Hjem Nyheter Ford Kuga Hybrid AWD

Ford Kuga Hybrid AWD

Så langt har vært mulig å få nye Ford Kuga enten med diesel og firehjulsdrift eller i ladbar utgave med forhjulstrekk. Nå fyller en ny fullhybrid mellomrommet.

Av David K Andersen

Nye Kuga ble lansert tidligere i år, og er en smart kompakt-SUV som kombinerer Fords tradisjonelle kjøreglede med god plass og økonomi.

Mest populær så langt, er den ladbare hybriden, som du kan lese vår prøvekjøring av i denne linken.

En kraftig 190-hetsers diesel med 8-trinns automat og firehjulsdrift, er tilgjengelig for de som eksempelvis har behov for å trekke tung tilhenger.

Mellom disse to, kommer nå en ny fullhybrid med firehjulsdrift. Den leveres i ST-Line for 557 100 eller som Vignale til 587 100. Dermed koster den omtrent det samme som dieselutgaven.

Siden dette er en fullhybrid, er den altså ikke ladbar, men genererer strøm under kjøring som lagres i et batteri med kapasitet på 1,1 kWt.

Istedet for å kjøre lengre strekninger helt elektrisk, går den på strøm i korte perioder når det er fornuftig, og bruker også elektrisitet til å spe på når bensinmotoren går, slik at den kan jobbe mest mulig effektivt.

Her er det altså snakk om samme funksjon som hos Toyotas fullhybrider, som mange sikkert kjenner. Hovedformålet er å være et alternativ til dieselbil, ved å tilby like lavt forbruk og like lang rekkevidde. Denne Kuga-hybriden klarer opp mot 100 mil på tanken. Forbruk på blandet kjøring i henhold til WLTP-metoden å måle på, er 0,59 liter per mil.

Under panseret sitter en 2,5-liters firer som jobber etter Atkinson-syklus. Den yter 190 hestekrefter og sørger via trinnløs transmisjon (CVT) og firehjulsdrift, for å sende Kugaen til 100 km/t på 9,1 sekunder.

Det hybridtekniske opptar minimalt med plass, blant annet via væskekjøling av batteripakken, som gjør den mer kompakt. Med det skyvbare bakesetet i forreste posisjon, tar bagasjerommet 554 liter, mens maksimalt volum med nedlagte seter er 1 481 liter.

For å ivareta kjøregleden, kan du velge mellom Sport og Normal, og girkassen har simulerte gir for å unngå den tradisjonelle, konstante turtallsjagingen sugemotorer i kombinasjon med CVT-automat tidligere har medført.

Ellers er Kuga den samme, den er på nett hele tiden slik at du blant annet får Wifi, har digital instrumentering med 12,3-tommers skjerm, Co-Pilot360 med komplette aktive sikkerhetssystemer og godt utvalg i utstyr.

Bilen er på plass i Norge rett over på nyåret.