Hjem Nyheter Avduket: Mercedes-AMG A45 og CLA45

Avduket: Mercedes-AMG A45 og CLA45

Med verdens sterkeste to-liter på 421 hestekrefter, entrer nye AMG A/CLA45 scenen på 3,9 sekunder. Akkompagnert av firehjulsdrift med drift-mode.

Også med utgående utgave av A45, plasserte Mercedes-AMG seg i toppen hva gjelder effekt per liter, for firesylindrede motorer. Siden den gang har vi fått nye A-klasse og ny CLA (les rapport fra prøvekjøringene ved å trykke på navnene), og nå står nye rekorder for fall.

At AMG har store planer om å eie klassen for «hyper hatches» som engelskmennene kaller denne ypperste avgreiningen av GTI-klassen, er det ingen tvil om.

Med 421 hestekrefter i S-utgavene, presterer bilene altså sprinten til 100 km/t på bare 3,9 sekunder.

Vi lar selve motoren ligge her, du kan istedet lese utførlig om den i denne artikkelen.

Men i standard-utgave leverer den altså 387 hestekrefter og 480 Nm, mens S-versjonene får 421 hester og 500 Nm. Når Mercedes legger til bokstaven S bak motornummeret i navnet, betyr det for ordens skyld en ytterligere trimmet utgave fra fabrikken – omtrent som Competition for BMW.

Akselerasjonen er bare 0,1 sekund tregere for standardversjonen enn S, mens sistnevnte topper 270 km/t istedet for 250.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

Girkassen er en to-clutch enhet med 8 trinn som selvfølgelig kan gires manuelt om ønskelig. Speedshift-kassen byr også på launch control, kalt Race Start.

4Matic+-firehjulsdriften er av samme type som på Ford Focus RS og Opel Insignia Twinster. Dette er uten noe å lure på den absolutt råeste måten å fordele krefter bak og bakover på: Her er det ingen bakdiff eller senterdiff, men istedet en elektronisk styrt clutch for hvert bakhjul. Den er helt variabel og gjør disse bilene istand til å sende mer krefter til det ytterste hjulet i svinger (andre systemer må bremse det innerste hjulet for å få den effekten).

Ikke bare innebærer det at bilen styrer betydelig bedre inn i svinger, og gjerne styrer mer inn jo tøffere du tør å være med gasspedalen (ytterste bakhjul dytter nesa inn), med litt trylleri med elektronikken, kan man få såkalt driftmode, hvor så mye krefter sendes til det ytterste bakhjulet at det river løs bakenden sånn at du kan power-drifte enkelt og til tross for firehjulsdrift.

Hvordan firehjulsdriften fungerer, påvirkes av valgt kjøreprogram og selvfølgelig antisladd-systemets tilstedeværelse eller frakobling.

Komponentene i hjulopphenget er egne for 45, både for å kunne tåle de massive kreftene, men selvfølgelig også med tanke på å optimalisere veigrepet. Karosseriet har gjennomgått en massiv oppstiving slik at hjulopphenget mest mulig presist kan gjøre jobben sin.

Demperne er adaptive, og AMG understreker at også komforten er forbedret med denne nye generasjonen. Bredden i chassisets karakter avhengig av valgt kjøreprogram, skal være svært bred. Det finnes 6 ulike kjøreprogram

Skulle du bekymre deg for hvordan raketten stoppes, er den utstyrt med 35 cm store skiver foran, med påtrykk fra fire-stemplede kalipere. S-modellene, eller om du velger en standard 45 med Dynamic Plus-pakke, gir 36 cm skiver og 6 stempler i kaliperne.

Tannstangen er egen for 45, den er skrudd direkte i motorens underramme for mer følelse, og har variabel utveksling.

Hva gjelder utseende, er det ikke vanskelig å forstå at dette er noe ut over den vanlige. Bilene tar utgangspunkt i 35-utgavene og kjører på med enda mer styling.

Her er det breddede skjermer, AMGs Panamericana-grill, store eksosrør (med elektronisk styrt klaff), splitter og takspoiler.

Mercedes-AMG A45 burde lande i Norge i løpet av høsten og burde virkelig være noe å glede seg til.