkurransen mellom biler som Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y og Skoda Enyaq iV er blant alternativene.

En av de første tingene du legger merke til med ID.4, er rett og slett størrelsen. Betydelig mer omfattende enn ID.3, plasserer den seg mellom Tiguan og Tiguan Allspace, og den har til tross for 42 mm lavere totalhøyde, bedre bakkeklaring.

Design er subjektivt, men ID.4 følger utvilsomt opp stilen satt av lillebror. Linjene har tydeligere kurver, og det er flere detaljer å følge med på. For eksempel er dørhåndtakene mer integrert i dørsiden, og føles mer påkostede.

Både for- og bakdører åpner i vid vinkel, og gjør det svært enkelt å sette seg inn. Og selv om den oppleves stor på utsiden, er det først nå du forstår hvor god plass ID.4 byr på innvendig.

Mye større

Å sammenligne med ID.3 er ikke en gang noe poeng, denne er mye større. Utsikten er dessuten formidabel både høyt og lavt, du kan til og med se overdelen av forskjermene.

Det er imidlertid likhetstrekk – den samme digitale instrumenteringen er på plass – montert på rattstammen. Det samme gjelder infotainmentskjermen montert i midten, men vinklet mot føreren. Den er på 12 tommer.

Denne bilen har en oppgradert versjon av programvaren og den virker til å fungere kvikkere og mer bestemt enn den gjorde forrige gang jeg testet ID.3. Videre hadde denne testbilen head-up display med utvidet virkelighet, som jeg skal kommentere mer under kjøreinntrykkene.

Interiøret er forholdsvis enkelt, med tanke på bilens størrelse. Noen vil nok elske minimalismen, men i og med at det er en familiebil, kunne det vært flere steder å legge fra seg ting på. Midtkonsollen byr på et åpent rom, og det er en fint plassert ladeplate, men bortsett fra to koppholdere (og USB-C-porter), så er det alt. Virker litt som en tapt mulighet.

Plassen i baksetet er veldig imponerende, med rikelig benplass og et midtsete stort nok for en tredje voksen. Med god hodeplass også, er dette noe av det beste vi har sett i denne klassen. Panoramataket, som er standard på de tre øverste utstyrsnivåene, byr på fantastisk utsikt, og lyser opp interiøret.

Selv om baksetet er svært romslig, går ikke det ut over bagasjerommet, som tar 543 liter. Litt mindre enn Tiguans 615, men husk at den har skyvbart baksete. Med nedlagt baksete tar ID.4 1 575 liter.

Å kjøre

Med det største batteriet på 77 kWt (netto), oppgir Volkswagen rekkevidden til å være fra 505 til 517 km, avhengig av utstyrsversjon. Med ekstrautstyr kan den være noe kortere, eksempelvis byr denne 1st Max-versjonen med sine 21-tommers hjul og glasstak på 492 km.

Vår første prøvekjøring var ikke lang nok til å teste rekkevidden, men selv i kaldt vær vil jo dette være mer enn nok for de aller fleste. Trenger du å hurtiglade, kan det skje med effekt på inn til 125 kW.

Motoren på 204 hestekrefter forflytter ID.4 uanstrengt, ytelsene passer måten bilen kjører på utmerket. Med 0-100 km/t på 8,5 sekunder, er den ikke i Tesla-land, men går du fra dieselbil til dette, er ikke det et tema. 310 Nm skyver på godt, og sammen med fjæringens kontroll, skyter bilen tilfredsstillende fart når du trykker på pedalen med Play-symbolet.

Førsteinntrykket av chassiset er at det er svært gjennomarbeidet og vellykket. Komforten er uvanlig høy, den fjerner både små og store ujevnheter effektivt. Samtidig sørger hjulopphenget for nok karosserikontroll til å satse med entusiasme i svingene uten å bli skuffet – selv på vinterdekk.

Bakhjulsdriften, og elmotoren montert samme sted, sørger for herlig balanse ut av svingene. Direkte styring med fin vekting, forsterker inntrykket. Dette lover godt for kommende utgaver med mer effekt.

På motorveien er det mulig å høre noe vindstøy, men ikke sånn at det blir plagsomt. Takk blant annet lydisolert glass for det. Igjen er det verdt å nevne sikten ut. Vinkelen på frontruten i kombinasjon med tynne A-stolper, gir meget god sikt rundt svinger, eller til siden i kryss.

Å bruke bilens navigasjonssystem fungerer godt, head-up displayet med utvidet virkelighet kan kanskje i starten være nytt og uvant, men blir fort et nyttig verktøy. Små og semi-gjennomsiktige piler dukker opp langt fremme i den gata du skal svinge inn i, og så øker størrelsen jo nærmere du kommer. En virkelig fin måte å guide deg til riktig avkjøring på.

Systemet klarte også å oppfatte vegmerkingen på landeveien, og om bilen var i ferd med å gli ut av filen, dukket en linje opp i frontruten for å varsle deg.

Konklusjon

Der ID.3 imponerte oss med design, layout og ytelser, høyner ID.4 standarden og viser det virkelige potensialet i MEB-plattformen. Gjennomført høyt nivå i alt, mikses med et fantastisk chassis, og setter en høy standard for elektriske SUVer. Denne bilen får umiddelbart dyrere elbiler som Audi e-tron til å falme en aning og virke mindre effektive. Vi gleder oss også til hvordan det lettere 52 kWt-batteriet kan forbedre innstegsversjonens dynamiske kjøreopplevelse ytterligere, samt hvordan den firehjulsdrevne utgaven blir å kjøre.

Galleri:

Data:

Volkswagen ID.4 1st Max
Pris fra 369 400 (City)
Pris testbil 497 400
Motortype/drivlinje Elektrisk RWD
HK o/min 204
Nm o/min 310
Sek. 0-100 km/t 8,5
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,8
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 049
Tilhengervekt kg 1 000
Bagasjerom liter 543 – 1 575
Lengde mm 4 584
Bredde mm 1 852
Høyde mm 1 631
Akselavstand mm 2 771
Ombordlader kW 11
Hurtiglading maks effekt kW 125
Batterikapasitet kWt 77 netto
Rekkevidde WLTP 492 (testeksemplar)

ID.4 skal leveres i en rekke utgaver. Innstegsversjonen har batteri på 52 kWt og kommer i City og Style utstyrsnivåer til 369 400 kroner og 409 500. Følgende versjoner har 77 kWt batteri: Life, Business, Family, Tech, Max, 1st og 1st Max. Prisene på disse starter på 416 900 og ender på 518 300. Den firehjulsdrevne varianten lanseres om noen måneder, og så vil ytterligere utgaver og variasjoner påfølge videre fremover.