Hjem Nyheter BMW ute med informasjon om elektriske iX3

BMW ute med informasjon om elektriske iX3

Snart blir X3 elbil – BMW lover lavt forbruk og lang rekkevidde på iX3.

Av David K Andersen

Det har foreløpig ikke vært flust med informasjon rundt BMWs neste elbil iX3, men nå lettes det på sløret.

Hovedbudskapet er at lavt forbruk skal gi bilen lang rekkevidde selv om batteriet ikke er kjempestort.

Nettokapasiteten er oppgitt til 74 kWt, så lite er det jo heller ikke. Mercedes EQC har til sammenligning 80, mens siste oppdatering av Audi e-Tron, byr på 86,5.

BMW lover imidlertid forbruk godt under 2 kWt på mila, og dermed WLTP-rekkevidde på over 440 km. Det er mer enn hos både Mercedes og Audi.

Imidlertid kommer iX3 bare med bakhjulsdrift, og ikke trekk på alle fire som de andre. Det medfører selvfølgelig noe lavere vekt og bedre effektivitet.

BMW har som du vet holdt på med elbil og elektrifisering i diverse former ganske lenge nå, så det har nok også noe å si for iX3s effektivitet. Dette blir den femte generasjonen eDrive-teknologi.

Det betyr også at de har kommet langt på komponent-utvikling, produksjon og energilagring. Eksempelvis produseres den nye elmotoren helt uten bruk av sjeldne mineraler, og kobolt-andelen i batteriet er redusert med to tredeler mot forrige generasjon.

Det skjer samtidig som energitettheten i battericellene øker med 20 prosent mot dagens i3. Det hele er dimensjonert for hurtiglading på 150 kW.

Istedet for å skille ut denne SUVen som en helt egen bil, ala Audi e-Tron, er dette istedet ytterligere en utgave av X3. Altså vil du i løpet av neste år kunne velge bilen med bensin, diesel, som ladbar hybrid eller elbil.

Effekten i elbilen er et klassisk BMW-tall: 286 hestekrefter. Det samme som i første generasjon M5 (E28), E36 M3 pre facelift og første generasjon 35d-motor (M57D30TÜ2) fra 2006. For den som måtte være så nerd at det måtte interessere.

iX3 skal lanseres i 2020, så det er nok ikke lenge til mer eksakt og komplett informasjon, og pris, foreligger. Den etterfølges av i4, som skal by på sport og lang rekkevidde, samt teknologi-bæreren iNEXT. I løpet av et drøyt år, vil altså BMW kunne tilby fire forskjellige elbiler.