Corona-krisen rammer også bilindustrien, som nå i stor utstrekning stenger fabrikker rundt om i verden. Her er oversikten.

Av David K Andersen

Ikke bare er det nødvendig å bidra til redusert smittespredning, børsrasene verden rundt har redusert verdien av de fleste bilprodusentene dramatisk. For ikke å snakke om at salget er i ferd med å stupe.

Også norsk bilbransje påvirkes i stor grad, men det er tidlig å si noe om hvordan dette vil utvikle seg.

Motorsport og utstillinger påvirkes som vi allerede har sett, så i likhet med alle andre forhold i samfunnet, er det også dramatisk for alt som er knyttet til bil.

På Bil og Motorbloggen holder vi trykket oppe, men det blir litt annerledes også her. Som du vet, pleier vi å være veldig tidlig ute med prøvekjøringer av nye modeller, men der er det full stopp. Disse første testene gjennomføres som felles arrangement hvor mange journalister deltar, og ofte skjer de i utlandet.

Vi skal imidlertid så langt det er mulig fortsette å kjøre nye biler – bare på egenhånd her hjemme i Norge. Vi har dessuten masse spennende bilstoff på lager, så om du liker å lese om biler, kommer du til å kunne fortsette med det.

Hvordan krisen rammer bilindustrien og ikke minst norsk bilbransje, vil vi ikke fokusere så mye på – annet enn i denne artikkelen – hos oss handler det om bilene og ikke bransjen.

Ønsker du å holde deg oppdatert på norsk bilbransje, anbefaler vi Bilbransje24.no.

Her er noe av det som har skjedd i bilindustrien og motorsport internasjonalt per 18. mars. Husk at ting skjer fort, så denne oversikten stemmer nødvendigvis ikke særlig lenge.

  • Bilutstillingen i Genéve ble avlyst. Du kan imidlertid lese om bilene som skulle hatt verdenspremiere der i denne linken, hvor vi har samlet dem.
  • Formel 1-sesongen rakk akkurat ikke å starte. Det første løpet i Australia ble avlyst rett før det begynte. FIA har nå pålagt teamene sommerferie på to uker. Den holdes vanligvis i august og betyr at ingen får lov til å gjøre noe med bilene sine heller. Følg med på alt rundt Formel 1 på FORMEL-1.NO!
  • WRC-runden i Mexico ble avbrutt etter to av tre dager forrige helg, og 24-timersløpet i LeMans er utsatt til september. Også norsk motorsport rammes. Les mer om norsk og internasjonal motorsport på den norske nettsiden Parc Fermé!
  • PSA, som inkluderer merkene Peugeot, DS, Citroën og Opel, stenger 15 fabrikker over hele Europa. De fleste i første rekke for en periode frem mot slutten av mars, men det varierer også med hver enkelt lokasjon. Konsernet uttaler at smitteverntiltakene vil overgå de lokale myndigheters anbefalinger og pålegg alle steder.
  • Fiat Chrysler Automobiles stenger de fleste fabrikkene i Italia, og de i Serbia og Polen – i første omgang til 27. mars. Ferrari stenger Maranello og Brembo stopper også opp.
  • I USA har Ford, General Motors og FCA blitt enige om å stenge alle fabrikker frem til 30. mars for å bidra til å stoppe viruset.
  • Ford stenger Valencia-fabrikken i Europa etter at tre ansatte har testet positivt, og følger opp med omfattende tiltak. To fabrikker i Tyskland og en i Romania stenges 19. mars.
  • Honda stenger alle fabrikker i USA fra 23. mars og i 6 dager. Ansatte får full lønn, og fabrikkene desinfiseres.
  • Myndighetene i Storbritannia er i samtaler med Ford og Honda om å starte produksjon av respiratormaskiner på fabrikkene deres i landet.
  • Myndighetene i Fremont, California, tvinger Tesla til å stenge fabrikken der.
  • Volkswagen Group stenger gradvis fabrikkene i Europa de kommende dagene. Samtidig gjenopptas produksjonen i flere av fabrikkene i Kina, hvor kontroll over viruset begynner å komme under kontroll.
  • Rolls-Royce stenger fabrikken i Goodwood fra 23. mars og foreløpig i to uker.
  • BMW Group vil i løpet av uken stenge alle fabrikkene i Europa, og de vil ikke åpne igjen før tidligst 19. april.
  • Toyota stenger alle fabrikker i Europa. Hensynet til de ansatte, eierne og de lokale forholdene på hvert enkelt produksjonssted oppgis som årsaken.
  • Porsche stenger fabrikkene Zuffenhausen og Leipzig 21. mars og foreløpig i to uker. Ved siden av hensyn til ansatte og samfunnene rundt fabrikkene, oppgir Porsche begynnende vanskeligheter med deletilgang fra underleverandører også som en årsak.
  • Volvo stenger Belgia-fabrikken som produserer XC40 og V60. Ingen datoer for eventuell gjenåpning gis. Produksjonen fortsetter som normalt i Sverige.
  • Skoda stenger fabrikken i Tjekkia. De vil betale de ansatte 70 prosent lønn frem til 29. mars, og deretter 75 prosent til 5. april.
  • Michelin, Magna Steyr og Pirelli stenger fabrikker, mens Continental og Bosch foreløpig holder noen gående. Men i samsvar med retningslinjer fra myndighetene.
  • Daimler (Mercedes) stenger de fleste fabrikkene i Europa. Ved siden av hensyn til smittespredning og helsen til de ansatte, sier konsernet at det ikke er mulig å opprettholde komplette forsynlingslinjer globalt.
  • Nissans Sunderland-fabrikk stenges. Den produserer Leaf, Qashqai og Juke, og er den største bilfabrikken i Storbritannia.
  • Renault stenger fabrikker i Frankrike, Marokko, Portugal og Slovenia. Etter det første tapet på 10 år forrige kvartal, kan de trenge hjelp. Som de loves av franske myndigheter som eier 15 prosent av Renault.
  • Hyundais fabrikk i Tjekkia, som produserer i30 og Kona Electric, holder det foreløpig gående.
  • Jaguar Land Rover produserer fortsatt biler i Storbritannia og Slovakia, men vil sannsynligvis stenge når uken er over.

Konsekvensene er altså enorme. Rundt 6 prosent av arbeidsstyrken i Europa er direkte ansatt i bilindustrien, det er snakk om rundt 14 millioner mennesker.

I likhet med i Norge, går også myndighetene i andre land i Europa ut og sier de skal støtte industrien med det som måtte være nødvendig.

Lyspunktene er at bilproduksjonen i Kina er i ferd med å komme i gang igjen, som er en fin ting å huske på for oss alle. På et eller annet tidspunkt vil dette være over.

Vi benytter samtidig anledningen til på det sterkeste å anbefale alle våre lesere til å følge retningslinjer og pålegg fra norske myndigheter!