Hjem Nyheter Nyheter: Oppdatert Mercedes-Benz A-klasse

Nyheter: Oppdatert Mercedes-Benz A-klasse

Av David K Andersen, Foto Mercedes-Benz

Da A-klassen i 2012 kom i sin nåværende form, gikk den fra å være en smart og praktisk premium-småbil til å bli en stilig og tøff kompaktbil med massevis av kjøreglede. Og for en suksess det har vært for Mercedes. Nå er det tid for en midtlivsoppdatering.

Ikke bare har Mercedes solgt mye A-klasse, kanskje ennå viktigere er at omtrent halvparten av kundene kommer fra andre merker. Dermed gjør A-klasse sammen med B, GLA og CLA en viktig jobb med å rekruttere nye kunder for Mercedes – det er jo gjerne slik at da man først har fått kunden over på sitt merke, er det større sannsynlighet for at det også ved neste bilhandel blir nettopp en Mercedes.

Mer komfort
Med Dynamic Select tilgjengelig som standard på noen og tilvalg på andre, blir det muligheter for både bedre fjæringskomfort og mer sportslige kjøreegenskaper uten at det ene går ut over det andre. Med dette systemet kan du enkelt via et knappetrykk velge mellom Comfort, Sport, Eco og Individual.

Valget av kjøremodus påvirker motoregenskapene, girkassen, styringen, dempere, samt klimaanlegget. Med sensorer som henter informasjon om karosseriets bevegelser og feeder denne videre til de adaptive demperne, kan bilen tilpasse seg førerens ønsker om enten komfort eller sport. Eller en mellomting.

Apple CarPlay
Mercedes er et av merkene som er tidligst ute med Apple CarPlay – et system som integrerer din Iphone på en helt annen måte enn tidligere og gjør den til en komplett del av infortainmentsystemet. Dette, og MirrorLink, vil bli tilgjengelig fra starten av 2016.

Infortainmentskjermen vokser også. Til 8 tommer, opp 1 fra utgående modell. I tillegg er ny telematikk som er mer intuitiv å bruke på plass.

Full-LED-hovedlys er en annen nyhet, det samme er lengdejusterbare sitteputer i setene og masse andre ting, blant annet detaljer i Petronas-farger og mer.

Oppdaterte motorer
A160 på 102 hk blir den nye innstegsmodellen, mens A180d blir øko-modellen fremfor noen med forbruk på bare 0,35 liter pr mil og utslipp på 89 g/km.

220d får 7 ekstra hestekrefter, mens A250 Sport går fra 211 til 218 hk. Disse vil også nå bli tilgjengelig med manuelt gir i tillegg til den fine dobbeltclutchkasse 7G-DCT.

A45 AMG
Dette var både verdens kraftigste kompaktbil og verdens sterkeste 2-liters firer med sine 360 hk. Så kom Audi RS3 med 7 hestekrefter til, men det varte ikke lenge gitt. Oppdaterte A45 yter nemlig intet mindre enn 381 hk og 475 Nm. Dermed klarer den sprinten til 100 på 4,2 sekunder. Vi får vel si det er innafor da vi snakker «GTI-bil»!

Denne versjonen, som for øvrig nå heter Mercedes-AMG A45 4Matic, kan fra nå av utstyres med en låsbar frontdiff for ytterligere bedre overføring av effekt fra motor til asfalt. Videre modifikasjoner på girkasse, hjuloppheng, elektronikk og design skal være så omfattende at den oppdaterte bilen oppleves som en helt ny.

Rimelig inngang
A160 (102hk) blir inngangsbillett – den starter på lave 269 900 kroner. Next up er A160d (90hk) på 276 000. A180 (122hk) koster 290 900 og A180d (109hk) 297 500.

Blant de «mellom-motoriserte», starter A200d (136hk) på 309 900, mens A200 (156hk) går på 339 500. A220d (177hk) er på 378 100 og A220 4Matic (184 hk) på 403 600.

Skal det virkelig gå unna, er det enten A250 (211hk) for 425 000 kroner, eller A250 Sport (218hk) for 470 600. Sistnevnte med 4Matic gjør unna 0-100 på 6,3 sekunder, men om ikke det skulle være nok, kan du legge 830 500 på bordet og ende opp med A45.

Som vanlig hos Mercedes-Benz, og på tross av godt standardutstyr og gode utstyrspakker, må en svært lang og fristende, men også kostbar tilvalgsliste, tas med i betraktningen.

Oppdaterte A-klasse er på plass i Norge i september.