Allerede mot slutten av neste år får e-tron en lillebror: Her er Audis hovedattraksjon på bilutstillingen i Genéve – Q4 e-tron Concept.

Den øvre delen av kompaktklassen for SUVer, angis for plassering av nyheten størrelsesmessig. Med 4,59 meters lengde, er Q4 litt kortere enn Q5. For å hjelpe deg litt mer med det store bildet, er nye Mercedes EQC 4,76 meter mens e-tron er 4,9.

Siden Q4 er basert på MEB-plattformen ventes imidlertid langt bedre plassutnyttelse enn vi er vant til fra fossile biler med lignende dimensjoner, så vi tror dette blir en fin norsk familiebil. Selvfølgelig til noe rimeligere pris enn storebror.

Selv om den umiskjennelig ser ut som en Audi, blant annet takket være grill og lykter med bånd til e-tron, ser vi definitivt nye designtakter her. De typiske skarpe, diskrete linjene og detaljene vi kjenner fra andre Audimodeller, er erstattet av kraftigere profiler med mykere avrunding.

En kul detalj Audi sier de vil være først ut med i verden på Q4, er at kunden selv skal kunne velge lyssignatur. Det er sånt moderne LED-teknologi åpner muligheten til, og du skal kunne påvirke utseendet både foran og bak.

SUVen har selvfølgelig firehjulsdrift via motor på begge akslinger, men under normale forhold og uten stor belastning, vil den for det meste være bakhjulsdreven.

Den bakre motoren leverer 150 kW og 350 Nm, mens den fremre 75 og 150. Det gir systemeffekt på 225 kW, eller 306 hestekrefter, om du vil.

Med batteri på 84 kWt, skal bilen gi WLTP-rekkevidde på 450 km. Den skal videre kunne ta lading på opp til 125 kW, som betyr at den kan lades 80% på under en halvtime.

Bilder fra Audi: