Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota Proace City

Prøvekjøring: Toyota Proace City

Takket være utvidet varebilsamarbeid, er endelig Toyota på plass med eget alternativ i den minste klassen. Vi har prøvekjørt Proace City

Tekst og foto: David K Andersen

Det er ikke første gang Toyota har hatt noe å komme med i denne størrelsen, mange husker sikkert at Yaris Verso en periode ble bygget om til varebiler for det norske markedet.

Siden gang har denne minste klassen blitt stadig mer populær, og egentlig er den heller ikke så liten lenger. Utvidede program fra de fleste merker betyr lastevolum opp mot 4 kubikk.

Proace City stammer i likhet med vanlige Proace fra samarbeidet med PSA. Dette er med andre ord omtrent samme bil som Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo. Utseendemessig har de imidlertid for denne generasjonen biler, først lansert fra de andre merkene i fjor, latt de fire bilene få tydelig ulik grill.

Dermed er det ikke vanskelig å kjenne igjen dette som en Toyota, og selv om den er mer spesiell i fronten enn storebror Proace, er det også tydelig slektskap den veien.

RØFFERE OG TØFFERE VAREBIL FRA TOYOTA? VI TOK LAND CRUISER PÅ EKSPEDISJON I AFRIKA!

Bilen kommer i kort og lang utgave, den lille er 4,4 meter og tar 3,3 kubikk i varerommet, mens den lange måler drøye 4,7 meter og huser 3,9 m3.

Nyttelast og tilhengervekt varierer mellom henholdsvis 605 og 925 kg, og 1 og 1,3 tonn. Her spiller motorvalg inn, i tillegg til lengden, og forholdet mellom nyttelast og tilhengervekt.

Smarte og nyttige løsninger venter deg på rekke og rad. Du får skyvedører på begge sider om du vil, og de delte bakdørene kan selvfølgelig vippes helt til siden sånn at du kommer inntil med bred truck. Hjulhusene er små, sånn at europaller går inn på tvers. Det betyr at du får inn to stykker.

Comfort-vegg mellom førerhus og varerom er standard på alle versjoner og sikrer god plass for føreren. Den er dessuten utstyrt med en luke på høyresiden. Når den åpnes, og passasjersetet foran legges ned (det felles ultrasmart ala Magic Seats fra Honda hvor seteputen automatisk senkes når du drar ned ryggstødet), økes lastelengden med 1,3 meter.

Det gjør at du eksempelvis kan få inn stigen din uten å ha den på taket hvis den er kortere enn 3,44 meter (lang utgave). For å beskytte førerkabinen for skitt, finnes et trekk som til vanlig gjemmes mellom passasjersetet og lasteromsveggen. Akkurat som en skiluke i en personbil. Smart.

Du kan også utnytte nedlegging av forsetet til å sette inn esker – 400 liter rom blir tilgjengelig.

Smart Cargo-løsningen innebærer også at det midtre setet kan legges ned og en svingbar plate skyves ut og brukes som PC-bord. Tre seter er for øvrig standard i Proace City, men merk deg at det er forskjell på automatgir og manuell med tanke på benplassen for den som sitter i midten.

Trenger du å bruke taket, er tre ulike takstativ-løsninger tilgjengelige fra Toyota, og nyttelasten varierer mellom 100 og 120 kg.

Ønsker du innredning, finnes en rekke smarte alternativer fra Würth og Loyds å få levert ferdig montert. Toyota ordner også andre ekstrautstyrsdetaljer som gulblink eller ekstralys fra LED-bar.

Proace City, som senere kommer som ren elbil (etter vanlige Proace som kommer på slutten av året), lanseres med 1,5-liters dieselmotor med enten 75, 100 eller 130 hestekrefter. De to mindre motorene kommer med manuell girkasse, mens den største kan leveres med 8-trinns automatgir.

Utstyrsnivåene er tre; Basic, Comfort og Comfort Plus. Det midtre nivået ventes å bli det mest populære, og gir utstyr som to skyvedører med vindu, lakkerte fangere, 8-tommers infotainmentskjerm, beskyttelsesgulv og LED-lys i varerom, to-sone klima, elektrisk innfellbare speil, regnsensor, cruisekontroll, 220 Volt-uttak i førerkabinen, p-sensorer og multifunksjonsratt.

Velger du Comfort Plus, får du i tillegg tette bakdører med Smart Active Vision. Dette er et eget kamerasystem med egen skjerm inne i bilen. Du kan velge kort og lang visning bak bilen, og via et eget kamera i høyre speil, se hele høyre side. Pakken gir dessuten flere aktive sikkerhetssystemer med blant annet autobrems, og Webasto dieselvarmer med fjernkontroll.

Prisene starter på 208 300 og ender på 313 300 kroner.

Testbilen vi kjører her, er en lang utgave med den største motoren, automatgir og alt utstyr.

Jeg har allerede mange mil i ryggen fra PSA-trillingene som kom i fjor, og var blant annet delaktig i at de stakk av med Autobest-tittelen «Beste Bilkjøp i Europa» for et drøyt år siden.

Det er liten tvil om at store ressurser er langt ned i utviklingen av disse bilene, de er svært viktige for alle merkene som deltar i samarbeidet. Du merker det når du setter deg inn og kjører.

Aldri før har det vært mer personbilaktig i en varebil i denne klassen. Sittestillingen på førerplass er svært fleksibel og du har rikelige justeringsmuligheter i alle retninger for rattet. Sammen med comfort-veggen som gir ekstra plass, vil dermed alle finne seg til rette enten de er lange, korte, vil sitte høyt eller lavt.

Førersetet er komfortabelt, men seteputen kort. Det er også rikelig mengder hardplast i interiøret. Noe må du ofre i den rimeligste varebilklassen.

Heldigvis slipper du, og dette er jo på mange måter første gang det skjer på en slik varebil, å sitte der med en utdatert informasjonsskjerm og manglende tilkoblingsmuligheter. 8-tommers berøringsfølsom skjerm er standarden i det meste av vanlige biler,, og det finner du også her. Full funksjonalitet med Apple Carplay, Android Auto og det hele.

Egentlig skulle det bare mangle, for du som kjører sånn bil, sitter tross alt som regel i bilen mer enn folk sitter i personbilene sine. Da holder ikke «lett å gå ut og inn» og «mange smarte rom og hyller».

Men den har selvfølgelig det også. I Proace City sklir du rett inn i førersetet, og permer, mapper, papirer og annet fiksfaks kan plasseres over alt. For eksempel i et eget rom over instrumenteringen, i det doble hanskerommet, i en av hyllene eller oppe ved taket.

Koppholderne er eneste minus – de er plassert ute til sidene oppe på dashbordet og er hverken gode på å holde flasker eller sørge for fri sikt til sidene. Kaffekoppen har det heldigvis greit.

Om varerommet og de praktiske løsningene knyttet til det, kan jeg ikke si noe annet enn at alt er som det skal være, og enkelt å bruke. Ekstra pluss, og dette har vi snakket om før på disse bilene, får soliditeten skyve- og bakdørene avgir. De virker til å være konstruert for å tåle tusenvis av åpninger og lukkinger.

Smart Active Vision funker fint, du kan se mer på bildene. Skjermen er ikke den største og har heller ikke best oppløsning, men det er bra nok. Du skifter kameravinkel ved å trykke på den ene knappen under skjermen.

Det beste med Proace City, er imidlertid å kjøre den. Både fjærings- og støykomfort er svært høye for biltypen. Den byr til og med på stor villighet til å presses på svingete veier, skulle du ha dårlig tid.

Styringen er lett og uten veifølelse, men det er ok på en varebil. Dessuten er den gode svingen langt viktigere. Her snur du rundt enklere enn du trodde.

Høydepunktet er kombinasjonen av 130-hesters dieselen og automatkassen. Den gjør ikke Proace City superrask, men mer enn kvikk nok. Dessuten spiller de to eksepsjonelt godt på lag – det er en fryd å akselerere og kjenne at gir etter gir, silkemykt men samtidig raskt, glir på plass.

Du kan også velge manuelt modus og gire med hendlene bak rattet.

Det hersker liten tvil om at i denne klassen, er det for tiden dette som er den beste bilen. Proace City vil nok få hard konkurranse fra nye Caddy som etterhvert vil ankomme, men vi tror den også mot den, vil stå seg godt.

Det er ikke noe å utsette på varebilegenskapene (men vi kunne tatt høyere tilhengervekt), ei heller smarte løsninger som gjør hverdagen enklere. Først og fremst, er den imidlertid moderne som en personbil og veldig fin å kjøre, så med trygge Toyota i ryggen – som blant annet tilbyr Express Service hvor du bare venter en time mens den tas – blir Proace City et av de absolutt beste alternativene i klassen.

Data:

Toyota Proace City L2 Comfort Plus 130 hk aut
Pris fra 208 600 (L1 75 hk Basic)
Pris testbil 313 300
Motortype R4 diesel turbo
Motorvolum ccm 1 499
HK o/min 131 3 750
Nm o/min 200 1 750
Sek. 0-100 km/t
Topphastighet km/t
Forbruk blandet l/mil
Utslipp CO2 g/km 114
Nyttelast kg 925
Tilhengervekt kg 1 000
Bagasjerom liter 4 300 (inkl smart cargo på 400)
Lasterom lengde 2 167 (3 440 inkl Smart Cargo)
Lengde mm 4 753
Bredde mm 1 848
Høyde mm 1 860
Akselavstand mm 2 975