Hyundai Kona har vært mulig å få både som elbil og i vanlig bensin-utgave. Nå kommer mellomtingen.
Tekst og foto: David K Andersen, foto: Hyundai
Denne lille SUVen var blant de tidlige av sitt slag da den kom i 2017. Segmentet for de minste høyreiste har eksplodert de siste årene, og bilprodusentene har foret på med fristende alternativer. Kia Stonic, Volkswagen T-Cross, Opel Crossland X, Renault Captur og Skoda Kamiq er bare noen av mulighetene.
De er litt ulike i stilen – noen er mer crossovere, hvor personbil, SUV og flerbruksbil blandes, mens andre er mer eller mindre rene SUVer. Kona tilhører faktisk sistnevnte kategori. Den kom nemlig først med kraftig bensinmotor på 177 hestekrefter og firehjulsdrift.
De fleste nordmenn, kjenner imidlertid Kona best som elbil. Selv om ventetiden for mange var lengre enn ønskelig, klarte Hyundai å levere hele 3 471 i 2019. Nesten like mange, kjøpte for øvrig Ioniq, som ga merket en syvendeplass på registreringsstatistikken. Det er ikke mer enn fire år siden Hyundai lå helt nede på 19. plass.
HER KAN DU LESE VÅR TEST AV HYUNDAI KONA ELECTRIC!
Men så var det denne da. Kona Hybrid. I og med det norske markedets særegenhet, vil ikke lenger rene fossilutgaver av Kona selges. Istedet får vi denne fullhybriden.
Den er altså ikke ladbar i stikkontakt, men har et mindre batteri som lades ved bremsing og rulling. Eller om nødvendig av bensinmotoren. Vi kjenner drivlinjen fra tidligere, blant annet via Ioniq i hybrid-utgave, og fra konsernsøster Kia, hvor den finnes i Niro.
Bensinmotoren er på 1,6 liter, mangler overlading, og leverer 105 hestekrefter. I tillegg kommer en elmotor på 43,5, sånn at systemeffekten tilsammen er på 141 hester og 265 Nm.
Bilen er forhjusldreven, og overfører kreftene til asfalten via en 6-trinns dobbeltclutch automatkasse.
Nytt nå, og bidragende til lavere forbruk og utslipp, er PEM (Predictive Energy Manegement), som kobler navigasjonen sammen med drivlinjen. Når du nærmer deg en oppoverbakke som krever ekstra krefter, vil om nødvendig også bensinmotoren bidra til opplading av batteriet i forkant, slik at bakken kan forseres med mest mulig elektrisk assistanse.
Den andre store nyheten ved siden av drivlinjen på årets Kona-modeller, er den nye, store infotainmentskjermen på 10,25 tommer, og nyhetene knyttet til den.
En del av dette, er Bluelink, som sørger for at Kona alltid er på nett, og at du kan ha kontroll på en rekke funksjoner via app på mobilen.
Bilen kommer også med eCall, som automatisk kontakter nødetatene dersom airbaggene utløses. Hyundai Live på sin side, sørger for oppdatert informasjon på skjermen. Enten det gjelder parkeringsplasser eller trafikkforhold. For ikke å snakke om ladepunkter, for deg som kjører Kona Electric.
I tillegg til å ha Apple Carplay og Android Auto, tillater det nye systemet flere mobiltelefoner å koble seg opp via blåtann samtidig. Ladeplade er også tilgjengelig.
Kona Hybrid kommer med nye og egne fargekombinasjoner for interiøret, hvor alt fra sikkerhetsbelter og setetrekk, til fargen rundt luftdyser og på taktrekket, kan spesifiseres.
Mye av det samme gjelder utsiden: Du kan velge mellom 26 fargekombinasjoner. To nye felgdesign er også på plass, og så synes vi fronten på denne hybriden, ser ganske mye bedre ut enn på elbilen. Her vises mer aggressivitet og muskler. De nye 18-toms felgene, er dessuten knalltøffe (se bilene på bildene).
Til Norge kommer Kona Hybrid bare i topputstyrt Premium-utgave. Den har dermed alle aktive sikkerhetssystemer inkludert køkjøringsassistent som standard. Det samme gjelder utstyr som varme i baksetet, head-up display og elektrisk justering av forsetene.
Noen kan antagelig bomme litt på størrelsen. For ser du på Kona uten å sjekke hvor lang den er, tror du antagelig det er en større bil.
Med lengde på 4,16 meter, snakker vi imidlertid småbilstørrelse, eller litt mer. Det betyr at baksete og bagasjerom ikke er av typen som duger, om hovedbil for familie med mer enn ett barn er tanken.
Kan du leve med at den er mindre enn rivalen Niro fra Kia, ser imidlertid det meste lyst ut for Kona.
Jeg liker designen både på utsiden og innsiden – her er det langt mer karakter og personlighet enn hos mange av konkurrentene. Den er rett og slett ganske tøff.
Den nye storskjermen i midten setter sterkt preg på interiøret og gir det mer hightech-følelse enn før. Den er for øvrig, som resten av betjeningsorganene, svært intuitivt lagt opp og enkel å bruke. Her er Hyundai et eksempel til etterfølgelse: Det trenger ikke være vanskelig bare fordi du har mange funksjoner og valgmuligheter.
Ellers råder nokså sportslig stil på innsiden. Spesielt rattdesignen, som vi har veldig sansen for, bidrar til det.
Materialene som benyttes i paneler og overflater er på snittet for en bil i denne prisklassen. Sammensetningskvaliteten, er det imidlertid ikke noe å si på.
Setene er komfortable nok, og gir tilstrekkelig sidestøtte de gangene du gasser på litt i svingene. Bedre enn det, er den fleksible sittestillingen, som gjør at eksempelvis jeg, som liker å sitte lavt i bilen, finner meg til rette selv om jeg sitter i en SUV.
LES OGSÅ: FØRSTE TEST AV OPPDATERTE HYUNDAI IONIQ
Ute på veien, er Kona først og fremst lettkjørt. Når du sitter litt høyere enn i en småbil, men yttermålene ikke skiller stort, sier det seg selv at det er enkelt å håndtere bilen.
Hverken fjæringskomforten i vanlig kjøring, eller kjøreegenskapene når du tråkker på i svingene, imponerer eller skuffer spesielt – Kona oppfører seg omtrent som du forventer. Her er det problemfritt å lagge bak seg mange mil om dagen om det er det du vil, og bilen holder seg lett på veien når det er svingete og smalt.
Noe mer raffinert enn mange av konkurrentene i denne minste SUV-klassen, er den imidlertid. Siden bilen i utgangspunktet kom med firehjulsdrift sammen med bensinmotor, sitter den på en mer avansert plattform, og har blant annet uavhengig multilink bakhjulsoppheng. Det gjør at den for størrelsen oppfører seg mer voksent og balansert på veien.
At den er utstyrt med en dobbeltclutch-automat fremfor trinnløs transmisjon som de fleste konkurrentene, er selvsagt en stor fordel. Girkassen er både kjapp og velavstemt i giringene, så her forekommer aldri unaturlig rusing eller merkelig forhold mellom hvor mye du tråkker på gasspedalen og hvor mye akselerasjon du oppnår.
0-100 km/t tar imidletid godt over 11 sekunder, så noen racer er ikke dette. Motoren er godt dempet for støy og vibrasjoner, og inn og utkobling av bensin- og elmotor skjer helt sømløst og umerkelig.
Vi har alltid hatt sansen for Hyundais lille tøffing – den oppfatningen endrer seg ikke med introduksjonen av denne nye hybrid-utgaven.
Drivlinjen gir ikke spesielt fraspark, eller utmerker seg på annen måte i kjøring. Men det er før vi har kjørt bilen hjemme i Norge og hatt muligheten til å måle bensinforbruket.
Det har nemlig vist seg svært lavt i andre biler fra samme konsern med denne kombinasjonen under panseret, så om ikke elbil er det fornuftige valget for deg, kan Kona Hybrid være perfekt.
Den er dessuten rimeligere enn den elektriske utgaven – om du sammenligner like utstyrsnivåer. Bare 335 000 kroner, koster Kona Hybrid med alt utstyr (minus skinn og soltak som begge krever 10 000).
Det synes vi gir mye for pengene, og tror dessuten lavt bensinforbruk og skyhøy «enkel å leve med i hverdagen»-faktor vil gjøre deg fornøyd.
Galleri:
Data:
Hyundai Kona Hybrid | |
Pris fra | 335 000 |
Pris testbil | 355 000 |
Motortype | R4 bensin + el |
Motorvolum ccm | 1 580 |
HK | 141 |
Nm | 265 |
Sek. 0-100 km/t | 11,2 (16 tom hjul), 11,6 (18) |
Topphastighet km/t | 160 |
Forbruk blandet l/mil | 0,43 (NEDC) |
Utslipp CO2 g/km | 99 (NEDC) |
Egenvekt kg | 1 376 |
Tilhengervekt kg | 600 |
Bagasjerom liter | 361 – 1 143 |
Lengde mm | 4 165 |
Bredde mm | 1 800 |
Høyde mm | 1 565 |
Akselavstand mm | 2 600 |