Toyotas elektriske Proace er offisiell: Uendret lasterom, høy nyttelast, akseptabel tilhengervekt og godt utvalg av versjoner og batteri, kjennetegner varebilen.

Av David K Andersen

Sammen med Opel, Peugeot og Citroën, produserer Toyota varebiler, og personbilutgaver av dem, for Europa. Til høsten kommer firkløveret med sin første elektriske versjon – det ser svært lovende ut.

Vi har tidligere kikket på de de andre tre, denne gangen er det Toyotaens tur. Proace Electric.

Her snakker vi samme størrelse som Volkswagen Transporter, klassen er populær, og passer mange ulike behov. Du kan dessuten velge mellom tre karosserilengder for elbilen – sånn at du finner en som passer akkurat deg.

Den korteste utgaven kommer med batteripakke på 50 kWt og rekkevidde på 230 km. Går du opp et hakk eller to, og velger mellom-lengden eller den lange, kan du om ønskelig velge et større batteri på 75 kWt. Da får du rekkevidde på 330 km. Det er svært bra for en varebil.

Motoren er den samme uansett lengde eller batteri: 136 hestekrefter og 260 Nm. Ikke voldsomme tall, men både nok til å sørge for tilstrekkelige fartsressurser, og ikke minst klasse inn for maksimal ENOVA-støtte for næringsdrivende.

Prisene er foreløpig ikke klare, men som næringsdrivende vil du få 50 000 kroner i støtte om du kjøper en slik Proace. Vi antar det kommer til å gjøre bilen ekstra attraktiv i det norske markedet.

Lade-egenskapene er gode – Proace Electric kan hurtiglade på opp til 100 kW. Den innebygde laderen på sin side, er på 7,2 kW, men mot et pristillegg, får du den med 11. Sistnevnte er svært bra og vil nok være en viktig detalj for mange firmaer som lader i løpet av dagen i eller ved egne lokaler.

Like bra som lang rekkevidde, er det at varebilegenskapene beholdes til fulle. Disse bilene er utviklet for å kunne være elektriske fra starten av. Derfor plasseres batteripakkene i sin helhet under vareromsgulvet, og innvirker ikke på hverken lasterommet eller førerkabinen.

Lastevolumene i de tre utgavene er på henholdsvis 4,6, 5,3 og 6,1 m3.

Nyttelasten på Proace Electric er noe lavere enn hos søsknene, men 1 000 kg holder nok uansett for de fleste. Tilhengervekten på det samme er også akseptabel, og gjør det uproblematisk å eksempelvis frakte bygg-materialer.

Bilen kommer i Norge til å leveres med to utstyrsnivåer; Basic og Comfort. Den rimeligste utgaven tilsvarer dagens fossil-Proace og byr blant annet på tre seter og Smart Cargo. Comfort gir i tillegg utstyr som to-sone klima, elektriske justerbare speil, tåkelys, 360-graders kamerasystem, blindsonevarsler, parkeringssensorer, ekstra smarte oppbevaringsrom i førerkabinen og en del annet.

Elektrisk parkeringsbrems og 6-meters ladekabel inngår selvfølgelig. Det samme gjelder kjøreprogramvelger og egen instrumentering og display-innhold som lar det følge med på det elbil-relaterte under kjøring.

Comfort-utgaven kommer også med skinnratt og 7-tommers infotainmentsystem med Apple Carplay og Android Auto. Den har dessuten lakkerte fangere og nøkkelfri tilgang og start.

Toyota Norge kommer til å åpne for bestilling i september, med levering mot slutten av året. Vi kommer tilbake med prisene så snart de er klare.

OGSÅ NYE PROACE CITY KOMMER SOM ELBIL – FORELØPIG HAR VI IMIDLERTID TESTET DIESELUTGAVEN FOR FØRSTE GANG!