Et spennende design, kompakte mål og drivlinjer for de fleste behov. Ny teknikk og i-Cockpit med nye funksjoner. Velkommen til nye Peugeot 2008!

Den lille kompakte SUVen til Peugeot blir mer lik 3008 og 5008. Fronten har det nye formspråket til Peugeot som vi først ble kjent med på 508, og også på nye 208.

Stående kurvelys, og moderne LED-hovedlykter. Høyt, horisontalt panser, store skjermer og hjul forsterker SUV-looken. Du ser tydelig slektskapet med 3008, selv om 2008 er en kortere bil. Sideprofil og bakende er mye lik 3008. Med GT Line får du to farget lakk, noe som ser ut til å passe bilen ekstra godt.

Tre nye farger blir tilgjengelig, Elixir Red, Vertigo Blue og Fusion Orange.

Tross sine kompakte mål, en lengde på 430 cm og akselavstand på 260 cm, har nye 2008 god innvendig plass. Fire voksne får god plass i kupeen, mens 434 liter bagasje kan plasseres bakerst.

Innvendig legger man ellers merke til nytt i-Cockpit og høy kvalitet på materialvalg. På de best utstyrte variantene får du Alcantara interiør, men alle variantene har materialer med utsøkt finish. Du kan også velge belysning i forskjellige fargealternativer fra infotainmentskjermen.

i-Cockpit fortjener mer oppmerksomhet. Det ble først tatt fram på Peugeot 308 for noen år siden, og Peugeot har finpusset på dette systemet som skal gjøre det enklere for føreren og ta til seg all nødvendig og unødvendig informasjon på en effektiv måte. I nye 2008 er det i-Cockpit 3D sin tur til å vise seg fram. Her blir informasjonen vist som i et hologram, og alt det nødvendigste er i synshøyden for føreren, slik at du ikke trenger å ta øyene fra veien mer høyst nødvendig. Det kompakte rattet har knapper og hjul for styring av det nødvendigste.

Motorvalgene er mange. Tre bensinmotorer med henholdsvis 100, 130 og 155 hk der den minste har 6-trinns manuell girkasse, den sterkeste har 8-trinns automatkasse, og den midterste varianten kan velges med manuell eller automatkasse. Alle tre variantene har en 3-sylindret 1,2-liters motor. Drivstofforbruket varierer fra 0,54 – 0,6 l/mil.

Dieselvariantene er to i slaget. Begge med en ny 1.5-liters motor som yter enten 100 eller 130 hk. Den sterkeste får en 8-trinns automatkasse, mens du må gire selv om du velger den svakeste utgaven. På dieselvariantene er blandet forbruk på 0,45 (100 hk) eller 0,47 (130 hk) liter per mil.

Det kommer også en elektrisk versjon som får en rekkevidde på 310 km etter nye målemetoder (WLTP). For sammenligningens skyld kan vi opplyse om at rekkevidden er 430 km etter NEDC-målemetoden som de brukte før.

Batteristørrelsen er 50 kWt og elmotoren yter 136 hk. Toppfarten er 150 km/t mens akselerasjonstider er foreløpig ikke klare. Batteriet har 8 års / 160 000 km garanti. Innen garantitiden skal batteriet holde minst 70 % av sin kapasitet.

Den elektriske versjonen får muligheter for å kjøres med en pedal, der bremsekraften er så sterk så du kan få stoppet bilen ved å slippe gasspedalen. Du kan selvfølgelig også kjøre den som en vanlig bil, og bruke bremsepedalen når du vil bremse bilen, men du regenererer mer energi når du bruker bare en pedal.

Hjelpesystemene er omfattende i nye 2008, og er tatt fra modellene i øverste klasse. Dermed får du avanserte førerassistenter og sikkerhetsutstyr slik som Drive Assist Plus, som tar deg til semi-autonom selvkjøring. Den kombinerer filassistenten med den  adaptiv cruisecontrollen.

Parkeringsassistent hjelper deg med å parkere selv der det er ekstra trangt. Du trenger bare en plass som gir deg 60 cm avstand til bilen foran og bak. Bremseassistenten fungerer i hastigheter mellom 5 og 140 km/t og oppdager fotgjengere og syklister også når det er mørkt. Automatiske fjernlys og skiltgjenkjenner er også på plass.

En moderne bil er ikke salgbar om den ikke tar hensyn til telefonbruk, og MirrorLink, Apple CarPlay og Android Auto er på plass i nykommeren. Inntil 4 usb-innganger er tilgjengelig avhengig av hvilken utgave du velger.

For musikkelskeren har Peugeot puttet inn FOCAL musikkanlegg i bilen. Dette er tilvalg, men anlegget er spesialtilpasset 2008 og har 10 høyttalere og en forsterker på 515 watt. Da kan til og med Spice Girls låte bra.

Utstyrsversjonene er Active, Allure, GT Line og GT, og alle disse kan kombineres med 100 elektrisk drift. For noen av utgavene får du muligheter til å velge kjøremodusene Sport, Eco eller Normal, og som tilleggsutstyr får du en Hill Assist Descent Control med ekstra grep i bratte bakker.