At Vivaro og Zafira kommer som elbiler er ingen hemmelighet – nå har Opel lettet litt på sløret.

Av David K Andersen

Frem til nå, har Opel som du sikkert vet delt teknologi og det hele med Renault i denne varebilklassen. I forbindelse med PSAs overtakelse av det tyske merket, ble det ikke overraskende en endring på det nokså raskt.

Resultatet er en helt ny Vivaro, som lanseres i disse dager og for øyeblikket er på vei ut til forhandlerne.

I samme slengen, benytter Opel muligheten til å lage en personbilutgave også – som heter Zafira Life.

At den stikker av med navnet som frem til nylig tilhørte en flerbruksbil, skyldes at Zafira slik vi kjenner den, legges ned i mangel på etterspørsel etter biltypen.

Nye Zafira Life testet vi for første gang i sommer – les mer og se bildene her.

Neste år er det så de elektriske utgavenes tur. I den forbindelse, kan vi nå bekrefte at de ikke, slik varebiler så langt har hatt en tendens til, kommer med lite batteri beregnet på lett varedistribusjon i byene.

Vivaro-E, som den heter, kommer nemlig med to valg på batteripakke, og begge har god kapasitet. Den minste er på 50 kWt og tilbys i alle tre lengder av varebilen. Videre vil du kunne velge en på 70 kWt, som leveres i L2 og L3-utgavene.

Med minste batteripakke er rekkevidden 200 km, mens den store gir 100 til. Dette er WLTP-tall – altså vil de stemme med virkeligheten – i alle så lenge det ikke er veldig kaldt.

Foreløpig oppgir Opel at du kan hurtiglade 80% på 30 minutter, men vi antar det er snakk om evne til å ta 100 kW.

Grunnen til at det er sannsynlig, er at drivlinjen, og da antagelig mye av det andre, deles med Opel Corsa-e, som er første nye elbil ut neste år.

Det betyr også at Vivaro får effekt på 136 hestekrefter.

Opel sier batteriene er plassert under gulvet, og at de ikke påvirker varerom eller førerhus. Sistnevnte kommer selvfølgelig med 3 seter om du vil.

Ikke heller nyttelasten vil påvirkes negativt – Vivaro-E vil kunne laste 1 200 kg i varerommet. Den vil dessuten leveres med tilhengerfeste, som du kan dra inn til 1 000 kg med.

Alt dette vil også finne veien til Zafira Life, sånn at du mot slutten av neste år vil kunne kjøpe en stor elektrisk familiebil med fin rekkevidde – sannsynligvis til særdeles gunstig pris.

Vil du for øvrig se nærmere på Vivaro eller Zafira Life med dieselmotor, har du seks valg fra 1,5-liter med 102 hester og manuell girkasse, til 177-hester med 8-trinns automat. Også firehjulsdrift er tilgjengelig i nye Vivaro.