Mens de fleste bilprodusentene skifter ut modellene sine hvert syvende år, lot Land Rover det gå mer enn 70. Nå er helt ny Defender på gang, vi har tatt en nærmere kikk på det første eksemplaret i Norge.

Av David K Andersen

Defender, som vi kjenner modellen best som i dag, er så legendarisk at jeg er redd for å skrive om den. Bilen har rett og slett så mange dedikerte tilhengere, som kan så mye om historien, at å begi seg ut på detaljerte omtaler strengt tatt krever et studium tilsvarende bachelor-grad.

For selv om den har vært forbausende lik seg selv siden introduksjonen på slutten av 40-tallet, har den gjennomgått mange oppgraderinger, og ikke minst vært med på mer enn hva som er mulig å forestille seg.

Nederst har jeg lastet opp et lite galleri fra Land Rover selv – med utdrag fra historien. Det vil gi deg et visst inntrykk av hvor legendarisk denne bilen er.

Men nå er det altså en ny en, og om det er vanskelig å sette seg inn i historien for meg, kan det ikke ha vært enkelt å stake ut retningen for Land Rover selv heller.

I forbindelse med Autobest-gallaen for noen uker siden, hvor Land Rover vant «Safetybest»-prisen for Clear Sight-systemet, havnet jeg tilfeldigvis ved siden av toppsjefen i Jaguar Land Rover, Dr. Ralph Speth, som var tilstede for å motta prisen.

Vi snakket såklart om både elbiler og andre biler, men Speth kunne nesten ikke snakke om annet enn nye Defender. -Bilen er helt fantastisk, du vil ikke tro hvor bra den kjører – det er bare å glede seg.

Nå har vi riktignok foreløpig ikke kjørt den, men et eksemplar har vært rundt om i Norge på visning, så vi stakk innom importøren for en nærmere kikk i forkant av første test. I april begynner produksjonsbilene å ankomme Norge.

Nye Defender er om du vil eller ikke mer «mainstream» enn den gamle. Mange entusiaster kan sikkert ønske seg helt ekstreme greier, men det er svært kostbart å utvikle nye modeller, og da er man avhengig av å sørge for allroundegenskaper og design mange kan like, og ha lyst på. Det må rett og slett selges langt flere enn de 5 000 eller så som årlig gikk til forhandlere verden rundt rett før nedleggelsen av forrige modell i 2016.

Med det sagt, henter nye Defender sterk design-inspirasjon fra originalen, og vi regner med den kommer til å være noe helt spesielt i terrenget.

Utseendemessig, synes jeg ikke alle versjonene de viste under verdenspremieren i Frankfurt i fjor høst var like tiltalende, men inspeksjonen av 110-utgaven i Oslo var svært positiv. Dette er virkelig noe helt spesielt.

Flere drag fra den gamle er med. Som de korte overhengene foran og bak, skuldrene langs sidene, den brått avkuttede og rette bakenden, firkantet form og mye mer. Du skal dessuten selv kunne spekke opp utrolig variasjon basert på fire grunnutgaver; Explorer, Adventure, Country og Urban. Her finnes avtagbart stofftak, taktelt og stige til å ha på siden. For å nevne noe.

Også på innsiden kan du velge svært bredt. Legg for eksempel merke til plasseringen av girvelgeren (kommer bare som automat) på dashbordet istedet for i midtkonsollen. En av grunnene til det, er at du kan få den med 3 seter foran. Akkurat som de tidlige utgavene.

Den korte 90-serien med to dører kan dermed være 6-seter om du vil, mens 110-en vi ser på her, kan komme med 5, 6 eller 5 + 2. Det vil senere også komme en enda lenger 130-utgave (2022).

Du kan altså kjøre forholdsvis enkel stil med tre seter foran, eller du kan velge luksuriøse utgaver med stor midtkonsoll, treinnlegg og det hele. Alle får et helt nytt infotainmentsystem med 10-tommers skjerm. Land Rover sier de har forenklet grensesnittet i den grad at trykk på skjermen for å oppnå ønsket handling er redusert med 50 prosent.

Bagasjerommet er som du ser stort, det oppgis volum på 1 075 liter bak andre rad, og 2 390 om du legger den ned. Vi regner imidlertid det er målt opp til taket.

I motsetning til det vi tror blir en av denne bilens hovedrivaler, nemlig Mercedes Geländewagen som kom i helt ny utgave i 2018 (les full test av Mercedes G500 her), får Defender selvbærende karosseri og uavhengig hjuloppheng også bak.

Sammen med mulighet for valg av luftfjæring istedet for fjærer, er helt sikkert det noe av hemmeligheten bar Dr. Speths engasjement rundt Defenders kjøreegenskaper.

Du trenger imidlertid hverken å bekymre deg for offroadegenskaper eller tilhenger-vekt. Sistnevnte er opp til 3,5 tonn, og ekstreme tiltak er gjort for å sikre uovertruffen fremkommelighet.

Bakkeklaringen er hele 29,1 cm, og angrepsvinkelen er satt til 38 grader foran og 40 bak. Den kan vade (kjøre i vann) i opp til 90 cm dybde, og så er nyttelasten på hele 900 kg. Taket er godkjent for svimlende 300 kg last.

Firehjulsdriften er selvfølgelig permanent, og du har lavserie. Midtdiffen er dessuten låsbar, og bakdiffen aktiv.

«Configurable Terrain Response» er navnet på de elektroniske hjelpemidlene, som du selv kan avgjøre hvor mye hjelp du vil ha av. Er du ikke erfaren med offroad-kjøring, er det mulig å velge et automatisk modus hvor bilen selv bestemmer. Men om du ønsker, kan alt justeres. Til og med tre trinn for gass- og girkasserespons, er å velge mellom. Begge deler essensielt i seriøs terrengkjøring.

Fra starten av kan du velge 2-liters dieselfirer på 200 eller 240 hestekrefter, 2-liters bensin med 300, eller sekser med 400. D200 trenger 10,3 sekunder til 100 km/t, mens P400 klarer seg med 6,4.

Neste år kommer den en ny diesel-rekkesekser, og ikke minst plug-in hybrid. Sistnevnte i det karosseriet du ser her: 5-seters 110.

Om vi skal tippe, vil diesel bli populært fra starten av på grunn av pris, mens den ladbare helt sikkert vil få en fordel som gjør den til bestselgeren på hvite skilt i Norge. Den store dieselsekseren, kommer på sin side svært sannsynlig til å passe bilen ekstremt godt.

Varebil er selvfølgelig også på trappene. Produktsjef hos Jaguar Land Rover Norge, Sondre Tronrud, kan ikke bekrefte nøyaktig når og hvordan, men sier arbeidet med norsk utgave på grønne skilt er godt i gang og svært lovende. Dette blir en viktig modell her i landet, hvor Defender blant annet kommer til å bli en essensiell konkurrent til populære Toyota Land Cruiser.

Priser er foreløpig ikke klare for varebilen, men som femseter starter prisene på 1 085 950 kroner. Med bensinsekser og mildt hybridsystem er det fra 1 638 250 som gjelder. En First Edition er også tilgjengelig, med pris fra 1 286 950.

EN ANNEN SERIØS OFFROADER? VI KJØRTE GJENNOM ØRKENEN I NAMIBIA MED TOYOTA LAND CRUISER!

Galleri:

Land Rover historie: