Ryktene var sanne – Toyota vil i år tilby Supra med 2-liters turbofirer under panseret. Ikke like rask, men billigere og lettere, kan fort veie opp.
Av David K Andersen
Ved siden av at vi de kommende årene venter diverse spesialutgaver, var det etter introduksjonen av nye GR Supra i fjor, et par spesifikke forventninger vi hadde til 2020.
HER KAN DU LESE FØRSTE TEST AV TOYOTA GR SUPRA FRA 2019!
Den ene var en drøm, i alle fall fra min side, om at den skulle komme med manuelt gir. Ikke fordi det er noe feil med automatkassen den har i dag, men fordi vi elsker å gire selv i kompakte sportsbiler som dette.
Foreløpig ser det imidlertid ut til at vi må leve med den andre forventningen, om at Supra kommer med 2-liters turbofirer i en ny innstegsversjon.
Det kan kanskje høre mindre enn optimalt ut for noen, og ja – man må leve uten den klassiske sekseren med alt hva den har med seg av lyd og krefter.
På den annen side, betyr en liten firer ikke bare at bilen blir tilgjengelig for flere på grunn av lavere pris. Supra blir med dette lettere og enda mer balansert.
Hele 100 kg lettere er denne nye utgaven. I tillegg er den korte motoren plassert helt inn mot torpedoveggen, sånn at tyngdepunktet flytter seg nærmere senter av bilen, og vektfordelingen blir 50:50.
Enten det gjelder sportslige Bentleyer du får med V8 istedet for V12, BMWer med sekser istedet for åtter, eller nå denne Toyotaen som kommer med firer istedet for sekser, har alltid nedskaleringen visse dynamiske fordeler når det kommer til håndterlighet, balanse og respons ute på svingete veier – eller på banen.
VI HAR FOR ØVRIG TESTET SØSTERMODELL BMW Z4 MED SAMME DRIVLINJE – DEN SKUFFER IKKE – LES MER HER!
Dessuten blir jo ikke akkurat Supraen noen sinke med denne nye motoren. Utgaven med sekser under panseret klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder – denne nye trenger 5,2.
Singelturbo-motoren yter 258 hestekrefter og 400 Nm, og topphastigheten er 250 km/t. Husk at dette er en liten bil med akselavstand kortere enn en Yaris.
Med på kjøpet kommer utslipp mellom 156 og 172 g/CO2 per km (WLTP). Egenvekten er på 1 395 kg.
Prisen er foreløpig ikke klar, men kan vi tippe på at den vil starte ned mot 750 000 kroner kanskje?
Det vi vet, er at den som standard vil komme med 18-tommers felger, seter i sort Alcantara, 8,8-tommers infortainmentskjerm og alle aktive sikkerhetssystemer.
I tillegg kan den spesifiseres med en Tilkoblingspakke som både får bilen på nett og gir navigasjon. Sportspakken på sin side, er svært interessant med aktiv diff, adaptive dempere og større bremser.
En Premium-pakke blir også tilgjengelig. Her snakker vi lyd fra JBL, ladeplate, head-up display, skinneseter med elektrisk justering og mer.
Skulle du ønske sportsligere og mer individuelt uttrykk, vil 2.0-utgaven fra starten av kunne leveres i en Fuji Speedway-spesialutgave som gir egne 19-tommers felger, hvit metallic lakk med røde speilhus, og rød og sort Alcantara samt karbonpaneler på innsiden. Denne utgaven har for øvrig Tilkoblingspakken og Sportspakken som standard, og kommer til Europa i 200 eksemplarer.
Salgsstart er i mars, vi kommer tilbake med rapport fra første prøvekjøring så snart som mulig!