Toyotas store og komfortable sedan oppdateres med nye systemer for 2021.

Av David K Andersen

En ganske stor sedan, som ikke er ladbar, er ikke akkurat det folk er mest opptatt av for tiden. I seg selv er det synd, lite kan slå en stor og komfortabel bil av denne typen på langturen.

Ikke at Toyota Camry har brydd seg særlig mye om det, den vakte ganske stor oppmerksomhet i forbindelse med sin tilbakekomst på det Europeiske markedet i 2019.

Toyotas siste generasjon fullhybridsystem gir både kvikk akselerasjon, svært lavt forbruk og et enkelt og ladefritt liv. Sammen med fantastisk baksete, masse utstyr og glimrende komfort, finner Camry et slags smutthull i en verden av SUVer og crossovere.

At den oppdateres allerede et par år etter introduksjonen, regner vi med hovedsakelig dreier seg om at Toyota siden den gang har kommet med nytt infotainmentsystem og oppdaterte aktive sikkerhetsfunksjoner.

En ny 9-tommers skjerm med raskere programvare og respons på berøring, tar plass i midten av dashbordet. Den er av samme type som hos eksempelvis RAV4, og har hurtigknapper på siden.

Apple Carplay og Android Auto er på plass samtidig.

Ellers får Camry nye skinninteriør i sort eller beige, og det skal bli mulig å velge til nye pyntepaneler i dashbordet i titan eller med sort tre-finish.

På sikkerhetssiden oppdateres Safety Sense-systemet med blant annet varsling og autobrems for møtende trafikk i kryss når du skal svinge til venstre. Den klarer også å oppfatte fotgjengere som krysser veien i den gaten du svinger inn i.

Bedre evne til å lese veibanen og aktiv styring som holder deg midt i filen, står også på programmet, sammen med forbedret adaptiv cruisekontroll.

På utsiden ser du forskjellen på den nye og mer dynamiske fronten. Den har videre nye felger, og kommer med et ekstra fargevalg.

Bilen er på plass rett rundt hjørnet nå i høst.

Mer Camry? Bli med Odd Erik, når har tar den nye utgaven med over fjellet og hjem til Molde, der han vokste opp i baksetet på en 87-modell!