Med utseende inspirert av G-wagen, tar tøffe GLB opp kampen med BMW X1 og Audi Q3. En helelektrisk EQB-utgave skal være på tur innen to år.

Bare dager før Mercedes viste nye GLS på New York-utstillingen, presenterte de en modell med potensiale til langt høyere salg i Norge. BMW og Audi har gjort det godt med sine tilsvarende utgaver, og når Mercedes også sier GLB om ikke lenge kommer som elbil, er det opplagt stort potensiale i det norske markedet.

GLB er basert på samme plattform som nye A- og B-klasse, samt nylig prøvekjørte CLA. Det betyr i en og samme sleng en hel del ting: Her er det tverrstilt motor, og vi vil finne 2-liters bensin- og dieselmotorer av siste generasjon – sammen med den nye 8-trinns dobbeltclutch-automaten. 4Matic firehjulsdrift blir det naturligvis også.

Og som i A-klasse, blir det ladbar hybrid på programmet etterhvert. Den vil få to elmotorer – en på transmisjonen som virker på forhjulene, og en på bakakslingen. Dermed blir det firehulsdrift. Rekkevidden på strøm skal være opp til 100 km.

EQB vil deretter følge EQA (A-klasse blir nemlig også elektrisk). Elbilen skal etter det vi erfarer ha batteri på minst 60 kWt og gi rundt 500 km i rekkevidde. Også her blir det to motorer og firehjulsdrift.

Med konseptbilens lengde på 4,63 meter og akselavstand på 2,8, er GLB hele 15 cm lenger enn Audi Q3, som betyr at vi her kanskje kan snakke fullgod familiebil. Det gjør ikke akkurat bilen mindre interessant.

Vi ser for øvrig at A/B-klasse-plattformen også betyr lignende informasjons-system, med den lange dobbeltskjermen sittende på toppen av dashbordet. MBUX er selvfølgelig en del av det. Ellers legger vi merke til ekstra designdetaljer som grove lister i aluminium.

SUPERHEFTIG MERCEDES? LES TEST AV AMG GT 63S 4-DOOR HER!