Meningene må ha vært delte om Juke da den kom for nesten 10 år siden, men suksessen ble ikke mindre av den grunn. Nå er det endelig klart for andre generasjon, som ikke kommer til Norge. Eller?

Alle trodde nok ikke Juke skulle bli en suksess den gangen den først ble vist i 2010 – utseendet var mildt sagt spesielt. Sannheten ble imidlertid en annen, for Nissan har ikke bare solgt mer enn en million biler i Europa, bilen skapte til en viss grad et nytt segment for små-SUVer med kul design.

Etter uvanlig lang ventetid, vanligvis skifter jo bilprodusentene ut modellene sine ca hver syvende år, er det nå endelig klart for en ny generasjon.

Som du ser av bildene, er nye Juke mindre crazy enn tidligere. Nå bærer den moderne Nissan-front, om enn noe drøyere i stilen enn tidligere, og med kule bøttelykter med Y-design. Samtidig beholder den mye av proporsjonene og stilen fra før, så ingen trenger å være redde for å ikke skille seg ut i mengden.

Fargen du ser på bildene er forresten ny, og heter Fuji Sunset. Den er en av 11 på menyen, og ser ut til å kle bilen svært godt.

På innsiden er det mer plass, blant annet med 5,8 cm bedre kneplass i baksetet. Også bagasjerommet øker – med 20 prosent til 422 liter. Det er meget bra for denne klassen.

Nissan lover påkostede myke materialer i dashbord og dørsider, samt seter i Alcantara, for mer premium-aktig følelse.

Man kan sette eget preg på interiøret ved valg av N-Design-pakken, som gir mulighet for å velge mellom en rekke fargekombinasjoner og overflater på elementer og detaljer.

Litt lettere enn forrige generasjon, og med stivere karosseri, loves underholdende kjøreegenskaper. De skal underbygges av en ny 1-liters turbomotor med tre sylindre og 117 hestekrefter.

Vi har kjørt denne nye motoren i Renault Clio, les mer her!

Den kommer enten med 6-trinns manuell eller 7-trinns dobbeltclutch automat. Man kan påvirke giring, respons og mer med valg av kjøreprogram (Eco, Standard eller Sport).

Infotainmentsystemet har 8-tommers skjerm, og byr på Apple Carplay og Android Auto. Bilen er også på nett, som betyr at man får tilgang til en rekke funksjoner via app på telefonen. For eksempel sjekke om bilen er låst.

Den har også wifi sånn at passasjerene kan logge seg på bilen for å komme på nett, og den er kompatibel med Google Assistant som gir stemmestyring.

Kanskje ladbar – kanskje Norge?

Det meste ser altså lovende ut med denne nye Juken, det er bare det at Nissan ikke har planer om å importere den til Norge. Årsaken er selvfølgelig det begrensede potensialet en bil i denne klassen har her i landet for tiden – så lenge den ikke er elektrifisert.

Med det sagt, har vi vært i kontakt med flere kolleger fra europeisk presse som deltok på Nissans lanseringsevent i Barcelona før jul, og som sier Nissan hinter til muligheten for ladbar hybridversjon.

Som ikke er rart, siden nye Juke sitter på samme CMF-B-plattform som både Renault Clio og Captur. Sistnevnte er nøyaktig samme type crossover som Juke, og Renault på side side, har allerede for flere måneder siden bekreftet at Captur kommer som ladbar hybrid.

Den blir da den første bilen i klassen med den type drivlinje – vanligvis er jo plug-in hybrider forbeholdt større biler.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE RENAULT CAPTUR HER!

Så får vi se hvordan det går med nye Juke og Norge, men det er ikke unaturlig å anta at bilen vil komme i ladbar utgave, og da tipper vi sjansene for å se den i Norge øker betraktelig også.

Galleri: