Hjem Nyheter Ares Design S1 Spyder med Corvette C8-base

Ares Design S1 Spyder med Corvette C8-base

Ikke alle nye og eksklusive superbiler er elektriske, nå kommer et spennende resultat av Corvettes overgang til midtmotor. Dette er Project Spyder fra Ares Design.

Av David K Andersen

Å sette fantastiske karosserier på eksisterende chassis, og å benytte store, amerikanske V8ere under panseret, er et konsept praktisert av europeiske bilbyggere siden tidenes morgen.

De siste årene har imidlertid elektriske løsninger begynt å ta over, vi har blant annet skrevet om Pininfarina som jobber med en skateboard-arkitektur for videresalg til andre produsenter, og vet også at Volkswagen Group selger MLB-plattformen sin til de som måtte ønske å bygge resten av bilen på egenhånd.

Corvettes overgang fra frontmotor til midtmotor med skiftet fra C7 til C8, åpner imidlertid nye muligheter for karosseribyggerne. Å kjøpe ut en Ferrari eller Lamborghini-plattform med motor og det hele er naturligvis svært kostbart, og ofte ikke mulig i det hele tatt, men å ta i bruk Corvette-baser, er noe helt annet.

Nye Corvette C8 har startpris på bare 600 000 kroner (tenk om vi kunne kjøpt en ny Corvette i Norge for den prisen!), som gjør det økonomisk fornuftig å bruke plattformen og drivlinjen for karosseribyggere.

Overgangen til midtmotor er sentral fordi det er den type drivlinje de mest eksklusive superbilene krever, og ikke minst er en midtmotorbil i stand til å håndtere mer krefter og høyere hastigheter enn en frontmotorisert.

Italienske Ares Design, som ledes av tidligere Lotus-sjef Dany Bahar, har nå sluppet bildene av S1 Project Spyder, og søstermodellen med fast tak. Fantastisk designede biler som kanskje kan kategoriseres i samme gruppe som Ferrari Monza SP2.

Under skallet hviler Corvette C8 med chassis og drivlinje, men den er oppgradert. Her yter LT2-motoren på 6,2 liter 715 hestekrefter – et resultat av custom eksosanlegg og ny motorstyring.

Girkassen er den samme dobbeltclutch-enheten som i C8, med 8 gir, men den er oppgradert for å håndtere mer effekt og moment.

Det er altså fortsatt håp for fossile superbiler med eksklusive karosserier og interiør.