Mens de fleste er fornøyd med en eller to, gir Mercedes stadig større valgmuligheter på ladbare biler. Denne gangen er det E-klasse som får facelift, hvor det tilbys hele 7 ladbare varianter bare av denne ene modellen.

Av David K Andersen

Vi har fått en forsmak på elektrifiseringen fra Mercedes allerede. Ved siden av elbilen EQC og kommende EQA, har de via ladbare GLE med 99 km rekkevidde og 5 varianter bare av C-klasse, vist at utvalget kommer til å bli godt og stort.

TRE LADBARE KOMPAKT-MERCEDESER VISES FOR FØRSTE GANG – LES MER HER! 

Når E-klasse, som allerede har vært ladbar i flere år, nå kommer med facelift, øker variantene bare for den modellen til 7.

Det er en miks av batteri i kombinasjon med bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og bak- eller firehjulsdrift, som skaper variasjonen.

Mest interessant for Norge, er såklart at det nå vil komme stasjonsvogn i kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift. Vi kommer nærmere tilbake til spesifikk informasjon om de ulike ladbare hybridene senere.

Sammen med faceliften kommer i tillegg en ny 2-liters bensinvariant med mildt 48-volts hybridsystem. Mercedes omtaler denne nye M254-motoren som den ultimate versjonen i den nye motorserien kjent for alt fra rekkeseksere til den svært sparsommelige 2-litersdieselen.

Nanoslide-behandlede sylindervegger, en spesiell måte å hone sylindrene på og hele rensesystemet montert direkte på motoren, er alle tre detaljer vi finner på en og annen annen Mercedes-motor, men som her er på plass i samme motor.

For maksimal respons, har den dessuten en elektrisk kompressor, drevet av 48-voltsanlegget som forer turboen med luft for å spinne den kjappere i gang og dermed eliminere turbofordrøyning.

Interessant med denne mildhybriden, er at den i motsetning til de fleste andre, også «gir noe tilbake». Den elektriske kompressor nevnt over kan nemlig også brukes til å tvinge opp ladetrykket unaturlig, som betyr at du får en boost på 20 hestekrefter og hele 180 Nm ved behov.

Med det sagt, er selvfølgelig de fleste tiltakene rundt denne motoren gjort med tanke på redusert utslipp og forbruk. Som en sidenote, er det imidlertid interessant å se at Mercedes nå drar stor nytte av toppsjef-skiftet for ikke så lenge siden: Gamlesjefen Dieter Zetche hadde tro på maksimal utvikling og rensing av fossilmotorene, mens den nye toppsjefen Ola Källenius trykker voldsomt på med elektrifisering. Plutselig sitter Mercedes der med både ultrarene hypermoderne fossilmotorer og betydelig elektrifisering.

Vi kommer tilbake med mer om motorer og den slags, la oss heller nå kikke på de andre nyhetene faceliften bringer.

Utvendig design har latt seg inspirere av CLS (les test av CLS 450 her), så nye E-klasse er mer dynamisk og avrundet i formen. I tillegg er grillen mer aggressiv, frontlyktene nye og baklyktene det samme. Sistnevnte er såpass radikalt endret at de ender opp med å være et av elementene du identifiserer faceliften enklest på. Løsningen ser svært vellykket ut på bildene.

På innsiden skjer det også forandringer. Blant dem er smartere profilsystem for førerne. Du legger rett og slett inn deg selv, og da ikke bare med hva slags musikk du liker eller hvilke farger fra stemningsbelysningen du foretrekker, men også egne mål. Ved førerbytte vil da eksempelvis setet justere seg inn til din lengde, og så kan du eventuelt finjustere litt selv for å finne perfekt sittestilling.

Den mest åpenbare nyheten om du ser på bildene, er imidlertid rattet. Det kommer tre nye versjoner, et med skinn, et med tre og skinn, samt en supersport-versjon. Sistnevnte, med doble spiler på hver side, må være det tøffeste rattet noen gang, jeg har aldri sett noe riktig så heftig.

Men nyhetene går på mer enn utseende. Som før er betjeningen på rattet berøringsfølsom, men teknologien skifter fra optisk til kapasitiv, sånn at responsen blir bedre. Samme teknologi føler om du har hendene på rattet eller ikke. Før var det nødvendig med ørsmå bevegelser på rattet for at bilen skulle forstå at du hadde hendene på det, nå er ikke det nødvendig lenger. Dette er med på å bedre de selvkjørende egenskapene.

MBUX-systemet, som de store skjermene er del del av, har blitt oppdatert med nytt utseende og flere valgmuligheter. Modern Classic-stilen som vi kjenner fra før er modernisert, Sport har fått mer turbinlignende design med utvidede kontraster mellom sort og gult, Progressive med ultramoderne utseende er forbedret og en ny diskret valgmulighet er helt minimal med bare nødvendig informasjon fremme. Et slags Saab Night Panel versjon der altså – smart.

Augmented reality blir som i eksempelvis nye A-klasse en del av navigasjonen, og så tilføres nye funksjoner som eksempelvis trafikklys-assistent, hvor lysene hentes ned på skjermen i sanntid for å hjelpe deg i kryss hvor det er vanskelig å se lysene om du står først i køen.

MBUX Interior Assistant hjelper deg å navigere i systemene ved å legge merke til når hånden din nærmer seg touchpadden eller skjermen (som nå også er berøringsfølsom) og da klargjør valgene for deg.

Energizing komfortkontrollen, som til vanlig hjelper deg med å holde deg våken og opplagt via ting som massasje i setene, luftstrømmene fra klimaanlegget og lukt, har fått et nytt program som heter Power Nap. Det er utviklet for å hjelpe deg å sovne fort dersom det er nødvendig å stoppe langs veie for en pause når du er sliten.

Urban Guard er en annen nyhet. Dette systemet passer på bilen når den er parkert, og merker om den blir bulket, tauet eller forsøkt brutt inn i. Du varsles på Mercedes me-appen, og skulle bilen bli stjålet vil du kunne følge med på hvor den befinner seg.

Nye Mercedes E-klasse kommer til Norge denne sommeren, vi kommer selvfølgelig tilbake med mer om disse bilene.

Galleri: