Toyota har presentert kommende sesongs GR010 Hybrid LeMans Hypercar. Den skal brukes til racing, men snart får du den for gatebruk også.

Av David K Andersen

Nye regler er på gang for den ypperste klassen i WEC (World Endurance Championsip), hvor verdens største billøp, nemlig 24-timersløpet i LeMans, inngår. De er ikke direkte sammenlignbare med eldre tiders homologerings-reglement, men flere av fabrikkene kommer som resultat av regelendringen også til å produsere gatebiler av disse vanvittige racerne.

Like raske som de utgående LMP1-bilene, blir ikke disse nye, de gamle var jo nesten på Formel 1-nivå. Men fort, det kommer det til å gå, enten det er på bane eller vei.

GR010 er utviklet ved Toyota Gazoo Racing sitt hovedkontor i Köln i Tyskland, mens motoren er konstruert i Higashi-Fuji i Japan.

En 3,5-liters turboladet V6 bensin på 680 hester forer bakhjulene med krefter, mens en elmotor på 272 hester fra Aisin og Denso, som også fungerer som generator, gir effekt til forhjulene.

Det nye nå, er at maks effekt for denne klassen er begrenset til 680 hestekrefter. Det betyr at effekten på bensinmotoren må dempes i takt med at elmotoren benyttes. Tidligere kunne de legges på toppen av hverandre.

Dette betyr at Toyota og de andre i klassen, må utvikle svært avanserte styringssystemer for hele drivlinjen. Målet med ordningen er både å redusere kappløpet om høy makseffekt (dette vil redusere kostnadene noe og gjøre serien mer interessant for flere merker), og ikke minst skape en racingklasse som vil være nyttig for fabrikkene å delta i med tanke på videreføring av kunnskap til vanlige biler.

VI TESTET TOYOTA SUPRA PÅ LEMANS – LES ALT OM OPPLEVELSEN HER!

Utseendemessig ligner bilen på en prototype av gateversjonen som ble vist på banen før 24-timersløpet i 2020. Den har i tillegg ny dekorering sammenlignet med den gamle racingbilen.

Sammenlignet med utgående TS050 Hybrid, er denne bilen større og tyngre. Sammen med redusert effekt, påregner Toyota at rundetidene vil reduseres med rundt 10 sekunder på den drøye 16 km lange La Sarthe-banen i LeMans. På kortere, «vanlige» baner, regner man med å tape rundt 5 sekunder per runde.

Aerodynamikken har vært mer krevende denne gangen, siden det etter homologering, ikke er tillatt å endre vinger og karosseri i det hele tatt. Og kun ett element kan være justerbart.

Pre-sesong-testingen som nå er i gang, er dermed viktigere enn noen sinne. Årets sesong starter med «1000 Miles of Sebring» i mars, også et legendarisk løp, som jeg har hatt gleden av å besøke en rekke ganger. Siden skal det kjøres 5 runder til i 2021.

Foreløpig er det Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus og Alpine som skal konkurrere i LMP1, men siden reglene er nye, og gjør det rimeligere å delta i toppklassen, skal snart også Peugeot være på plass. Det ryktes dessuten om at Porsche og flere andre merker vil returnere.

Når Toyota etter hvert lanserer gateversjonen av GR010, vil den komplettere en voldsom satsing på sports- og spesialbiler, som via GR Yaris vi nettopp testet, en ny GT86 som skal være nært forestående, og ikke minst Supra, vil gi merket den bredeste line-upen av heftige biler i verden.

LES VÅR TEST AV VANVITTIG KULE TOYOTA GR YARIS HER!