Med kombi, stasjonsvogn og shooting brake, har allerede Kia en av de bredeste modellrekkene i kompaktklassen. Nå utvides Ceed-programmet ytterligere, med en ny type crossover. Her er Kia XCeed.
Av David K Andersen
Under lanseringen av shooting brake-utgaven av Ceed (Proceed), en slags blanding av stasjonsvogn og coupé, snakket Kias europeiske lederteam om at de jobber med å finne nye trender for hva moderne bilkjøpere ønsker seg.
SUVer og crossovere har lenge vært hotte biler folk vil ha, men i og med den voldsomme boosten biltypen har hatt de siste 10 årene, er det ikke lenger uvanlig, eksklusivt eller oppsiktsvekkende å kjøre rundt i en sånn bil.
Med Proceed, som du kan lese mer om i denne prøvekjøringen, forsøker derfor Kia å skape noe nytt, stilig og kult i kompaktklassen. Vi synes de langt på vei lykkes med det.
Og det er i denne sammenhengen at nye XCeed også kommer inn.
STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!
For dette er, i motsetning til eksempelvis Ford Focus Active, ikke en eksisterende Ceed-modell som heves litt og påmonteres røffere styling.
XCeed bygger selvfølgelig på deler fra Ceed under skallet, men karosseriet er helt eget.
Med det ender vi opp med en crossover som er en slags krysning av en kompakt kombi, kanskje litt coupé, og litt SUV. Dette er på mange måter noe helt nytt.
Design
Utseendet er vesentlig for denne bilens eksistens. Kia sier den skal være et sporty alternativ til en tradisjonell SUV. Bilen er tegnet på designsenteret i Frankfurt, under ledelse av Gregory Guillaume, visepresident for design i Europa.
Bare for-dørene deles med vanlige Ceed, resten er eget. Profilen spiller tydelig på den generelle trenden om langt panser og delvis tilbaketrukket kabin, og den har lenger overheng foran og bak.
Den siste faktoren er vanligvis ingen suksess når vi snakker godt design etter min mening, men siden XCeed er noe høyere, spises ulempen opp umerkelig.
Den slake vinkelen på bakluka, møtes av større og høyere karosseri sett rett bakfra, sånn at du får både en coupé-effekt, og en SUV-effekt i måten den ser ut.
Fronten har tydelig annerledes grill, og betydelig større og mer markerte luftinntak. Sammen med nye og lange lykter, minner den lite om vanlige Ceed.
Høyden, med 18-toms hjul har den bakkeklaring på hele 18,4 cm, underbygger den røffe stilen og SUV-relasjonen.
Med 12 eksteriørfarger, kontraster mellom både de sorte bitene, og gjennomgående detaljer i tak, sider, front og bak i sølv, har du både stor valgfrihet, og jeg synes flere av kombinasjonene er stilige.
Du får selv bestemme hva du synes om utseendet, men dette er sånn jeg ser det en spennende nyhet mange kommer til å like. Både fordi XCeed er vel-designet og stilig, men også fordi det er en ny type bil med allment spiselig utseende.
Nyheter på innsiden
Du har kanskje lagt merke til at heldigitale instrumenter, altså at klokkene forsvinner og erstattes av en skjerm, er en greie for tiden.
Med XCeed, når teknologien også Kia, som kaller den nye 12,3-tommers instrumentskjermen Supervision.
Som ventet, blir det full fleksibilitet i hva du vil se på skjermen, og hvordan du vil ha det presentert. Ikke bare tradisjonell instrumentering som turteller og speedometer, eller kjørecomputer og medieavspilling vil kunne vises, men også navigasjon og andre ting.
En fiffig detalj, er at du etter endt kjøretur automatisk får opp en oppsummering med hvor langt du har kjørt, hvor mye drivstoff som er brukt og så videre.
Supervision blir ekstrautstyr på XCeed, og vi regner med den vil nå resten av Ceed-modellene senere – kanskje i forbindelse med neste facelift.
Nytt er også muligheten for en betydelig større infotainmentskjerm. Her er den på hele 10,25 tommer.
Ellers er XCeed nesten helt lik i dashbordet. Du har myke materialer og fin kvalitetsfølelse, stor infotainmentskjerm på midten, og generelt svært god brukervennlighet.
Ekstra pluss for XCeed er selvfølgelig at den arver Ceeds fine kjørestilling. Sånn at man sitter riktig, selv om det er en crossover.
En ny fargepakke følger modellen, hvor diverse lister og detaljer innvendig kan matche eksteriørfargen.
Praktisk
Interessant nok, utnytter ikke bare Kia XCeed for ny design og en litt ny biltype, de slenger med bedre plassforhold på innsiden i samme runde.
Med 4 395 mm er XCeed hele 85 mm lenger enn kombi-utgaven. Sammen med mer høyde, betyr det bedre plass i både baksete og bagasjerom.
Sistnevnte er på 426 liter, så når baksetene i tillegg til å ha bedre plass, heves for bedre utsyn, er plutselig XCeed en reell konkurrent til storselgere som Nissan Qashqai og Volkswagen T-Roc.
Det er tydelig at SUV-inspirasjonen gir betaling i bedre plass – til tross for sportslig utseende.
Drivlinjer og chassis
Selv om XCeed er høyere, er akselavstand, base og hjuloppheng det samme som i andre Ceed-modeller.
Nytt er imidlertid hydrualiske stoppere i enden av fjæringsveien. Dette har vi allerede blitt kjent med fra Citroën, og løsningen fungerer godt. Med slike puter som tar imot støt om fjæringen skulle bunne, kan dempere og fjærer gjøres mildere i hovedarbeidsområdet, sånn at du oppnår mer komfort i vanlig kjøring.
LES TEST AV CITROËN C5 AIRCROSS MED HYDRUALISKE DEMPERE HER!
På drivlinjesiden vil det neste år komme en plug-in hybrid, og også en 48 Volts mild-hybrid. Før det, vil vi se de kjente drivlinjene fra Ceed.
Det betyr 1-liters 120-hesters turbo-treer med 120 hestekrefter – sammen med manuell girkasse, 1,4-liters turbo bensin med fire sylindre og 140 hester eller 1,6 bensin turbo med 204. De to siste med 7-trinns DCT dobbeltclutch automat.
Hvilke av disse som vil tas til Norge vet vi foreløpig ikke, men Kia pleier jo å være ganske flinke til å hente hjem hele spekteret, så det eneste vi ikke får er blir antagelig de to større motorene med manuell kasse.
Når XCeed etterhvert kommer som plug-in regner vi med det vil bli en svært populær modell – den blir, i hvertfall i en periode, alene på markedet som ladbar i denne klassen. Om plug-in også betyr firehjulsdrift, vet vi imidlertid foreløpig ikke.
Vi kommer tilbake med første prøvekjøring så snart det lar seg gjøre.
Våre bilder:
Bilder fra Kia: