Ginetta viser supersportsbilen Akula på bilutstillingen i Genève. En ganske imponerende doning med lav vekt, passe mye hestekrefter og spreke ytelser.

En egenutviklet 6,0-liters V8-motor på 608 hk er hjertet i Akula. Chassis og karosseri er i karbonfiber som gjør bilen 1150 kg lett. Toppfarten er 322 km/t. Det gjør ikke bilen til Genèves raskeste, og prisen på 340 000 pund virker akseptabelt i forhold til nyeste fra Bugatti.

Navnet Akula kommer fra russisk og betyr hai, og det finnes også ubåter med samme navn, der man kan anta at ubåtene skal fungere lik haier, å være like farlig når de slår til. Ginetta Akula er en kompromissløs baneracer bygget for gate.

Designen er brutal, og vinger både foran og bak har som formål å bryte luften mest mulig effektivt. Aerodynamikken er effektiv og marktrykket er av det solide sorten. For å stoppe beistet har man montert karbonkeramiske bremser som gir bremsekrefter i området 1,2 G.

-Meningen var å bygge noe virkelig eget som ingen andre produsenter kan bygge på grunn av restriksjoner innen konsernet. Bilen er designet for å skjære gjennom luft lik en hai tar seg gjennom vann, sier Administrerende Direktør Lawrence Tomlinson.

20 eksemplarer skal bygges i 2020 og produksjonen skjer i Storbritannia. 60 % av bilene er allerede solgt.