Hjem Tester Test: Lexus RX450h

Test: Lexus RX450h

Vi prøvekjørte denne oppdaterte RXen for første gang under lanseringen i fjor høst, men tenkte det var best å ta den ut på en lengre test hjemme i Norge for å finne ut hva den egentlig er god for. Det kunne vi spart oss for.

Tekst og foto: David K Andersen

Lexus-alternativet i klassen der biler som Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE og Volvo XC90 er blant bestselgerne, har vært med helt siden klassen oppsto på slutten av 90-tallet.

Bilen vi står med her, kom i 2015 og er fjerde generasjon. I 2018 fikk den en ny, 11 cm lengre utgave med bokstaven L bak, som kunne velges for de som ønsket 7 seter. Høsten 2019, var det så klart for faceliften, så her er vi – sammen med en 2020 RX450h i Executive utstyrsnivå.

Nyhetene i forbindelse med faceliften, dreier seg som vi allerede skrev om i prøvekjøringen (les den i linken under) om utvendige stylingforbedringer, nye lys, små oppdateringer i karosseristruktur og hjuloppheng, forbedret styring, bedre aktivt sikkerhetssystem og en ny 12,3-tommers infotainmentskjerm med Apple Carplay.

LES PRØVEKJØRINGEN AV RX450H MED MER OMFATTENDE BESKRIVELSE AV NYHETENE HER!

Utstyr og pris

Jeg nevnte lys med ett ord i avsnittet over, men en av de største og mest spennende nyhetene, er det automatiske Blade Scan LED-lyset som bruker en ny refleksjons-teknologi for å gjøre det enda mer nøyaktig i følgefunksjonen enn vanlig LED Matrix-lys.

I utstyrspakke-oversikten, må du forbi innstegsversjonen Comfort, Executive-utgaven vi tester her, og opp til F Sport eller Luxury for å få med dem. Det samme gjelder en del annet utstyr, hvor lydanlegget fra Mark Levinson er spesielt nevneverdig.

Det skal i sammenhengen nevnes at alle utgavene er svært velutstyrt, blant annet med skinn og seteventilasjon i alle versjoner. Sammenlignet med sine tyske konkurrenter er Lexus både enklere å holde oversikt over hva utstyrspakker gjelder, og ikke minst får du mye mer valuta for pengene ved å oppgradere.

Jeg forstår at Lexus har behov for å differensiere på utstyr og ta betalt for visse ting, men samtidig føles det veldig uvant å sitte i en av merkets største og beste modeller og ikke få den velkjente lydkvaliteten Mark Levinson gjennom en årrekke har gjort oss vant med.

Det samme går på en måte for lys-systemet. Gjennom lange norske vintre, er et godt adaptivt og automatisk LED-lys gull verdt, og når det er utstyr som kommer som standard på kompaktbiler fra merker som Opel til en brøkdel av prisen, synes vi Lexus har potensiale for bedring i utstyrs-strukturen sin.

Med det sagt, er ikke lyden fra Pioneer-anlegget testbilen var utstyrt med dårlig, og den hadde såklart svært godt LED hovedlys.

Prispåslaget fra vår testbil som koster 824 300 kroner og opp til Luxury for 901 400, er dessuten til å leve med.

Faktisk anbefaler vi uten forbehold å velge denne utgaven av RX. Grunnen til det, er at dette er en luksusbil med komfort i fokus, og da er det både fint og verdt pengene å utstyre den til taket i samme retning.

I sammenhengen skal det nevnes at denne bilen, utstyr for utstyr, er vesentlig rimeligere enn en BMW X5 xDrive45e ladbar hybrid, og ikke særlig mye dyrere enn en tilsvarende utstyrt elektrisk Audi e-tron 55.

Nevnte Tyskere kan riktignok by på noe større utstyrsmuligheter, spesielt BMWen, mest sannsynlig fordi begge er nyere konstruksjoner. Men som vi sa etter prøvekjøringen, er det liten tvil om at RX gir masse valuta for pengene om du tenker at fullhybrid og den forenklingen av bruken den innebærer, er riktig for deg.

Komfort i sentrum

Over til Lexusens absolutt sterkeste side, stadfester den gjennom en ukes bruk her i Norge, posisjonen som ekstremt avslappende å ferdes med og i.

Jeg hadde flere langturer i testperioden, og kunne ikke ønsket en bedre reisepartner.

Det dreier seg ikke bare om deilig fjæring, lavt støynivå, raffinert drivlinje, gode seter og slike ting – alt det er på plass med stor margin i denne bilen – men også om den avslappende atmosfæren RX gir deg fra første sekund.

Dette er den perfekte bilen å sette seg inn i etter en lang og stressende dag på jobben, og er du en av mange som har halvtimen eller timen i bilen på vei til og fra jobb som eneste pusterom i svært hektiske hverdager med stress på jobb og full aktivitet med familien på kveldstid, har du kommet helt riktig.

Alt er tilrettelagt for en avslappende og avkoblende tur. Du sitter perfekt via svært gode justeringsmuligeter for ratt og sete, og så føler du deg helt fjernet fra mas og støy som pågår på utsiden av bilen.

At den er innmari lettkjørt, til tross for størrelsen, skader ikke.

Her kommer blant annet den forbedrede styringen inn. Ja, den gjør nok RX aningen mer sportslig i følelsen, men først og fremst er den helt riktig vektet og akkurat presis nok til at bilen enkelt lar seg plassere enten det er i trange bygater eller på smale landeveier.

Med glimrende retningsstabilitet og en fjæring som til tross for svært høy komfort ikke blir for myk, bidrar lettkjørtheten til det totale komfortnivået.

Sekser

Små motorer har i flere år spredd seg som ild i tørt gress. Selvfølgelig på grunn av økte krav til reduserte utslipp. Derfor er en rekke av konkurrentene nå å finne med firer under panseres i dette segmentet, og det er kanskje ok – produsentene har blitt mestere på å få dem til å oppleves som rimelig kraftfulle og raffinerte.

Samtidig er det også sånn at ikke noe slår seks eller åtte sylindre. Firere og elmotorer må gjerne servere minst like bra akselerasjon, men det deilige, muskuløse og vellydende bakteppet en bensinmotor med 6 eller flere sylindre gir, kan ikke slås i en luksusbil.

3,5-literen i RX spinner silkemykt i bakgrunnen, og tar denne bilen til et mer raffinert nivå. Sett sammen med den høye komforten ellers, er den essensiell i totalbildet.

Akselerasjonen er ikke lynrask, den vil ha 7,7 sekunder til 100  km/t, men suget er solid nok til å at du både drar fra det meste annet på veien, og ikke minst svipper kjapt forbi om du vil passere køen.

Den trinnløse automatkassen gjør at turtallet flyr opp når du trykker gassen til bunns, men den fine V6-sangen gjør det enklere å leve med. Og så er uansett ikke dette bilen du bruker alle kreftene i særlig ofte, eller legger ut på sportslige kjøreturer med, så det spiller egentlig liten rolle.

Dessuten er jo responsen om ikke naturlig i alle situasjoner, så alltid kjapp: Skal du stikke av med en luke i rundkjøringen eller raskt kaste deg forbi bilen foran, trenger den ingen tid til å gire ned eller finne riktig gir før den kan skyve på med maks effekt.

Fullhybrid

Vi lot oss imponere over forbruket gjennom testuken. I gjennomsnitt havnet den omtrent på offisielt forbrukstall, som er 0,78 liter pr mil. På langkjøring, gikk den imidlertid på 0,73. Det er svært bra for en så stor og tung bil med bensin V6.

RX er utstyrt med elmotor i transmisjonen som virker på forhjulene, og egen elmotor på bakakselen som skaper firehjulsdrift. Den fremre yter 165 hester og 335 Nm, og den bak 68 hester og 139 Nm.

Når du gir på kraftig ut av svingene på glatt føre, merker du med en gang at det er mer krefter totalt sett foran, men så justerer den seg nokså kjapt inn og trykker på mer i bakenden.

Riktig like konsekvent å kjøre på grensen med på glatt føre som en bil med mekanisk og mer direkte hjuldrift er RX ikke, men igjen er den godt innafor med tanke på bilens generelle komfortfokus.

For øvrig er det verdt å nevne at baksetet, som er skyvbart i lengderetning, er utrolig romslig og komfortabelt, selv i en klasse hvor konkurransen på dette feltet er knallhard.

Bagasjerommet er ikke like imponerende, men fortsatt stort. Gulvet er imidlertid forholdsvis høyt, så det kan være litt pes å løfte inn store og tunge kofferter.

MER LEXUS? LES TEST AV NYE ES300H HER!

Konklusjon

Er du stor tilhenger av en av konkurrentene, er det ikke sikkert Lexusen faller helt i din smak. Den er nokså forskjellig i alt fra design og følelse til teknologi og image. Kunne du imidlertid tenke deg å kjøre noe som ikke alle andre kjører, setter pris på enkelt bilhold enten det er fraværet av ladebehov eller service fra forhandleren, eller bare synes alt det Lexus-typiske er kult, er dette et fantastisk alternativ. Konklusjonen er den samme som etter første prøvetur: Totalkomforten i RX450h er helt utrolig.

Galleri:

Data:

Lexus RX450h Executive
Pris fra 766 300 (Comfort)
Pris testbil 824 300
Motortype V6 bensin + el
Motorvolum ccm 3 456
HK o/min 313 (systemeffekt)
Nm o/min 335 (bensinmotor alene)
Sek. 0-100 km/t 7,7
Topphastighet km/t 200
Forbruk blandet l/mil 0,76 – 0,79
Utslipp CO2 g/km 134
Egenvekt kg 2 100
Tilhengervekt kg 2 000
Bagasjerom liter 539 – 1 612
Lengde mm 4 890
Bredde mm 1 895
Høyde mm 1 685
Akselavstand mm 2 790