Camry er tilbake – nå som hybrid. Ellers er oppskriften den samme som før: Stor, komfortabel, velutstyrt og rimelig. Kan det funke i 2019?
Tekst og foto: David K Andersen
De fleste, som er gamle nok, husker sikkert Camry best fra slutten av 80-tallet og litt inn på 90. Det er ikke så rart, for selv om den var på markedet i Norge helt til 2004, var toppen i 1987. Hele 5 500 av de totalt 26 000 leverte Camryene i Norge ble nemlig solgt det året.
Lansert i 1982, vokste modellen stadig (den fikk også stasjonsvogn-versjon i andre og tredje utgave), og ble etterhvert en bil på størrelse med for eksempel Ford Scorpio og Nissan Maxima.
I takt med at lillebroren Carina også vokste, og etterhvert ble til familievennlige Avensis, fikk også folk stadig bedre råd, og valgte heller premium som BMW 5-serie og Audi A6, enn store sedaner fra folkemerker.
Dermed var det plutselig ikke noe marked igjen for Camry i Europa, og den ble lagt ned for 15 år siden.
Så – hvorfor er den tilbake? Svaret er en kombinasjon av flere ting. Siden 2004, har nå det samme skjedd med Avensis-klassen som med Camry før det igjen. Hovedtyngden i markedet har flyttet seg til SUVer og crossovere, og Avensis legges ned uten erstatter.
Samtidig finnes det tegn til at fallet for de store sedanene i Europa er ferdig, og at det er igjen en del kunder der ute som fortsatt ønsker slike biler, men begynner å få tynt utvalg. Når Camry nå da kommer i en helt ny utgave – som verdensbil (samme bil selges mer eller mindre uforandret over hele verden) – er det ingen grunn til ikke å reintrodusere den i Europa.
Forresten er ikke Camry så innmari stor som man kanskje kan tro – mer på linje med de mellomklassebilene som fortsatt er igjen på markedet: Omlag 10 cm lenger enn en Passat, men ca like stor som en Opel Insignia. BMW 5-serie er for ordens skyld 5 eller så cm lenger enn Camry.
MANGE NYHETER FRA TOYOTA I ÅR: LES FØRSTE KJØRING AV NYE COROLLA HER!
Som med nesten alle andre nye Toyotaer, er også Camry en TNGA-bil. Den sitter på den nye GA-K-plattformen, og er følgelig lavere, stivere i karosseriet, bredere og med lenger akselavstand. Ganske typisk i tiden: Nesten alle som nå introduserer nye personbiler tenker at de som vil opp velger SUV, mens de som vil ha bakkekontakt gjerne tar enda mer av det.
Disse endringene medfører selvfølgelig også mer dynamisk utseende. Selv om Camry kanskje ikke helt konkurrerer med Peugeot 508 på designfronten, sitter den lavt og fint på veien – og viser med brede skuldre litt muskler. Voksne sedaner er stilige – dette er intet unntak.
Under panseret befinner siste generasjon (den fjerde) fullhybrid-system seg. Camry kommer altså ikke som ladbar hybrid, men med Toyotas «vanlige» opplegg hvor lading skjer når du triller eller bremser.
2,5-liters motoren er uten overlading, men skal med 41 prosent termisk effektivitet være optimal for sammenhengen. Bensinmotorens effekt er på 177 hestekrefter og 221 Nm. Sammen med variable ventiltider på både innsugs- og eksossiden, samt en rekke oppgraderinger for å gjøre forbrenningsprosessen så presis og optimal som mulig under alle forhold, er både ytelser og effektivitet på topp.
Miks inn den 88 kW sterke elmotoren (som også fungerer som generator), og du har 218 hestekrefter å rutte med. For ikke å snakke om utslipp rundt 100 g/km målt etter omregnet NEDC, eller 119 til 127 g/km i henhold til WLTP.
Også forbruket imponerer. Det er oppgitt til 0,43 i blandet kjøring (NEDC corr), og vi kjørte under denne første testen en strekning på 88 km på 0,52 liter pr mil. Uten å spesielt vektlegge økonomisk kjøring.
Frisk design og påkostede materialer åpenbarer seg når du tar plass bak rattet. En kraftig sølvfarget S-sving fra høyre side av instrumenteringen og ned mot passasjerens venstre kne, setter ikke bare tydelig preg på hele interiørdesignen, men rammer inn infotainmentsystem og klimastyring samtidig som den etablerer rom for ladeplate på undersiden.
Nesten alle paneler er trukket i kunstskinn, har myk overflate eller spennende tekstur. Det gjør at områder med hardplast virker nokså fraværende, sånn at det hele fremstår skikkelig påkostet.
At ikke fullt premium-nivå nås, i hvordan dette føles, har mer å gjøre med selve instrumenteringen og kontrollenhetene, enn design og materialvalg.
Analoge klokker i en ny bil i 2019, spesielt med så avansert drivlinje, kan vanskelig erklæres som topp moderne. Det samme gjelder oppløsning, størrelse og plassering av skjermen i midten.
Det store displayet (7 tommer) mellom klokkene, er imidlertid stilig integrert, og du har et særdeles bra head-up display i frontruten på hele 10 tommer. Dessuten er det ikke til å komme bort fra at analoge instrumenter fungerer svært godt når det kommer til lesbarhet.
Brukervennligheten er også god, enten du vil bla i menyene i kjørecomputeren via rattknappene, eller du bruker de stilige hurtigknappene rundt midtskjermen til raskt å finne det du er ute etter der. At ting er gjennomtenkt, råder det liten tvil om – blant annet er nyttige funksjoner ved kjøring etter navigasjonen svært lett tilgjengelige.
Vi ventet at plass og komfort ville være Camrys store styrker, og fikk rett. Med unntak av noe korte seteputer foran, og til tross for lavere sittestilling enn tidligere fortsatt ønske om et par cm til i retning ned, er det fint lite å sette fingeren på.
De elektrisk justerbare setene er brede og har utmerket stopping. Det kjennes dessuten luftig og oversiktlig fra fører og passasjerplass.
Enda bedre blir det bak. Her er det ikke bare et hav av plass i alle retninger for to personer og et særdeles komfortabelt sete: Bestiller du topputgaven kommer den med et superstilig kontrollpanel i midtarmelenet, hvor du kan kontrollere klima, medieavspilling, solgardin og ikke minst ryggstødets vinkel.
Her er det duket for langtur med fire voksne i topp komfort. Også midtsetet er brukbart, men siden de to på yttersidene har nokså kraftig vinkel inn mot bilen om de setter seg ut mot sidene, kan det kanskje føles litt smalt.
Bagasjerommet er lettlastet, og tar 524 liter om du velger en utgave uten elektrisk justerbart baksete. Da kan det også felles 60/40. I topputgaven er bagasjevolumet 500 liter.
IKKE INTERESSERT I LAV BIL? HER ER FØRSTE PRØVEKJØING AV NYE RAV4!
Den høye komforten understrekes ute på veien. Små ujevnheter spises ikke helt umerkelig men de større tas unna, og totalflyten er kanonbra. Akkurat som ventet, seiler man her frem på avslappende vis.
Støynivået er jeg litt mer usikker på. Drivlinjen er selvfølgelig svært raffinert og stille, med unntak av kraftigere pådrag, hvor motoren høres. Og så lenge asfalten er fin, oppleves Camry som ekstremt stillegående. Jeg merket imidlertid nokså stor forskjell i nivået på hjulstøy mellom fin og grov asfalt, så vi venter med konklusjon her til vi har kjørt i Norge (første prøvekjøring foregikk i Kroatia).
Mest overraskende med hele bilen, er definitivt kjøreegenskapene. Så langt har vi jo slått fast at komforten som ventet er høy. Men at bilen er såpass skarp å kjøre, hadde vi ikke trodd.
Her kommer TNGA-filosofien inn, med «no more boring cars», og så videre. Dette har vi jo snakket om før. Men at Camry, som også selges i hopetall i USA, skulle være slik, hadde jeg ikke helt ventet.
Den trinnløse automaten gjør selvfølgelig, til tross for oppstramming som medfører mer kontrollert turtallsbruk, at den aktive føreren savner reell sammenheng mellom gasspedalbevegelsene og faktisk respons.
Men klarer du å skille det fra selve kjøreegenskapene, er det ingen tvil om at Camry er et mer enn brukbart våpen på en svingete vei. Spesielt imponerende er styringen. Med noe tilnærmet perfekt vekting, rask respons og direkte følelse, gjør den aktiv svingkjøring til en naturlig og dynamisk lek. Eller bare gjør det enkelt å plassere Camry presist inne i trange gater, for den delen.
Det stive karosseriet gjør dessuten at hjulopphenget, for øvrig med doble triangellenker bak, virkelig får gjort jobben det er satt til. I sin tur blir da opplevelsen presis og høyt kontrollerbar fra førersetet. Bidragende i sammenhengen er også Camrys relativt lave egenvekt på rundt 1,6 tonn – en av fordelene med fullhybrid fremfor ladbar.
Camry er som ventet lettere luksuriøs i følelsen, svært komfortabel og med et fantastisk baksete. Den er til og med overraskende god på kjøreegenskaper, og klarer å tilføre en viss underholdningsfaktor langs svingete veier. Imponerende ja, men nok til at nordmenn i 2019 skal velge den fremfor elbil eller SUV?
Neppe alene.
Men så var det prisen da. Med lave utslipp, blir engangsavgiften det samme. Dermed koster ikke Camry enn 429 900 kroner (Executive). Volummodellen ventes imidlertid å bli neste utstyrsgrad: Premium til 449 800. Og vil du ha alt, koster Platinum 475 700 kroner.
Det finnes riktignok en liten savnet-liste på utstyrsfronten, det dreier seg om kjøling i setene foran og varme i ratt og baksete. Men likevel: Å få en så stor bil, med tilhørende ytelser, plass og komfort, pluss ting som adaptiv cruise, skinn, stort farge-head-up, elektrisk justerbart ratt, eget kontrollpanel for baksetet, 3-sone klima, stort JBL lydanlegg og mye mer for godt under halvmillionen, er svært rimelig.
Camry bygges dessuten i Japan og vi har ingen grunn til å tro noe annet enn at dette blir en av, hvis ikke den, mest driftssikre bilen penger kan kjøpe. Med forbruk som en sparsommelig diesel på kjøpet, er vi solgt. Det tror vi også overraskende mange nordmenn også kommer til å bli.
Galleri:
Data:
Toyota Camry Hybrid | |
Pris fra | 429 900 (Executive) |
Pris testbil | 475 700 (Platinum) |
Motortype | R4 bensin + el |
Motorvolum ccm | 2 487 |
HK o/min | 218 (systemeffekt) |
Nm o/min | 221 3 600 – 5 200 (bare bensinm) |
Sek. 0-100 km/t | 8,3 |
Topphastighet km/t | 180 |
Forbruk blandet l/mil | 0,43 (NEDC Corr) |
Utslipp CO2 g/km | 98 (NEDC Corr) |
Egenvekt kg | 1 595 – 1 660 |
Tilhengervekt kg | Ikke mulig med tilhengerfeste |
Bagasjerom liter | 500 – 524 |
Lengde mm | 4 885 |
Bredde mm | 1 840 |
Høyde mm | 1 445 |
Akselavstand mm | 2 825 |