Fra traust til det stikk motsatte: Om ikke lenge vil Toyota tilby en av de bredeste og heftigste sportsbil-programmene.
Tekst: David K Andersen Foto: David K Andersen/Toyota
Den japanske giganten vil på mindre enn 10 år ha snudd totalt opp ned på alt vi trodde.
Tenk tilbake til 2010. Hva solgte Toyota på den tiden? Mye kule og sportslige modeller? Nei. Ikke bare det, de hadde ikke så mye som en sportslig versjon av en kompaktbil engang. Ingen ting.
Som mange var skuffet over. Toyota har tross alt en god del heftige greier på samvittigheten fra 80- og ikke minst 90-tallet.
Så kommer bensinhodet og motorsport-entusiasten Akio Toyoda inn som toppsjef, og etter det har egentlig ingenting annet enn den velkjente driftssikkerheten og servicen vært det samme.
I dag leverer endelig hybridløsningene, fordi de er av en ny og langt mer effektiv generasjon, den drivstofføkonomien vi hele tiden ønsket oss. Og det til tross for at en ny Corolla nå har 180 hester og gjør 0-100 på 8 sekunder. Ikke minst sitter den på en moderne plattform som gir superstivt karosseri, avansert hjuloppheng og inspirerende kjøreegenskaper på svingene veier. Bare les denne testen av oppdaterte C-HR med den store hybriden. Noe har skjedd.
Men glem de vanlige modellene. Når vi nå har fått høre nye rykter, og legger det sammen med hva vi allerede vet er på markedet av sportsbiler og hva som kommer det neste året, er det altså sånn at Toyota om en drøyt år vil komme til å være en av bilprodusentene i verden med bredest utvalg av heftige biler.
Her er de fire modellene:
Toyota GT86 (GR86)
Det første helt tydelige tegnet til at Toyota ville noe mer enn bare å lage vanlige familiebiler. Modellen har fått ganske mye kritikk for at den ikke har større motor, men etter min mening misser du da poenget. Er du ute etter en dragracer kan du vel kjøpe det? Eller en Tesla? Og den som ikke få til å sladde med en GT86, om det er det det står på, er så dårlig til å kjøre bil at man ikke burde sladde i det hele tatt.
Det har imidlertid vært stor usikkerhet om den lille sportsbilen med maksimal kjøreglede kom til å erstattes. Det er ikke mange som kjøper biltypen lenger, slik det var for 20-30 år siden. Dessverre.
Den gode nyheten, er imidlertid at vi har fått nyss om at GT86, som har vært på markedet siden 2012, faktisk kommer til å bli erstattet likevel. Instagramkontoen Allcarnews, fikk for et par dager siden tilgang til interndokumenter fra Toyota, og siden ble saken undersøkt videre av britiske Autocar.
Vi må understreke at dette foreløpig må karakteriseres som rykter, men mye tyder altså på at det kommer en helt ny GT86 om et drøyt år. Den får sannsynligvis navnet GR86, turbomotor på 250-60 hestekrefter og vil sitte på en ny plattform.
Det antydes også at samarbeidet med Subaru vil fortsette for denne modellen, og at siden Toyota vil stå for plattformen, vil Subaru som forrige gang stå for motoren.
HER KAN DU LESE VÅR NYESTE TEST AV TOYOTA GT86
Toyota Supra
Skritt to, var nye Supra, lansert i fjor. Den er for øvrig aktuell igjen akkurat nå, i og med at Toyota er i ferd med å lansere den med en mindre motor (2-liter turbo), som vil senke prisen og gjøre den oppnåelig for flere.
Meningene og diskusjonene om Supra har vært mange. Bilen ligner ikke spesielt mye på forgjengeren, og den er laget som et prosjekt mellom BMW og Toyota.
Mange har vanskelig for den, men jeg tviler sterkt på at der mulig å opprettholde negativ holdning til Supra hvis du faktisk har kjørt en.
For det første er det sånn, og det ser vi jo på GT86 også, at sportsbiler som dette har så få kjøpere i dag at produsentene er nødt til å samarbeide for å få til noe. Utviklingskostnadene er enorme. Det var altså dette eller ingenting, på en måte.
For det andre: Når var det sist feil med 3-liters rekkesekser med turbo og 340 hestekrefter i en liten sportsbil med kortere akselavstand enn en Yaris? Supra er en fantastisk kjøremaskin på alle måter og vi anbefaler på det sterkeste å oppleve den.
HER KAN DU LESE HVA VI SYNES OM NYE SUPRA ETTER FØRSTE PRØVEKJØRING
Toyota GR Yaris
Satsingen i WRC (Rally-VM) har vært en enorm suksess for Toyota, blant annet med seier i merkemesterskapet i debutsesongen 2018, og førertittelen til Ott Tänak i fjor.
Etter en antydning, med kompressormatede Yaris GRMN i 2018, tar de den nå helt ut med nye GR Yaris, som kommer mot slutten av året. Toyota i Norge har åpnet for reservasjon nå.
1,6-liters tresylindret turbomotor på 261 hestekrefter, firehjulsdrift og manuell girkasse. For deg som har savnet Escort Cosworth, Subaru Impreza WRX og Mitsubishi Evo, er dette julaften. 0-100 km/t skal gå på 5,5 sekunder, og dette er rett og slett en av de bilene vi gleder oss absolutt mest til å prøve for første gang. I mellomtiden kan du lese testen av 2018 Yaris GRMN under.
HER KAN DU LESE TEST AV TOYOTA YARIS GRMN
Toyota GR Super Sports
Prototype-klassen i WEC, eller sagt på en annen måte; den heftigste klassen i 24-timersløpet i LeMans, får regelendringer. Fra 2020/21-sesongen må bilene ha en klar relasjon til hyperbiler du kan kjøpe og kjøre på gata.
Vi vet hva det betyr, for sånne regler har bilsporten hatt mange ganger opp gjennom historien, og det har gitt oss fantastiske gatebiler som BMW M3, Audi Sport Quattro og Lancia Delta Integrale.
Aston Martin er allerede godt på vei med sin Valkyrie, mens Toyota kommer med GR Super Sports i 2021.
Under panseret sa du? V6, to turboer, hybrid og 1000 hestekrefter.
Mye å glede seg til, men noen må lage bilene
Her er det altså både det ene og det andre å glede seg til. Og om du lurer på hvorfor jeg er så gira på sportsbil-satsingen til Toyota, så se rundt deg. Bortsett fra de tradisjonelle sportsbilprodusentene og til dels de tre tyske premium-merkene, er det ingen lenger som satser denne veien.
Alt av penger går med til utvikling av elbiler, hybrider, selvkjørende teknologi og den slags for tiden. Merker som for ikke lenge siden hadde masse spennende modeller for oss bensinhoder i modellrekken, har ingenting lenger. Hverken i produksjon eller på gang.
I den settingen, tillater jeg meg på generell basis å være særdeles gira for Toyota, og spesifikt for disse fire modellene. Det er ingen grunn til at vi i fremtiden ikke skal kunne more oss med fossilt brennstoff på tanken – i helgen eller på kveldstid. Selv om vi kjører elektrisk i det daglige. Men vi trenger noen til å lage bilene for oss.