Med hele 7 ulike hybridversjoner, og ytterligere 8 bensin- og dieselutgaver å velge mellom, burde oppdaterte Mercedes E-klasse dekke de fleste behov. I dag kom prisene på nyheten som ankommer Norge i høst.

Av David K Andersen

For alt om nye E-klasse, kan du trykke på denne linken og lese og se flere bilder.

Men her dreier det seg altså om to ting: Betydelig utvidet tilbud av ladbare hybrider, og en generell midtlivs-oppdatering av E-klasse.

Sistnevnte henter blant annet desigmessig inspirasjon fra CLS, og blir skarpere, renere og mer moderne i utseendet. Ny front med nye lys, nye baklykter, og så videre. Også de aktive sikkerhetssystemene oppgraderes til siste generasjon, blant annet tilstede i nye GLE, som vi testet nylig i ladbar utgave.

Det nye rattet setter standarden for interiøret, det kommer i tre versjoner (skinn, tre og skinn, samt supersport – med doble spiler til siden). Her er dessuten ikke bare knapper og utseende nytt, istedet for å kontrollere om du holder hendene på rattet via rattet i seg selv, skjer dette nå via kapasitiv deteksjon. Det gjør det mer komfortabelt og sikkert å utnytte de utvidede selvkjørende egenskapene bilen nå får, og ikke minst sikre at systemene som skal holde deg på veien jobber mest mulig effektivt.

En ny generasjon informasjonssystem er også på plass – dette er siste utgave av MBUX. Nye valgmuligheter for stil på skjermene er å finne, og den får berøringskontroll av mediedisplayet, og bruk av kunstig virkelighetsteknologi: Et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet.

En såkalt Interior Assistant hjelper til med betjeningen ved at bilen forstår når hånden din er på vei til å trykke på skjermen eller bruke touchpadden i midtkonsollen. Da endres visningen, og de knappene den forventer du ønsker å nå, fremheves.

-E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Med et gjennomført mer dynamisk design, en intuitiv ny førerplass og ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift, vil nye E-Klasse bli høyaktuell for enda flere kunder sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Her er modellene som lanseres først, sortert etter drivlinje og karosseri.

Ladbare hybrider:

Modellutvalg sedan og stasjonsvogn (plug-in hybrider) pt. 24.08.2020:  E 300e 4MATIC Sedan E 300de 4MATIC Sedan E 300de 4MATIC Stasjonsvogn
Priser fra kr.  639.900,- 665.900,-  703.900,-
Sylinderarrangement 4 i rekke 4 i rekke 4 i rekke
Volum (cc) 1991 1950 1950
Ytelse bensinmotor (kW/hk ved rpm) 155/211 ved 5500 143/194 ved 3800 143/194 ved 3800
Dreiemoment bensinmotor (Nm ved rpm) 350 ved 1600-4000 400 ved 1600-2800 400 ved 1600-2800
Ytelse elektrisk motor (kW) 90 90 90
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) 440 440 440
Systemytelse (kW/hp) 235/320 225/306 225/306
System-dreiemoment (Nm) 700 700 700
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 5,8 5,9 5,9
Toppfart (km/t) 245 235 235
Blandet forbruk (l/100 km) 1,7-1,9 1,3-1,5 1,4-1,5
Blandet utslipp CO2 (g/km) 39-44 35-39 37-40
Totalt batterikapasitet (kWh) 15,9 – 16,2 16,6 16,6
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) 46-54 46-53 46-50

Sedaner med bensin og diesel:

Modellutvalg sedan pt. 24.08.2020: E 200 4MATIC Sedan E 450 4MATIC Sedan E 220 d 4MATIC Sedan E 400 d 4MATIC Sedan
Priser fra kr.  705.900,- 889.900,- 681.900,- 862.900,- 
Sylinderarrangement 4 i rekke 6 i rekke 4 i rekke 6 i rekke
Volum (cc) 1991 2999 1950 2925
Systemytelse (kW/hk ved rpm) 145/197 ved 5500-6100 270/367 ved 5500-6100 143/194 ved 3800 243/330 ved 3600-4200
System-dreiemoment (Nm) 320 500 400 700
Blandet forbruk (l/100 km) 7.3-7.0 8.3-7.9 5,4-5,1 6.4-6.1
Blandet utslipp CO2 (g/km) 174-194 188-210 146-191 174-194
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 7,6 5 7,5 4,9
Toppfart (km/t) 232 250 239 250

Stasjonsvogner med bensin og diesel:

Modellutvalg stasjonsvogn pt. 24.08.2020: E 200 4MATIC Stasjonsv. E 450 4MATIC Stasjonsv. E 220 d 4MATIC Stasjonsv. E 400 d 4MATIC Stasjonsv.
Priser fra kr.  760.900,- 936.900,- 728.900,- 911.900,-
Sylinderarrangement 4 i rekke 6 i rekke 4 i rekke 6 i rekke
Volum (cc) 1991 2999 1950 2925
Systemytelse (kW/hk ved rpm) 145/197 ved 5500-6100 270/367 ved 5500-6100 143/194 ved 3800 243/330 ved 3600-4200
System-dreiemoment (Nm) 320 500 400 700
Blandet forbruk (l/100 km) 7,6-7,2 8,7-8,1 5,7-5,3 6,6-6,3
Blandet utslipp CO2 (g/km) 175-199 193-214 152-171 179-199
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 7,6 5 7,5 4,9
Toppfart (km/t) 232 250 239 250