Goodwood Festival of Speed er et bra sted å være om du liker fart og spennende biler. Ford er der med nye GT, og den er mer ekstrem enn noensinne.

Det er snakk om en spesialtilpasset baneracer med et opplag på bare 45 biler. Prisen starter på 1,2 millioner dollar, altså en bil de fleste av oss bare kan drømme om. Likevel er Ford GT med på å bygge merkevare, og derfor brukes det kjente begreper også i en slik ekstrem bil.

Hjerte i bilen er en 3,5 EcoBoost-motor med 6 sylindrer og 700 hk. Mange Ford-eiere er kjent med EcoBoost, selv om det da er i litt mindre motorer. EcoBoost er en fellesnevner for mange av bensinmotorene til Ford, og disse motorene går for å være sterke og effektive motorer som bruker begrenset med drivstoff. Regn likevel med å sette av en god del penger på drivstoffbudsjettet om du er en av de 45 eierne som får nye Ford GT.

Ford Performance og Multimatic Motorsports står bak produksjonen av Ford GT MK II, og dette er også kjente merkenavn blant Ford-entusiaster. Ford Perfomance har i tillegg til GT, ansvaret for å foredle Fiesta og Focus-produkter til sportsbiler i ST og RS-versjoner, mens racingversjoner av Ford GT og Ford Mustang har motorer fra Multimatic Motorsports.

Ford har lagt vekt på å lage en racingbil som har så lite restriksjoner som mulig. Derfor har GT MK II mer downforce enn sine søsken som ble kjørt i 24-timers løpet på Le Mans. Dette klarer Ford takket være en helt ny bakvinge og modernisert aerodynamikk i fronten. Aerodynamikken, racingdempere og Michelin Pilot Sport dekkene bidrar til og oppnå sideveiskrefter på 2 g.

Vekten er redusert med 90 kg i forhold til gateversjonen, som i utgangspunktet har det meste av sine elementer i lettvektsmaterialer. Vektbesparelsen oppnås ved å droppe det man ikke trenger, og Ford har valgt å ta bort kjøreprogrammene og mulighetene for å justere høyden på bilen. Spesiallagede lette felger i 19″ skjuler 15,5 og 14,2″ store keramiske bremser fra Brembo. Disse er også av det lettere slaget og skal tåle mange lange dager på racebanen.

Dagens Ford GT har hatt stor suksess på racerbanen siden den kom i 2016, og nå er det siste året for denne racerbilen. GT MK II skal være den ultimate bilen for bruk på bane, men Ford har ikke behøvd å ta hensyn til strenge racingregler. Derfor kommer denne utgaven til å stå igjen som en av de absolutt råeste GT-modeller som verden har sett. Om det da ikke kommer en arvtager…

For de interesserte gjøres bestillingen på Multimatic Motorsports sine nettsider.