Toyotas småbil-suksess kommer i helt ny utgave neste år. Vi har allerede sett den, sittet i, og snakket med ingeniørene. Her er de første bildene og alt vi vet så langt.

Tekst og foto: David K Andersen

Det måtte en Yaris til for å få dreisen på småbilklassen for Toyota. Forgjengeren Starlet gjorde det helt greit, men det var først med Yaris i 1999, at taktikken med å utvikle en egen bil bare for dette krevende segmentet i Europa, ble antatt.

Suksessen lot ikke vente på seg, på den tiden var vi nemlig ikke vant til så vågal design, morsomme kjøreegenskaper og personlig stil fra den japanske giganten. For første gang kunne man kjøpe en småbil fra Toyota som både var like tøff, kul og praktisk som de europeiske konkurrentene, samtidig som den velkjente driftssikkerheten og tryggheten i bilholdet, forble uendret.

Godt over 60 000 Yariser har siden den gang blitt solgt i Norge, mens hele 4 millioner har blitt levert i Europa. Selv med tredje generasjon, som nå snart er på vei ut, har Toyota som eneste merke i Norge klart å selge svært mange biler i denne klassen. Yaris var Norges sjette mest solgte bil i fjor med nesten 4 000 registrerte – helt utrolig i et segment som egentlig ikke er spesielt populært her i landet, og hvor man skulle tro de fleste kjøpte elbiler.

Neste sommer

Snart er det klart for fjerde generasjon, som kommer i salg i midten av 2020. Jeg hadde imidlertid anledning til å se på, sitte i og undersøke nyheten nærmere under et eksklusivt event forrige uke. Muligheten kom i bytte mot å ikke publisere eller vise bilder og informasjon før i dag, så her er altså bilen.

Yaris er helt ny fra bunnen av, og deler ikke noe med utgående generasjon.

Interessant nok, har Toyota valgt å lage den mindre enn før, i alle fall hva lengden angår. Under 4 meter er ikke lenger vanlig i dette segmentet – som i likhet med alle andre, har sett voksende biler fra generasjon til generasjon i årtier.

Grunnen er så enkel som at europeiske byer er trangere enn aldri før. Om det kanskje ikke har så innmari mye å si i Oslo, hvor du uansett er uønsket med bil, kan lengdereduksjon på 10 cm mot konkurrentene være gull verdt ved lukeparkering i London, Paris eller Roma.

Det skal imidlertid ikke være grunn til bekymring med tanke på innvendig plass. Akselavstanden øker nemlig med 5 cm, og Toyota lover større avstand mellom alle personer som sitter i bilen uansett på hvilken kant målebåndet trekkes. Med fine plassforhold allerede i utgående versjon, lover det bra.

Ikke alle data er foreløpig sluppet, så ting som bagasjevolum, mål for kneplass i baksetet og sånt, er ikke tilgjengelig nå. I praksis, når jeg prøvesitter baksetet eller kikker nærmere på bagasjerommet, virker den imidlertid til å holde hva Toyota lover ved å tilby tilfredsstillende plassforhold med tanke på biltypen.

Plattformen er en avart av TNGA, som er base for alt fra siste Prius og RAV4, til C-HR og Corolla. Her får den imidlertid tilnavnet GA-B – hvor siste bokstav selvsagt står for B-segmentet.

Stivere struktur – bedre sittestilling

Ved siden av å legge til rette for optimale plassforhold, høy passiv sikkerhet og lav vekt, er her som på så mange andre nye modeller, karosseriets stivhet en stor greie. Grunnen til at det er så viktig, er at når hjulopphengets festepunkter ikke flekser, kan fjærer og dempere optimaliseres maksimalt, sånn at de gjør en bedre jobb og byr på både mer komfort og bedre kjørefølelse. Bilen blir også mer direkte og rask når du styrer inn i svingene. Nok en fordel, er at fjærene kan være mykere uten at det medfører annet enn bedre komfort.

Oppgraderingene i strukturen, skjer både via tradisjonelle tiltak som forsterkende profiler i høyfast stål i gulv og deler med store påkjenninger, og smarte detaljer som at fremre del av dashbordstrukturen er så nære støtdempertårnene foran, at de har kunne legge inn en tverrbjelke helt integrert i eksisterende dashbord – direkte knyttet til begge.

Den kjøreglade vil sette stor pris på total forandring i kjørestillingen. Du vil nok fortsatt kunne sitte som i utgående Yaris om du vil, altså høyt og med rattet langt unna, men for oss andre, er det særdeles positivt med endringer her.

I nye Yaris er rattet vinklet 6 grader mer vertikalt, og har fått hele 7,7 cm lenger teleskopjustering mot deg. I tillegg er forsetene plassert 3,6 cm lavere. Jeg opplevde å sitte mye bedre i denne bilen enn tidligere.

Setene virket dessuten til å være komfortable, antagelig et resultat av at de har samme base som de i større C-HR.

Appropos forsetene, har Toyota ambisjon om å sette ny standard for sikkerhet i denne klassen. Ikke bare kommer Yaris med alle aktive hjelpesystemer som standard på alle utgaver (som er en stor greie sørover i Europa hvor dette ofte er tilleggsutstyr og kjøperne gjerne sparer inn på å droppe det), den har som første bil airbagger også på innsiden av setene. Sånn at de to foran ikke skal skades ved at de slenges inn i hverandre ved en kollisjon.

Urban dame

Sjefdesigneren for nye Yaris forteller at han og teamet forestilte seg en helt bestemt person når de tegnet bilen. Nærmere bestemt en kvinne i slutten av 20-årene – bosatt i en forstad til en av de store byene i Europa. Hun setter pris på design og innovasjon, samtidig som hun ønsker en lettkjørt, trygg og komfortabel bil som ikke byr på problemer i hverdagen.

I hvilken grad det er mulig å kjenne igjen den personen i hvordan Yarisen ser ut, er såklart en annen sak. Selv synes jeg den ser bra ut, i måten de ulike elementene kommer sammen på.

Formen er distinkt og nesten litt i samme ånd som lillebror Aygo, men så tillegges den svært aggressiv front, og elementer som stilig baklys-design. Sjekk inspirasjonsbildene på designerens vegg på bildene over, så kanskje du ser hvordan ting har blitt sånn.

Interiøret virker ved første møte trivelig med tanke på klasse og pris. Det fremstår solid, litt påkostet, relativt friskt i designen og som nye Corolla nokså koselig å befinne seg i. Legg merke til artig utseende på instrumentene. Litt lekent passer bra i småbilklassen.

Ny hybrid

Det ser ikke ut til å bli noen elektrisk utgave av denne Yarisen, i alle fall virket ikke drivlinje-ingeniørene spesielt imponert over en sådans egenskaper i denne klassen.

Istedet ble Toyotas fullhybridsystem skrytt endeløst opp i skyene, og selv om det kan virke litt rart å disse elbil på den måten, og kanskje litt feil for oss nordmenn, finnes det gode poenger.

Under Yaris-panseret befinner det seg et helt nytt fullhybridsystem. Dette er fjerde generasjon, og denne gangen har bensinmotoren mistet en sylinder.

Den er imidlertid på 1,5 liter, som er ganske mye til treer å være. På den annen side har den ikke turbo, så det er nok også nødvendig.

Motoren har lang slaglengde, svært høy kompresjon og går i Atkinson-syklus. Akkurat som Toyotas større hybridmotorer. Ventiltidene på innsugssiden er variable – tvangsstyrt av en elmotor.

Transakselen, eller girkassen med elmotorene om du vil, følger samme prinsipp som før, men er helt ny. Det betyr altså trinnløs automat, men ikke med vanlig CVT – her er det hele basert på et planetgir-system. Ny og bedre oljekjøling gjør det mulig å kjøre på bare strøm i opp til 130 km/t. Den største elmotoren yter 59 kW.

Det er gjort endringer i transakselen slik at maks akselerasjon skal oppleves mer naturlig enn før – altså at turtallet i mindre grad flyr i taket og blir der når gassen trykkes til bunns.

Det gamle nikkelbatteriet er byttet ut med et lettere og mer kompakt et av typen lithium-ion. Ved siden av å bidra sterkt til at nye Yaris er 20 kg lettere enn før totalt sett, er kapasiteten bedre, og evnen til å levere strøm større og raskere.

Toyota sier bilen vil gå på strøm i opp til 80% av tiden inne i større byer, og det høres jo svært imponerende ut. Nesten sånn at vi har vanskelig for å tro at det er mulig i en bil som ikke kan lades med ledning.

I hvilken grad det stemmer eller ikke får vi komme tilbake til senere, men Toyota skal ha for at den siste generasjonen hybridsystemer leverer særdeles imponerende forbrukstall enten de er montert i Corolla, Prius eller RAV4.

Vi har ikke fått noen offisielle tall for hverken effekt, forbruk eller utslipp, men Yaris skal ha ca 15% høyere effekt enn før. Med andre ord snakker vi om rundt omkring 115 hester. Forbruket skal være opp til 20% lavere.

Rally!

Avslutningsvis, kan vi for øvrig spre det gode budskap om at Toyota bekrefter at satsingen i WRC, hvor Yaris brukes, kommer til å fortsette også med denne nye generasjonen. Det betyr at vi kommer til å se Toyota i Rally-VM i flere år fremover.

Mer om gate-Yarisen, kommer så snart det er klart for første prøvekjøring en gang i løpet av de første månedene neste år.