Nye 8-serie Gran Coupé er BMWs flaggskip – for deg som hverken vil ha 7-serie eller X7, men trenger fire dører, mer kjøreglede og design.
Tekst og foto: David K Andersen
Det var Mercedes som begynte. I 2004 kom CLS – en firedørs coupé. Noen år senere svarte Porsche med Panamera og like etterpå Audi med A7, før BMW kom med 6-serie Gran Coupé i 2011.
Konseptet var mer enn nytt og spennende, disse bilene tok pusten fra mange av oss. Noe så lekkert hadde vi nesten aldri sett før.
Sensasjons-følelsen har lagt seg litt nå, vi har blitt mer vant til dem. Men ikke helt, for da Mercedes kom med AMG GT 4-dørs coupé for to år siden, en storebror til CLS, ble jeg på nytt lettere lamslått.
Nå er det BMWs tur til å imponere. 6-serien har kastet ut to- og firedørs coupéene, og istedet tatt inn etterfølgeren til 5-serie Gran Turismo. Nå er det 8-serien som gjelder – en markering av at dette er noe av det ypperste du kan få med BMW-logo på, og en tydeliggjøring for Mercedes og Porsche, om at her er det noe å bryne seg på.
2 eller 4 dører?
Jeg har stor sans for 2-dørs-utgaven av 8-serien som vi testet første gang i fjor. Veldig lang og lav. Samtidig tror jeg kanskje den må vike for Gran Coupéen i min bok.
Fornyelsen er total sammenlignet med de tidligere 4- og 6-serie-bilene av samme type. De var lekre så det holdt da de kom, men sammenlignet med denne, ser de nesten klumsete ut.
M850en vi har om hendene her, er langt fra like dramatisk i stylingen og uttrykket som en AMG GT, men så mye slankere enn både den og sine forgjengere.
HER KAN DU LESE TEST AV BMW M850i 2-DØRS COUPÉ!
Spesielt i denne veldig mørke blåfargen, som nesten skjuler linjene. For meg er denne aningen mer subtile tilnærmingsmåten attraktiv. Det er mer balansert. Jeg liker for eksempel at panseret faktisk ikke er så innmari langt og høyt, som er trenden nå. Muskuløst nok, det er jo fortsatt latterlig stort, men det blir ikke så mye av det gode at trikset med å flytte kabinen lenger bak dominerer hele designen. For her teller jo bakparten minst like mye som fronten.
Både sidevinduene helt bakerst, og bakenden med spoiler, lys og det hele, er svært vellykkede. Jeg er tvilsom til de firedørs-coupéene som slipper baken altfor lavt. Det understreker riktignok karosseritypen, men ser mest bare rart ut. Bedre at fokus heves litt som her, og brekkes opp ev en tydelig, men samtidig helt integrert spoler-aktig øvre del av stjerten.
Og skulle du være i tvil om hva slags bil dette dreier seg om, sier hoftene alt du trenger å vite. Så bred over baken er denne 850en, at BMW måtte bygge om produksjonslinjen for å få den gjennom. I denne bilen kombineres ordene slank og feit på nytt vis.
Ikke like ren i designen som 2-dørs coupéen, men jeg liker altså likevel denne enda bedre. Nesten mer unik i uttrykket, med litt mer design-kunst å studere i bakenden, og med mer tilstedeværelse.
Spinner på andre
Navnet 850 antyder imidlertid at det er mer enn hoftene som er muskuløse.
Hold deg fast, for her har vi 530 hestekrefter og 750 Nm tilgjengelig. Samme 4,4-liter som i M850i Coupé, befinner seg under panseret.
To turboer hviler inne i V-en, og de reagerer raskere enn du selv skvetter, når gasspedalen går i dørken.
La meg si det sånn: Når en bil på mer enn to tonn, med firehjulsdrift, påmontert Bridgestone Potenza-dekk i dimensjonen 275/35-21, spinner på alle fire idet automaten legger inn andregir – hvis du har skrudd av antispinn-systemet og det er fuktig på asfalten – betyr det at her, du må holde deg fast.
Eller hvis du gjør en start med launch control på tørr asfalt, og det føles som forhjulene letter et lite mikrsosekund. I det personen i passasjersetet deiser hodet i nakkestøtta med omtrent samme kraft som oppnås ved en lett påkjørsel bakfra.
Flaks at mennesker kan holde pusten i mer enn 3,9 sekunder, for ellers hadde du vært ille ute etter en tur i denne. Og i praksis holder du pusten lenge etter også, for det kanskje aller beste med en fossil turbo-V8, er at den mater på med ustoppelig vilje også fra 100 til 200 km/t. Eller mer – om du tør, og kan.
Motorlyden er relativt diskret. Avslappet rumlende, helt ytterst i bakgrunnen under vanlig kjøring, men tydelig V8-syngende når den presses. I sportsmodus smeller det dessuten lett fra eksospottene når du slipper gassen. Den høres også tydelig på utsiden. Gir du fullt med folk i nærheten, snur de seg. Garantert.
Frustrerende
Jeg blir litt oppgitt. Var det nødvendig å ta Gran Turismo-delen av oppdraget så nøye, BMW? Ikke noe av det jeg har lyst til, er lovlig. Ikke sånn dette-får-du-bot-for-ulovlig, men mer fengsel-aktig.
Som vi fant ut da vi testet 2-dørs coupéen, er 8-serien et glimrende, og faktisk relativt rimelig alternativ, om målet er å frakte 2, eller som her 4 personer, i beste komfort og med svært høy hastighet, lange strekninger. Samtidig som føreren serveres tilfredsstillende og sportslig kjørefølelse.
Hemmeligheten bak suksessen, er til stor grad, i alle fall etter min mening, at BMW unngår luftfjæring, men samtidig klarer å levere stor variasjon i ulike kjøreprogram via adaptive dempere og aktive stabstag.
Du får kanskje ikke helt samme flytende følelse på fin vei som med luft, men nesten. Pluss bedre komfort over skarpe ujevnheter luftfjæring typisk ikke er kjapp nok til å takle. Og viktigst: Stålfjærer gir deg mer bakkekontakt, bedre kjørefølelse og mer kjøreglede.
Basert på dette, og de massive kreftene motoren leverer omtalt lenger opp, føler jeg på frustrasjonen over ikke å kunne utnytte bilen maksimalt. Jeg har konstant lyst til å trykke gasspedalen i gulvet og la den være der til speedometeret har passert 200 km/t.
Og jeg har enda mer lyst til å kjøre på brede, smoothe riksveier med lange flytende svinger som går i hverandre. I 150, 170 og 190 km/t. Det er under sånne forhold M850i gjør det den er aller best på. Og dermed også leverer kjøreglede og spenning langt forbi det de fleste mennesker noen gang kan drømme om å oppleve i en bil.
På et tidspunkt gir jeg opp. Innser liksom at det ikke går an.
Finner istedet den vanlige testruta på svingete fylkesveier, lager et sportprogram der ikke alt er på det strammeste, roer ned og bare kjører.
Først da oppdager jeg at det også er moro. På samme måten som når jeg kjører motorsykkel. Jeg må jo ikke tråkke gasspedalen i gulvet hver gang jeg skal ut av en sving. Like lite som jeg må bremse ned med voldsom kraft inn mot svingene, eller være i nærheten av grensa for hva dekk og hjuloppheng klarer.
Den glimrende styringen, som tar deg inn i svingene mer presist og intuitivt enn på nesten noen annen firedørs-bil, er like bra i lavere hastigheter. Forresten har den Integral Active Steering, eller firehjulsstyring på norsk. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene slik at bilen enklere kan manøvreres, mens de i hastigheter over 72 km/t styrer svakt i samme retning som forhjulene. Det gir bedre stabilitet i høy fart.
Nå, under denne typen mer avslappet kjøring, er det også en fordel at dette ikke er en fullverdig M-bil. Det kommer nemlig en M8. Jeg er ekstremt langt unna å trenge de ekstreme veiegenskapene den vil ha, så denne M-light-utgaven holder mer enn nok. Den er ikke så voldsomt dimensjonert på dekk, fjærer og dempere at den påvirkes plagsomt mye av ujevnt veidekke.
Responsen i motoren er fantastisk, og selv om jeg elsker BMWs rekkesekser i kraftig trimmet utgave, og nok også i fortsettelsen vil holde den høyere enn denne V8eren (i en lettere bil), tror jeg faktisk gassresponsen er bedre her.
Det er enkelt og tilfredsstillende å danse fra sving til sving selv innen rimelighetens grenser. Rytmen kommer naturlig, og BMW har vært flinke til å gjøre kjøreopplevelsen levende. Selv om jeg kunne kjørt dobbelt så fort.
Vanlig men uvanlig
Når du først setter deg inn i denne bilen, er det lett å tenke at den nesten er for lik en vanlig 3-serie. Lett å la seg lure av grafikken i den digitale instrumenteringen, som gjerne kunne hatt mer egen og eksklusiv stil i et flaggskip som dette. Infotainmentskjermen er også veldig lik, men det er greit for min del – systemet er glimrende.
Følelsen går snart over. Her er det mye unikt å legge øynene på, og jo mer tid du bruker der inne, jo bedre blir det. Jeg liker detaljer som dørhåndtaket. Tøff og litt annerledes design, og topp kvalitetsfølelse. Også måten dashbordet er trukket i skinn på, verdsettes. Det samme gjelder materialet i innertaket. Og belysningen i mørket, hvor Bowers & Wilkins-høyttalerne får turbin-design.
Istedet for å bli blåst av banen umiddelbart med ekstrem design, er førerplassen i M850i et sted du verdsetter og ser eksklusiviteten i mer og mer, jo mer du er der inne. Taktikken er helt sikkert bevisst valgt fra BMW, og funker for meg.
Du finner dessuten en fin blanding av digitalisering og mekanikk. Ting som de motoriserte solskjermene i bakdørene, helt frittstående siden dørene er rammeløse, er bare ett eksempel.
Sittestillingen foran er ultralav. Vi snakker ekte sportsbil-lav. Perfekt for meg, men langt unna SUVenes verden – for deg som synes det er enkelt å gå rett inn istedet for å stige ned. Men sånn skal det være i denne biltypen.
Vi vet at BMW, blant annet i de større M-modellene sine, har enda mer fantastiske seter enn i denne, men det oppdager du sannsynligvis ikke før du kjører en M5. Disse er nemlig svært bra, og har riktig kombinasjon av sidestøtte og åpenhet.
Bilen er registrert for fem personer, men er i realiteten en 4+1. Å sitte i midten bak er noe bare de som er små av vekst kan gjøre over korte perioder.
De to andre plassene, er derimot fine å tilbringe tid i. Seteryggen er antydningsvis rett, men sittekomforten og plassforholdene er mer enn tilstrekkelige for godt voksne. Fire på tur er fint, selv om vi er langt unna 7-serie-land. Bagasjerommet er nyttig stort, med sine 440 liter.
Konklusjon
Nye 8-serie Gran Coupé fyller mesterlig oppgaven som et tredje alternativ helt på toppen av BMWs modellspekter. Skal du ha bare én bil, og er i posisjon til å skaffe deg noe i denne prisklassen, er det vanskelig å se bedre kandidater. Selvfølgelig forutsatt at det å kjøre bil, gjerne med sportslig tilnærming, er noe du setter høyt. Enestående design, massivt utstyrsutvalg og tonnevis av luksus kommer på kjøpet. Og i en verden hvor alle som vil vise økonomisk kapasitet velger stor luksus-SUV, er det å komme med denne istedet, langt mer smakfullt og eksklusivt.
MER TOP OF THE LINE? HER ER TEST AV BMW X7 M50D!
Galleri:
Data:
BMW M850i xDrive Gran Coupé | |
Pris fra | 1 312 600 (840i GC) |
Pris testbil | Ca 2 millioner kroner* |
Motortype | V8 bensin turbo |
Motorvolum ccm | 4 395 |
HK o/min | 530 5 500 – 6 000 |
Nm o/min | 750 1 800 – 4 600 |
Sek. 0-100 km/t | 3,9 |
Topphastighet km/t | 250 |
Forbruk blandet l/mil | 0,99 |
Utslipp CO2 g/km | 226 |
Egenvekt kg | 1 995 |
Tilhengervekt kg | – |
Bagasjerom liter | 440 |
Lengde mm | 5 082 |
Bredde mm | 1 932 |
Høyde mm | 1 407 |
Akselavstand mm | 3 023 |
*På grunn av nylige endringer i prisene, er ikke prisen på testbilen tilgjengelig foreløpig.