Det er ikke lenge siden vi viste dere nye Chevrolet Suburban og GMC Yukon. Denne uken dro GM teppet av helt nye Cadillac Escalade – som kompletterer trioen. 38-tommers buet OLED-skjerm er blant høydepunktene selskapet tilføres.

Av David K Andersen

Det er liten tvil om at også mange nordmenn digger disse enorme, for ikke å snakke om legendariske, amerikanske luksus-folke-flytterne: Artikkelen om nye Tahoe/Suburban og Yukon, var en av de mest leste hos oss i januar.

Denne uka var det tid for sistemann – den absolutte luksus-utgaven – nemlig Cadillac Escalade. Først introdusert i 1998, har denne bilen gjennom fire generasjoner gått fra suksess til enda mer suksess.

En slags Golf i voldsomt luksusformat, fordi den kan kjøres av absolutt alle, i alle fall alle som har råd. Bak rattet i Escalade finner du alt fra småbarnsmødre og cowboyer til privatsjåfører og superstjerner.

Forresten: For deg som tenker at denne bilen blir altfor dyr med norske avgifter, så stemmer det. Men samtidig: En Escalade er en luksusbil av høy klasse, så selv i hjemlandet USA snakker vi millionen her.

Som du kanskje har lagt merke til, er disse tre søskenbilene ganske forskjellige på innsiden, i tillegg til at de tydelig skiller seg også utvendig.

Under skallet derimot, er forskjellene mindre. Vil du lese mer om motorer, hjuloppheng og konstruksjon, anbefaler vi derfor at du tar turen innom Chevrolet Suburban-artikkelen fra forrige uke i linken under.

Høydepunktene teknisk sett, er selvfølgelig de samme – det er snakk om uavhengig hjuloppheng bak, mulighet for dieselmotor under panseret (for første gang på Escalade), luftfjæring, enorm bensin-V8 og alt det der.

LES OM CHEVROLET SUBURBAN OG GMC YUKON I DENNE ARTIKKELEN!

Interiøret i Escalade er langt mer påkostet enn i de to andre. Du ser det både på design, materialer og omtanke for detaljer.

Et av de største trekkplasterne er definitivt det nye skjermsystemet. For første gang er buet OLED-skjerm på plass i en produksjonsbil. Totalt måler skjermarealet foran deg hele 38 tommer. Ingen slår det foreløpig.

Systemet består av tre skjermer: Den til venstre for instrumenteringen på 7,2 tommer, selve instrumenteringen på 14,2, og så høyresiden på 16,9.

Oppløsningen er intet mindre enn det dobbelte av en 4K TV. Det, sammen med OLED-teknologien, gjør de så klare og tydelige at «caps» over for å holde sollyset unna ikke er nødvendig. Det tilfører selvfølgelig et stilig designelement i samme slengen.

Navigasjonen byr som i for eksempel Mercedes A-klasse (les mer her) på utvidet virkelighet (augmented reality). Bilen er dessuten utstyrt med et voldsomt kamerasystem i 2K oppløsning med 9 visningsmuligheter.

Nightvision, selvkjøring med automatisk filskift (skru på blinklyset og bilen skifter til ønsket fil helt automatisk) og underholdningssystem med 12,6-tommers skjermer i baksetene med alle tilkoblingsmuligheter.

Et av høydepunktene Cadillac selv fremhever, er det nye lydanlegget levert av AKG. Dette er et merke mange knytter til profesjonelle brukere (musikere, lydstudio osv), som skal symbolisere et nytt nivå for lydopplevelse i bil.

Forsterkerne har 28 kanaler og det er montert inn 36 høyttalere. Ved siden av å gi «Studio 3D Surround» lydopplevelse, brukes anlegget til å gjøre samtalen mellom de ulike seteradene enklere. Mikrofoner plassert rundt om i bilen plukker opp samtaler og gjengir gjennom anlegget til de som sitter i andre enden.

Kule detaljer som at navigasjons-stemmen spilles av på høyre side inne i bilen dersom du skal svinge til høyre i neste kryss, skal gjøre kjøreopplevelsen mer intuitiv. Du har dessuten to-sone-lyd foran, hvor fører og passasjer individuelt kan justere lyden til egen smak. Den var ny for oss.

Utenom det, går jo dette i luksus, og plass, og skinn, og tre, og detaljer, og alt du bare kan forestille deg i samtlige bauer og kanter – sjekk bare ut galleriet under.

Nye Cadillac Escalade er på markedet i USA etter sommeren.