Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Prøvekjøring: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Når Toyota endelig kommer med ladbar familie-SUV, slås det på stortromma. Vi har kjørt RAV4 Plug-in Hybrid for første gang.

Tekst og foto: David K Andersen

Etter å ha vært en suksess både internasjonalt og i Norge siden introduksjonen i 1994, trenger ikke Toyota RAV4 noen nærmere presentasjon.

Enda mer populær ble den etter 2016, da den kom som hybrid med firehjulsdrift og god tilhengervekt.

Den ladbare varianten derimot, har latt vente på seg. Når den året etter lanseringen av en helt ny generasjon RAV4 endelig er her, spares det ikke på kruttet.

Det er ikke lenge siden ladbare hybrider stilte med batterikapasitet på bare en håndfull kWt, og oppnådde rekkevidde der etter. Nesten ubrukbart, spesielt på vinterstid – du kunne like gjerne gå for en fullhybrid. Eller fossilbil.

På nye RAV4 Plug-in Hybrid, er det andre boller. Veldig andre boller. 18,1 kWt batterikapasitet er nemlig langt bedre enn alle konkurrentene, og faktisk like mye som i første generasjon BMW i3. Blant de beste konkurrentene, finner vi biler som Peugeot 3008 og Opel Grandland X, med 13,2 kWt.

Dermed er rekkevidden på strøm hele 75 km målt etter WLTP-metoden (den nye og mer realistiske).

Siden RAV4 nå tilpasses å kjøre lengre strekninger på bare strøm, får den også større elektrisk motor foran, og modifisert bensinmotor. Den bakre elmotoren, som sørger for firehjulsdriften AWD-i som er standard på RAV4 Plug-in Hybrid, forblir den samme. Resultatet er systemeffekt på hele 306 hestekrefter.

Det gjør bilen lynrask – 0-100 km/t tar bare 6 sekunder. Selv når du kjører på strøm, er den rimelig kvikk med rundt 10 sekunder. Elektrisk topphastighet er 135 km/t.

Teknisk sett er bilen ellers nesten lik fullhybriden vi kjenner fra før. Den har trinnløs transmisjon, og fungerer som en helt vanlig Toyota-hybrid idet batteriet er tomt.

Du kan velge mellom et rent EV-modus der batteriet tømmes først, eller hybrid hvor den benytter bensinmotoren når den finner det smart, selv om det er strøm igjen. Bensinmotoren kan også lade batteriet – dersom du ønsker å kjøre elektrisk når du kommer inn til byen, men ikke kan lade.

En ombordlader på 6,6 kW sørger for at du kan lade opp på 2,5 timer dersom du har veggboks, mens den trenger 7,5 timer om du bare plugger i en vanlig kontakt med 10A kurs.

Kjøreopplevelsen kan for øvrig endres ved å velge mellom kjøreprogrammene sport, normal og eco. Skal du kjøre offroad, finnes et Trail-mode med limited slip differensial på bakakslingen.

HER KAN DU LESE PRØVEKJØRING AV RAV4 FULLHYBRID – FOR DEG SOM IKKE KAN ELLER VIL LADE!

Det er ikke enkelt, men vil du spotte den ladbare hybriden utenfra, bør du ta en titt på grillen som har fått nytt og mørkere mønster. Enkelte lister er også tilført fronten. Og så har den fått nye felger, og to nye fargevalg.

På innsiden ser det meste veldig likt ut, og er også det. Egne visninger i displayet rett foran deg tilpasset ladbar hybrid, med rekkevidde, forbruk og den slags, er naturligvis på plass. Og så er setetrekkene litt annerledes. Plug-in hybriden har også varmepumpe for å redusere strømforbruket når du kjører elektrisk.

MyT-app til telefonen gjør at du kan forvarme eller kjøle ned kupéen. Via den kan du også sjekke bilens status med rekkevidde og så videre, starte eller stoppe lading, lokalisere bilen på p-plassen og masse annet.

Små forandringer, beskriver også plassforholdene – det er et svært godt tegn. Bagasjevolumet reduseres riktignok fra 580 til 520 liter, men en del av det befinner seg under gulvet. Det er hevet med 3,5 cm i ene enden, og det er også eneste forskjellen mot tidligere. Altså er bagasjerommet svært stort i denne bilen.

Tilhengervekten reduseres noe – fra 1 650 kg til 1 500.

Vi kommer tilbake til rekkeviddetest når vi skal kjøre RAV4 over flere dager om ikke så lenge – denne gangen dreide det seg om en prøvetur på en håndfull timer.

Skal jeg tippe, vil det imidlertid være problemfritt å oppnå oppgitt rekkevidde på strøm. I normal kjøring på landeveien i 15-20 varmegrader, men med lett stigning i terrenget, lå den på rundt 1,8 kWt per mil.

Sjansen for at de aller fleste vil kunne kjøre helt elektrisk hele uken, forutsatt at bilen lades hver natt, er svært stor. Så får heller bensinmotoren få trent litt i helgene når du skal på hytta eller utenbys.

Vi kommer også tilbake til bensinforbruket i kommende test, men her vil den naturlig nok ligge noe over fullhybriden på grunn av den ekstra vekten batteriet står for. Det vil selvsagt ikke være noe poeng i å velge denne fremfor fullhybriden dersom du aldri lader den.

Kjøreopplevelsen skiller seg overraskende mye fra RAVen slik vi kjenner den. Den ekstra vekten merkes tydelig, men kanskje like mye på positiv som negativ måte. Hjulopphenget er er modifisert for å takle mer vekt, og gjør det på en måte som øker fjæringskomforten. RAV4 Plug-in Hybrid føles rett og slett litt mer voksen, rolig og avslappet langs veien, og serverer glimrende flyt. Ekstra slamring fra hjulopphenget over stor ujevnheter mens det sliter med å kontrollere vekten, er ikke å spore.

På svingete vei får du det imidlertid igjen. Der er en vanlig RAV4, takket være TNGA GA-C-plattformen, nesten litt sportslig, og føles lett og villig gjennom svingene. Denne er langt mindre leken og mer satt. Som er helt greit – komfort er viktigere enn kjøreglede langs svingete veier i en familie-SUV.

En annen ting som gjør at bilen føles såpass ulik å kjøre, er at den betydelig sterkere elektriske motoren sørger for at turtallet på bensinmotoren ikke flyr så lett i taket når den trinnløse automatkassen akselerer kraftig.

Dette punktet ble jo betydelig bedret allerede i fullhybriden fra 2019 med fjerde generasjon hybrid drivlinje, men er altså enda bedre her. I vanlig kjøring, inkludert forbikjøringer uten gassen i gulvet, tar aldri turtallet av slik det gjorde i Toyota-hybrider for bare få år siden.

Og så er den jo nesten uvant rask. En RAV4 som bruker 6 sekunder til 100 km/t? Hadde du sagt det til meg for fem år siden ville jeg trodd du hadde drukket.

Sist men ikke minst, er førsteinntrykket av den helelektriske kjøreopplevelsen særdeles imponerende. Toyota har isolert ekstra rundt hjulhus og med tykkere glass så ikke hjul- og vindstøy skal dominere når støyen fra bensinmotoren er borte, så den er svært stillegående.

I tillegg sørger de kraftige elmotorene for å gi deg mer enn nok akselerasjon. Du kan til og med sette den i sportsmodus selv om du kjører elektrisk, og dra avgårde i betydelig raskere tempo enn resten av trafikken beveger seg i.

Prisene starter rett under halvmillionen for Life-utgaven, som er den rimeligste. Den er uvanlig godt utstyrt til å være nettopp det, og har for øvrig mer utstyr i denne ladbare utgaven, enn fullhybriden.

Kanskje trenger du rett og slett ikke mer enn dette, for her er ting som varme i rattet og baksetet, elektrisk justerbart førersete, 230V stikkontakt, 8-tommers infotainment med Apple Carplay, automatisk Bi-LED, varme i frontruta, ryggekamera, nøkkelfri tilgang, adaptiv cruise og masse annet med.

Velger du å legge på prisen og gå får de neste nivåene, som er Active, Actice Tech og Executive Bi-Tone, og ende oppunder 600 000 kroner, følger ting som større infotainmentskjerm, JBL lyd, flere assistentsystemer, mer styling, ladeplate, skinn, kameraspeil, head-up display og mer.

Hvilket utstyrsnivå du velger får du selv bestemme, men at du velger en RAV4 Plug-in Hybrid, kan vi ganske enkelt slå fast at er smart. Den har rett og slett lenger rekkevidde og mer plass enn alle konkurrentene. Når den ikke koster mer enn dem, og dessuten er særdeles komfortabel å kjøre, ser dette svært bra ut både på papiret og i realiteten. Denne gangen har Toyota virkelig dratt på.

Galleri:

Data:

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid Executive Bi-Tone
Pris fra 497 700 (Life)
Pris testbil 580 100
Motortype R4 bensin + 2 x elmotor
Drivlinje Trinnløs, elektrisk 4WD
Motorvolum ccm 2 487
HK o/min 185
Nm o/min bensin 227 3 200 – 3 700
Systemeffekt hk 306
Systemmoment Nm Oppgis ikke
Batterikapasitet 18,1 kWt brutto
Sek. 0-100 km/t 6,0
Topphastighet km/t 185
Topphastighet el 135
Rekkevidde el km 75 WLTP
Forbruk blandet l/mil 0,1
Utslipp CO2 g/km 22
Egenvekt kg 2 005
Tilhengervekt kg 1 500
Bagasjerom liter 520 – 1 604
Lengde mm 4 600
Bredde mm 1 855
Høyde mm 1 690
Akselavstand mm 2 690