V8eren tilbake under panseret: Her er nye Porsche Cayenne GTS

Av David K Andersen

Som en slags bro mellom de folkelige grunnversjonene, i den grad det er mulig å bruke det ordet om Cayenne, og topputgaven Turbo, har GTS gjennom årene vært tilgjengelig i flere spennende utgaver. Fokuset er på spisset dynamikk.

Vi husker med stor glede den forrige med V8, som ikke var turboladet, og kunne by på både fantastisk lyd og motorkarekteristikk – med sine 4,8 liter og 420 hestekrefter.

For 2015, ble den så erstattet i 958-karosseriet med 3,6-liters dobbelturbo V6 med 440 hester. Den forsvant igjen da den nye 9YA-utgaven kom i 2017, men nå er det endelig tid for en ny utgave av Cayennen mange holder for å være det perfekte kompromisset mellom følelser og fornuft.

Under panseret er V8eren tilbake, denne gangen en nedtunet versjon av 4-literen med to turboer som frem til nå har tjenestegjort med 550 hester og 770 Nm i Turbo S.

I GTS byr den på 460 hestekrefter og 620 Nm. Det gjør at bilen klarer 0-100 km/t på 4,8 sekunder, eller 4,5 om du har Sport Chrono og kan kjøre i Sport Plus. Da topper den også 270 km/t.

Cayenne GTS kommer både i vanlig utgave og som Coupé. Sistnevnte kan mot tillegg leveres med et ekstra sportslig eksos-system med sentermonterte utslipp. Denne nye opsjonen vil senere bli tilgjengelig også på Turbo-utgaven med Coupé-karosseri, og er en del av Lightweight Sports Package. Kraftigere høyfrekvent lyd, skal være forskjellen mot standard sportseksos med utslippene på siden.

Fjæringen er senket med 20 mm mot en vanlig Cayenne, og kommer med stålfjærer og PASM (Porsche Active Suspension Management) adaptive dempere. PTV Plus, som jobber med kraftfordelingen (torque vectoring) er også standard.

Som tillegg kan du kjøpe til luftfjæring som gir 10 mm senking, også aktive stabstag og firehjulsstrying er tilgjengelig.

21-tommers felger med 390 mm bremsekiver foran og 358 bak sørger til vanlig for både fett utseende og betydelig bremsekraft, men du kan selvfølgelig kjøpe til karbonkeramiske bremser om du måtte ønske.

På utsiden skiller GTS seg ut ved hjelp av en standardmontert design-pakke. Den gir luftinntak, vindusinnramminger og eksos-stusser i sort, og sotede lykteglass både foran og bak.

På innsiden dominerer Alcantara, røde detaljer, mørk børstet aluminium og særdeles innbydende sportsstoler med GTS-logo. Sistnevnte er selvfølgelig plassert også et antall andre steder på ut- og innsiden av bilen.

GTS skal kunne bestilles nå, er på plass i løpet av sommeren, så du må spare fort om dette frister.

IKKE RASK NOK? HER ER NYE PORSCHE 911 TURBO!