Ford lanserer spesialutgavene Trail og Active på Transit, og har ny løsning for bedre fremkommelighet.

Av David K Andersen

Tung satsing på nyttkjøretøy siden 2013 har gitt Ford kraftig økning i Europa, og blant annet medført at Transit Custom, som er 1-tonns-varebilen, nå i 2020 for første gang har passert Volkswagen Transporter.

Også i Norge peker pilene oppover for Ford på varebiler og pickuper, og ventes ytterligere styrket i tiden fremover, blant annet via elektrifisering av flere modeller.

Som vi kunne fortelle for få dager siden skal Ford samarbeide med Volkswagen om flere biler i fremtiden, du kan lese mer om det her. 

Før helt nye biler kommer i kjølvannet av den avtalen, kommer imidlertid disse nye Transit-utgavene. Før vi går inn på dem kan det være greit å notere at Transit leveres i flere klasser. De to det er snakk om her, er Transit Custom, som konkurrerer med biler som Volkswagen Transporter og Toyota Proace, og Transit 2T (2 tonn), som utgjør et alternativ til de større varebilene ala Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter.

Sistnevnte kommer for øvrig nå med ny 10-trinns automatkasse (kjent fra blant annet Ranger og Mustang), og kan også leveres med firehjulsdrift.

Transit Trail

Denne versjonen er som du med en gang ser av bildene inspirert av Raptor-utgavene av F-150 og Ranger. Grillen er sort og har Ford skrevet i store bokstaver tvers over.

I tillegg er den utstyrt med sorte skjermbreddere, egne felger og flere kontrastdetaljer langs sidene. Samt ekstra beskyttelsesplater.

På innsiden er Trail-utgavene mer forseggjort, og utstyrt med sort skinninteriør og ekstrautstyr som varme i frontruten og elektrisk innfellbare speil.

Trail leveres både på Transit Custom og 2T, og med betydelig røffere utseende, som vil skille seg ut i mengden av varebiler, kommer nok disse utgavene til å være attraktive for de som vil ha litt ekstra – og vise det.

Galleri Ford Transit Trail:

LES OM INSPIRASJONEN: FORD RANGER RAPTOR!

Transit Active

Denne andre nye utgaven, er utviklet etter samme prinsipp som på Fords personbiler – du får både Fiesta og Focus i slike versjoner.

Også her snakker vi stylingdetaljer og utstyr som gjør bilene røffere, men med mer vinkling mot de med aktiv fritid, sammenlignet med Trail.

Active kan bare fås på Custom, og er en videre utvikling av det eksisterende utstyrsnivået Limited. Her er det altså en velutstyrt bil i bunnen.

Egne 17-tommers felger, ny grill, stigtrinn, takrails og diverse detaljer i kontrastfarge, gir egen stil. På innsiden finner du nye seter i delskinn med Active på, og tilsvarende ekstrautstyr som på Trail-utgavene.

Active leveres på Transit Custom i kort utgave, og enten sammen med 170-hesters diesel eller som hybrid. Den kommer dessuten både som varebil og personbil.

Connect kommer etterhvert også i Active-versjon.

Galleri Transit Avtive:

Grip Control

For bedre fremkommelighet og kjøreegenskaper på glatt underlag, lanseres samtidig som de nye utgavene en ny differensial fra Quaife som Ford kaller Grip Control.

Denne kommer som standard på de tohjulsdrevne Trail-utgavene, men kan bestilles til alle Custom og 2T-Transiter.

I motsetning til løsningen du kan få på PSA-varebilene (Citroën, Peugeot, Opel, Toyota), hvor du med et vrihjul velger hva slags underlag du skal kjøre på og elektronikk deretter forsøker å distribuere kreftene optimalt, er dette et mer mekanisk basert system som styrer seg selv.

Her er vanlig differensialbrems erstattet med en Thorsen-løsning der spiraldrev låser mot hverandre ved ulik hastighet på akslingen.

Quaife som mange kjenner fra motorsport, leverer allerede lignende løsninger for ST og RS-modellene fra Ford. Det som skiller dette fra et rent elektronisk styrt fremkommelighets-hjelpemiddel, er at det ikke er nødvendig å bremse det hjulet som går lettest for å klare å sende kreftene til det som har grep. Også inngripen ved å redusere motoreffekten, kan reduseres.

Som hos konkurrentene styres også dette systemet elektronisk og bistås fra antispinn-system, men det skal mer av tiden klare seg uten slik inngripen.

Ford mener denne løsningen både er mer effektiv som hjelpemiddel når underlaget er vanskelig, og ikke minst mer nyttig og enkelt for føreren, siden du slipper å aktivere systemet i forkant av behov. Her er det ingen ulike kjøreprogrammer eller lignende – alt er automatisk og fungerer av seg selv i takt med underlaget.

Grip Control erstatter ikke firehjulsdrift som et alternativ for de som virkelig trenger det, men er ment som en mer økonomisk løsning for deg som ikke egentlig har behov for offroad-egenskaper, men som trenger litt ekstra fremkommelighet og stabilitet på vanskelig underlag.

Transit Trail og Active kommer til Norge i september, med startpris på 446 700 kroner for Transit Custom Trail, 481 000 for Transit 2T, og 485 000 for Transit Active.