Ford gikk ut med priser på Mach-E allerede i november i fjor. Så langt har det vært mulig å reservere, men nå kan den bestilles. Og prisene har ikke økt.

Av David K Andersen

I en tid hvor de fleste bilmerker øker prisene betydelig i Norge, kommer det nærmest som en overraskelse at Ford ikke har justert opp mot hva de gikk ut med for snart et år siden på Mach-E. Det er nå klart, etter at salget av den nye elbilen offisielt har startet i Nogre.

Du kan med andre ord stikke innom Ford og ikke reservere, men faktisk bestille en Mach-E. De første bilene kommer tidlig neste år.

Det tror vi veldig mange kommer til å gjøre, for elektriske familie-SUVer med mulighet for firehjulsdrift, og med lang rekkevidde – til god pris – har ikke akkurat vokst på trær så langt.

Mach-E kommer med to ulike batteristørrelser, 75 eller 99 kWt. Rimeligste utgave har førstnevnte, og bakhjulsdrift. Den byr på 269 hestekrefter, 440 km rekkevidde og starter på 412 000 kroner.

Samme batteri og motoreffekt, men med firehjulsdrift, og derav redusert rekkevidde ned til 400 km, koster fra 482 000 kroner.

For deg som setter rekkevidde først, er det 99 kWt batteri og bakhjulsdrift som gjelder. Det koster fra 462 400 kroner, og gir utrolige 610 km mellom ladingene.

Stort batteri og firehjulsdrift koster på sin side fra 544 000 kroner. Også her medfører trekk på alle fire noe kortere rekkevidde, men 540 km er jo fortsatt meget bra.

Bilene med det store batteriet har for øvrig 290 hestekrefter i den bakhjulsdrevne varianten og 346 i den firehjulsdrevne. 0-100 km/t for raskeste versjon er på 5,8 sekunder.

Hurtiglading skjer med effekt på opp til 150 kW, som er et stort pluss. Ford sier du kan lade på 119 km rekkevidde på bare 10 minutter. Da skal du nok treffe med både SOC du lader fra, selve hurtigladeren og temperaturer, men uansett: Dette er skikkelig bra for en elektrisk folkebil.

Ford lover både god plass, nye spennende funksjoner, gode utstyrsmuligheter og ikke minst de klassiske gode Ford-kjøreegenskapene. Vi ser frem mot å teste denne bilen første gang, og kommer tilbake med rapport om kjøreinntrykkene så snart det lar seg gjøre.

En del av bildene i galleriet stammer fra et Norges-besøk Mach-E gjorde i sommer.