Med 600 hestekrefter og omfattende oppgraderinger, tas kampen mot BMW X6 M og Mercedes-AMG GLE 63 Coupé opp. Her er de første bildene av Audi RS Q8.

Av David K Andersen

Dette er faktisk den første store SUVen som får full RS-behandling fra Audi. Den kommer i kjølvannet av frisk satsing på SUVer med seriøse fartsressurser, deriblant nylige RS Q3 og RS Q3 Sportback.

Fra før har SQ7 vært det heftigste fra Ingolstadt i denne størrelsen – den har vi kjørt – les mer her.

Endringene mot en vanlig Q8, i seg selv ikke akkurat noen lettvekter i hverken egenskaper eller ytelser, er mange. Utvendig dominerer den omfattende «singelframe» grillen i sort og store luftinntak.

Sporvidden er uendret, men bilen fremstår fetere takket være skjermbreddere på 10 mm foran og 5 bak. Takspoileren gir ekte downforce, og resten av baken levner ingen tvil om hva dette dreier seg om.

Audi sier flere av design-oppgraderingene er inspirert av den legendariske homologerings-bilen for gruppe B, Sport Quattro.

55 BILDER I GALLERIET NEDERST I ARTIKKELEN!

Motoren er naturlig nok den samme som i nye RS6 (les alt om den i her!). Det betyr 4-liters bensin V8 med to turboer og 600 hestekrefter. 800 Nm leveres konstant mellom 2 200 og 4 500 omdreininger, så kreftene som sørger for at 0-100 km/t tas på 3,8 sekunder, er alltid klare. Bilen klarer for øvrig 0-100 på 13,7 sekunder, og uten fartssperre topper den 305 km/t.

Lydbilde utenom det vanlige utloves, og det kan påvirkes via Audi Drive Select (kjøreprogramvelgeren).

Økonomi og miljø ivaretas, i den grad det er relevant i sammengengen, av et mildt hybrid-system. Et 48-volts elektrisk system lades under trilling og bremsing, og klarer å lagre nok strøm til å drive alle bilens systemer i inn til 40 sekunder. Altså kan motoren slås av når du for eksempel triller – i enkelte tilfeller.

Sammen med sylinder-kutt, så den bare går på fire når ikke mer krefter er nødvendig, vil antagelig forbruket være noe gunstigere.

Kreftene settes i bakken via en 8-trinns converter-automat og firehjulsdrift med senterdiff. Fordelingen er i utgangspunktet fordelt 40/60 foran/bak, men endres automatisk ved behov. Quattro sport bakdiff er tilgjengelig om ønskelig.

Adaptiv luftfjæring er standard, og har hele 9 cm mellom laveste og høyeste posisjon. Dermed er det teknisk sett mulig å gjøre nokså utfordrende kjøring i terrenget – uten at vi regner med særlig mange kommer til å utsette de 22 eller 23-tommer store hjulene for den slags.

Innvendig er forandringene mot en vanlig Q8 tilsvarende de du finner i andre RS-modeller. Vi snakker Audi Sport-elementer og egen stil i skjermene. Sportssetene er i skinn og Alcantara, og rattet har flat underdel.

For den som vil bruke bilen til mer enn heftige kjøreøvelser, er baksetet som vanlig flyttbart og felles det, tar den 1 755 liter. Noe av poenget med disse bilene er selvfølgelig allround-egenskapene.

-RS Q8 er noe av det aller heftigste fra Audi, noensinne. Samtidig er bilen effektiv og komfortabel for bruk i hverdagen, med elementer som firehjulsstyring som gjør den store bilen lettkjørt også i trange situasjoner. Dette er en luksusbil med ekstreme egenskaper, i tillegg til at den gjør hverdagskjøringen praktisk og behagelig, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

Audi RS Q8 kommer til Norge første kvartal 2020.

MER HEFTIG SUV? LES TEST AV MERCEDES-AMG GLC 63S COUPÉ HER!

Galleri: