Kia klargjør for fremtiden, og justerer både navn, logo, slagord og strategi.

Av David K Andersen

Skiftet ble lagt frem under en pressekonferanse natt til i dag, men at noe er på gang, har vi forstått helt siden ny logo ble presentert for kort tid tilbake.

Det er ikke bare klima og miljø, med elektrifisering i spissen, som fordrer endringer i den tradisjonelle bilindustrien. Et kobbel elementer som strekker seg fra ting som selvkjørende teknologi til delingsøkonomi og nye prinsipper for å flytte seg fra A til B, eller levere frihet i form av mobilitet, betyr store endringer.

For å tilpasse seg, være relevante, og kanskje til å med lede utviklingen, er nå Kia en av flere merker som slutter å kalle seg en tradisjonell bilprodusent, og går mer over til å være en mobilitets-leverandør.

Det samme gjør eksempelvis Toyota, du kan lese inngående om det i denne artikkelen.

Ved siden av den nye logoen, droppes det midterste ordet i firmanavnet, slik at Kia Motors Corporation blir til Kia Corporation. Også slagordet «The Power to Surprise», vil nå forsvinne etter en å ha vært godt beskrivende for merket siden 2005.

Det har selvfølgelig sammenheng med at Kia ikke lenger er en nykommer, men en etablert produsent med betydelig anerkjennelse og teknologi og produkter blant de bedre på markedet.

Det nye slagordet, Movement that Inspires, forteller at merket ikke bare skal sørge for menneskeforflytning, men gjøre det på en spennende måte.

Ho Sung Song, President og CEO i Kia Corporation: -Vi mener transport, mobilitet og det å være i bevegelse er en menneskerett. Vår visjon er å skaffe bærekraftige transportløsninger for kunder og samfunn over hele verden. Med lanseringen av vår nye merkestrategi i dag, starter vi arbeidet med å realisere denne visjonen, sier han.

Utvikling som tar selskapet til nye nivåer, er ikke ukjent for dette merket. Kia startet med sykkelproduksjon for 75 år siden, og gikk videre til å lage motorsykler og varebiler, før de i dag er en av verdens største merker med personbilsalg i 95 land.

Fjerningen av ordet Motors i selskapsnavnet, er naturligvis spesielt tilknyttet elektrifisert satsing, og Plan S som du kan lese mer om i denne linken.

Med base i den nye elbilplattformen E-GMP, skal det lanseres 7 nye elbiler frem mot 2027, det er snakk om både personbiler, flerbruksbiler og SUVer. Dette er i motsetning til dagens modellrekke, snakk om dedikerte elbiler, og det er viktig å merke seg at den nye plattformen støtter 800V-arkitektur.

Den første nye elbilen skal være en crossover-coupé med internbenevnelsen CV. Den er ventet presentert i løpet av de kommende ukene, og i dag bekrefter også Kia at den vil komme i en «high performance»-versjon. Rekkevidden vil være mer enn 500 km og den skal kunne lades opp på 20 minutter.

For å ta en sentral plass på mobilitet også for alle som ikke selv eier bil, satses det også friskt på bildelingstjenester av ulike slag. I Madrid er det allerede mer enn 120 000 brukere i WiBLE-tjenesten, som Kia driver sammen med Repsol. Tjenesten sies å være en av de mer vellykkede bildelingssatsingene i Europa. I land som Italia og Russland er videre KiaMobility-tjenesten allerede satt opp – en lignende ordning.

Som Volkswagen gjør med sin MLB-plattform, skal også Kia tilby sin nye elbil-base for tredjeparts kjøretøyproduksjon. Altså vil det være mulig for andre produsenter å kjøpe den elektriske skateboard-arkitekturen inkluderende batteri og drivlinje, for så å bygge sitt eget karosseri på den. Her er jo alt fra spesialkjøretøy for næring og offentlig sektor, til mer fritidsorienterte doninger aktuelle.

For å avslutte med det største symbolet på endringene, nemlig logoen, beskrives den som en «rytmisk, ubrutt linje». Den skal fremstå som håndskreven, og symbolisere selvtillit og «økende ambisjoner». Ho Sung Song sier den «representerer selskapets forpliktelse til å være et symbol på forandring og innovasjon».