Generasjon to av Renault Captur er klar, og vi i Norge kan glede oss over at den kommer som plug-in hybrid.

Det aller meste dreier seg om elektrifisering her til lands når det gjelder biler, og de siste salgstallene fra ofv.no viser fortsatt sterk salgsøkning for biler med batteridrift. Populariteten vil ingen ende ta, og elbiler selges i hopetall. Også hybridbilene er i godt sig, og i månedene fremover vil det komme en mengde nye modeller. Renault Captur er en av de.

Forrige generasjon kom i 2013 og ble fort en favoritt. 1,2 millioner eksemplarer taler sitt tydelige språk, og den ble ikke bare en storselger i Frankrike, men også i resten av Europa. I fjor ble det solgt 230 000 Captur verden over. Den nye skal bygges i Kina, som har blitt et strategisk viktig marked for Renault.

Renault forventer seg mye av Captur nå da den blir helt ny. Du kjenner igjen en del fra før, men formen er finslipt og blitt enda mer moderne. Fronten er rundere og LED-lykter både foran og bak kjennetegnes av typisk Renault design. Den er en anelse større med sine 423 cm (+11 cm), men beholder sine kompakte former. Akselavstanden har økt med 2 cm, til 263 cm. SUV-looken er en anelse skjerpet med kraftige hjulbuer, høy midtlinje og store hjul.

Det flytende taket er mulig å få i fire forskjellige farger, om du da ikke velger samme fargen som på bilen. Man har også muligheter for å velge farge på forskjellige karosseriepaneler i front, på siden og bakparten. Tilsammen er det 90 kombinasjoner, så du kan lett finne en kombinasjon som passer deg.

Er farge viktig, tenker kanskje du. Alle velger vel svart, sølv eller grått? Ikke om du kjører Renault, og hele 80 % av Captur-kundene velger to-farget bil. Derfor er det viktig å tilby flere valgmuligheter, og selvfølgelig er det litt stilig med oransje bil og sort tak, eller omvendt.

Interiøret fortsettere i samme stil som nye Clio med en «Smart Cockpit» som er vendt mot føreren. Den stående infotainmentskjermen er størst i klassen, og den skal være ekstra innovativ i bruk. Hard plast er byttet ut med soft, og muligheter for fargevalg er selvfølgeligheter vi ikke trenger å skrive så mye om.

Renault Easy Link gjør deg alltid tilkoblet, og gir tilgang til underholdning og tjenester via nettet. Navigasjonen er alltid oppdatert og du får beskjed om hvor det er køer, spisesteder, bensinstasjoner og annet nødvendig informasjon for en vellykket reise.

Stolene er helt nye og mer ergonomiske. Førerstolen er utformet bedre og gir mer sidestøtte og har en lengre sittedyne. Betjeningen av setene er også enklere å bruke med muligheter for elektrisk betjening på godt utstyrte modeller. Baksetepassasjererne får bedre plass til knærne samtidig som materialvalget er et knepp opp.

Rattet har fått slankere form, noe som gir føreren bedre sikt samtidig som rattet er bedre i bruk. Om du velger automatisk girkasse, får du padler på baksiden av rattet for raskere giring.

I midtkonsollen har man muligheter for trådløs lading av telefonene. Denne er plassert elegant på undersiden av midtkonsollen, som har en flytende design. Renault har også brukt tid på å få til riktig plassering av girvelger, uansett om du velger manuell eller automatisk girkasse.

Fargevalg var vi enig om og ikke si så mye om, men vi kan nevne at du har mange muligheter for å individualisere din Captur med 18 forskjellige fargekombinasjoner i interiøret, samt 8 forskjellige lyskombinasjoner. Gå for sølv bil du, med sort interiør. Spennende…..

Motorene er også nye i Renault, og kommer fra samarbeid mellom Renault og deres Alliance-partnere. Dieselmotorene yter mellom 95 og 115 hk, mens bensinmotorene har effekt fra 100 til 155 hk. Girkassene man kan velge mellom er manuell med 5 trinn for de svakeste motorene, 6 trinn for resten i tillegg til dobbelclutsjkasse med 7 trinn.

I 2020 kommer Captur E-TECH Plug-in som blir den første plug-in hybriden fra Renault. Modellen får en bensinmotor på 1,6 liter og to elmotorer tilkoblet en helt ny girkasse, som er utviklet fra kunnskapen Renault har tilegnet seg gjennom Formel 1.

Regenerering av strøm skal være markedsledende og bremsesystemet er lik det man finner hos elektriske biler. Renault lover at rekkevidden på bare strøm blir best i klassen, opptil 65 km, takket være ny teknologi. Renault har registrert over 150 nye patenter som resultat av utviklingen av den nye drivlinjen. Batterikapasiteten i Captur E-TECH Plug-in er 9,8 kWh.

Kjøresystemene er utvidet og nå får du aktiv bremsehjelp som kjenner igjen syklister og fotgjengere. Rear Cross Trafic Alert kjenner igjen kryssende trafikk når du rygger ut fra parkeringsplass og du får selvfølgelig hjelp til å parkere. Filskiftevarsler, adaptiv cruisecontrol, automatiske LED-lys, skiltgjenkjenner, 360 grader ryggekamera og filholder er selvfølgelig også på plass hos nye Captur.

Plassen er som nevnt forbedret i den nye Captur, og bagasjerommet er hele 536 liter når baksetene er i sin fremste stilling. Baksetene kan skyves 16 cm i lengderetningen, noe som enten gir god benplass eller rekordstor bagasjeplass. Om du velger Bose premium lydanlegg, har basselementet fått plass i cupeen, i stedet for i bagasjerommet.

Nye Captur kommer til Norge i 2020.