Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Audi A3 Sportback

Prøvekjøring: Audi A3 Sportback

Siste generasjon A3 fortsetter å imponere, og er fortsatt en av merkets beste modeller.

Tekst: Dave Humphreys
Foto: Audi

Audi A3 har vært en hjørnestein for den tyske bilprodusenten helt siden den debuterte tilbake i 1996. Den har vært med på å definere hvordan en kompaktbil i premiumsegmentet skal være. Der de nærmeste konkurrentene som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse har lett litt etter hva som er den beste tilnærmingen til klassen, har A3 vært tro mot konseptet og suksessrik hele veien.

Fjerde generasjon har ikke endret på oppskriften, selv om den i stor grad mer er en evolusjon enn en revolusjon, sammenlignet med forgjengeren. A3 er bygget på en oppdatert versjon av MQB-plattformen som jo danner grunnlaget for de fleste små og mellomstore bilene fra Volkswagen Group. På samme måte som åttende generasjon av Golf, er det lastet på med mer teknologi, noe som også har gjort den mer effektiv.

Lenger, bredere og lavere

Eksteriøret kan ved første øyekast se nesten identisk ut, men fakta er at hver eneste karosseriplate er byttet ut, og ser du nærmere vil du se at proporsjonene også er endret. Den er lavere og kanskje viktigere; 3 centimeter lenger og bredere – hvor det siste også gir plass til økt sporvidde.

En av signaturene til Audi gjennom mange år, grillen, har fortsatt en dominerende rolle. Nå brukes den også til å vise de ulike utstyrsnivåene. De forskjellige variantene vil også, for første gang, synes på frontlysene, der de på de høyeste utstyrsnivåene har 15 ulike LED-seksjoner som lyser med forskjellige mønster. Et nytt eksempel på hvordan Audi bruker lys til å skape en signatur.

Innvendig er størrelsen omtrent identisk med forrige generasjon A3, med et bagasjerom som fortsatt rommer 380 liter. Baksetepassasjerene har fått et par ekstra millimeter med plass til skuldre og albuer – her er det fortsatt bra plass for to voksne.

LES TEST AV AUDI Q3 SPORTBACK HER!

Digitalisering

Det er foran de store endringene har skjedd. Dashbordet er mer eller mindre helt digitalisert – og alle modeller får et 10,25 tommers førerdisplay (som kan oppgraderes til 12,3 tommer). I tillegg har du en 10,1-tommers berøringsskjerm til infotainment – et system som Audi sier er kraftigere enn tidligere, ikke minst når det kommer til ulike former for til- og oppkobling.

Sammenlignet med forgjengerens forholdsvis enkle oppbygging av førermiljøet, er den nye versjonen et stort steg opp – både når det gjelder design og kvalitetsfølelse. Det er større variasjon i materialene som er tatt i bruk, blant annet brukes resirkulerte plastflasker i polstringen på setene.

I tillegg er ergonomien langt bedre, noe som delvis skyldes at sitteposisjonen er senket med 15 millimeter. Det er også bedre plass mellom forsetene for de bilene som er utstyrt med automatgir – ettersom A3 nå har fått elektronisk girvelger. På samme måte som Volkswagen Golf – ja selv Porsche 911 – har byttet ut den mer tradisjonelle girspaken med en mindre bryter. Noen liker det, andre gjør det ikke – uansett har du fortsatt girhendler på rattet.

Må vente på quattro

Audi sier de fortsatt vil levere A3 både med manuell og automat, men fra lansering er det bare forhjulsdrevne biler som er tilgjengelig – quattro vil komme etter hvert. Vi kjørte først 35 TDI, som har fått siste versjon av den toliters turbodieselen. Selv om ytelsene er nærmest uendret, med 150 hestekrefter og 360 Newtonmeter, er det mye som er forbedret innvendig – som gjør den mer effektiv og stillegående.

For de som regelmessig kjører langturer, gir denne motoren en meget god balanse. Ikke bare gir den mindre motorstøy inne i bilen – men også mer punch enn tidligere. Når vi har kjørt denne motoren før, har vi sittet igjen med en følelse av at den har blitt holdt igjen for å kunne innfri utslippskravene. Den følelsen er borte nå. Automatkassa er fortsatt en av de beste i klassen, og under normale forhold skifter den mykt og presist.

Velfungerende mildhybrid

I 35 TFSI introduserer Audi sin nye mildhybrid drivlinje. Det utnytter et 48-volts system med et mindre batteri nummer to, som kan gi bilen strøm i kortere perioder der du kan kjøre uten å bruke forbrenningsmotoren. Den utnytter en beltestartergenerator – kjent som BAS – som gjør at start og stopp av motoren kan skje raskere og smidigere enn en tradisjonell starter. Dette systemet blir også brukt i Audis større modeller, men fungerer faktisk enda bedre i A3, fordi motoren kan stoppes oftere.

Den eneste utfordringen med dette oppsettet er en rar og inkonsekvent følelse i bremsepedalen. Fordi den skal regenerere energi tilbake i batteriet – det betyr at BAS tar seg av første del av bremsingen, før de tradisjonelle friksjonsbremsene tar over. Når du bare bremser forsiktig, for eksempel i kø, føles det mer naturlig – i andre sammenhenger føles den mer svampete. Trolig kommer du til å bli vant til det, men jeg likte ikke pedalfølelsen.

Ser du bort fra dette, kjører A3 bedre enn noen gang. Særlig styringen har blitt bedre. Det gir føreren mer følelse med underlaget – og kontroll over hva som skjer med forhjulene – det har ikke alltid vært Audis sterkeste side.

Bare modeller med mer enn 150 hester er utstyrt med avansert multilink bakaksel. Den gir bedre stabilitet i raske svinger, og sånn jeg opplever det, ga den bilen bedre grep bak. Likevel, i rettferdighetens navn, kjørte jeg også 30 TDI som var utstyrt med standard torsjonsbakaksel, og det er fortsatt en strålende bil å kjøre – de fleste vil sannsynligvis ikke kjenne forskjellen til daglig.

Selv om A3 kommer kanskje litt sent til festen, litt etter BMW 1-serie og Mercedes-Benz A-klasse, skuffer den ikke. Den er forbedret på nesten samtlige områder, med bedre styrefølelse og en mer raffinert kjøreopplevelse.

Galleri:

VI HAR TESTET TOPPMODELLEN AV NYE BMW 1-SERIE: M135I!

Data:

Audi A3 Sportback 35 TDI S Tronic
Pris fra Ikke klar
Pris testbil Ikke klar
Motortype R4 turbo diesel
Drivlinje 7A FWD
Motorvolum ccm 1 968
HK o/min 150 3 000 – 4 200
Nm o/min 360 1 600 – 2 750
Sek. 0-100 km/t 8,4
Topphastighet km/t 224
Forbruk blandet l/mil 0,37 (NEDC)
Utslipp CO2 g/km 127 (WLTP)
Egenvekt kg 1 410
Tilhengervekt kg 1 600
Bagasjerom liter 380 – 1 200
Lengde mm 4 343
Bredde mm 1 816
Høyde mm 1 449
Akselavstand mm 2 636