Den fantastiske trehjulingen fra Morgan har vært med oss siden 2011 – nå er det slutt og det feires med en siste spesialmodell: P101.
Det å kjøre en Morgan 3 Wheeler er noe helt utenom det vanlige. Kjøreopplevelsen ligner ikke på mye annet som kan registreres for bruk på veien.
Navnet på modellen som får æren av å følge trehjulingen av produksjonslinjen er ikke tilfeldig. Project 101 var nemlig kodenavnet på den gjenfødte trehjulingen da den ble lansert tilbake i 2011.
Bare 33 utgaver av P101 vil bli produsert – og Morgan har funnet frem noen godbiter fra lageret for å gjøre denne utgaven enda litt mer spesiell enn den allerede var – det skulle man jo knapt tro var mulig…
P101 har fått aero-disk-hjul i stedet for de tradisjonelle eikehjulene som er vanlig på 3 Wheeler. – og et eget metalldeksel over passasjersetet – noe som først var å se på det nedlagte EV3-prosjekt.
Når det kommer til farger kan du spekke din P101 i sort eller hvit, med en av fire dekalpakker:
Belly Tank
The Dazzleship
The Aviator
The Race Car
LES OGSÅ: Retrodrøm – P1800 Cyan
Den første er en referanse til hot rod-racere som ofte brukte drop off-tanker fra fly, mens Aviator henter inspirasjon fra 2. verdenskrig med dekor som vi kjenner fra dagens 3 Wheeler også. Race Car har med seg striper og sirkler, mens Dazzleship er en dekorpakke som hinter til kamuflasjedekor som vi kjenner fra krigsskip og militære kjøretøy
Fra starten har det faktisk blitt produsert 2500 utgaver av 3-Wheeler – og noen av dem har også funnet veien til Norge.
Om du har lyst på en P101 er det sikkert ikke så lett – men har du gode kontakter og en halv million pluss litt til avgiftene, så lar det seg nok gjøre.
Viktigheten av trehjulinger i Morgan-historien kan ikke undervurderes. Den originale Runabout som ble bygget av HFS Morgan i 1909, og frem til i dag, har man bygget tusenvis på Morgan-fabrikken i Malvern.
Den originale trehjulingen ble bygget frem til 1952 – så ble det altså en pause frem til 2011 da dagens 3 Wheeler dukket opp til stor glede for Morgan-entusiastene.
Morgan lover imidlertid at en ny tolkning av trehjulingen vil dukke opp i fremtiden – la oss håpe det fortsatt blir med forbrenningsmotor i fronten.