Hjem Tester Test: Michelin X-Ice North4

Test: Michelin X-Ice North4

De fleste av oss har vent oss til å kjøre piggfritt. Kan et premium piggdekk gi det lille ekstra man ønsker for ekstraordinær bruk og vanskelige forhold?

Tekst og foto: David K Andersen

Etter år med diskusjoner, avgiftsbelegning og mye frem og tilbake, har det roet seg rundt valget mellom pigg og piggfritt. I Oslo kjører 91 prosent av bilene piggfritt, de andre byene følger tett på.

At flest kjører piggfritt reduserer veislitasje og dermed svevestøv. At noen fortsatt gjør det, sørger for at isdekket rives opp til enn viss grad, som igjen betyr mindre behov for strøing. Dagens kombinasjon er nær perfekt med tanke på luftkvalitet i byene.

Det hele har selvfølgelig sterk sammenheng med dekkprodusentenes forbedring av piggfrie vinterdekk over flere tiår. De har rett og slett blitt meget bra.

For visse typer bruk, og under spesielle forhold, skal imidlertid fortsatt piggdekk innebære vesentlig bedre egenskaper.

Vi har angrepet Michelins nye piggdekk X-Ice North4 fra to ekstra krevende vinkler.

Sesongens testvinner

Dette dekket har dominert dekktestene i forkant av årets vintersesong. Dobbelt så mange pigger som i forrige generasjon (250 i 205 bredde og 16 tommer), og 30 prosent flere pigger enn andre sammenlignbare piggdekk, antyder at Michelin virkelig tar i for å lage et vinterdekk utenom det vanlige.

Fire andre forhold skal også være bidragende i prosessen. Piggene plassert i helt andre mønstre enn før. 22 langsgående og 22 tverrgående rader, betyr annen spredning enn vi er vant til.

Dette er også årsaken til at det har vært mulig å utstyret dekket med så mange pigger: Plasseringen av dem skal sørge for lavere støynivå.

Videre er piggenes utforming smalere, og de er plassert høydemessig annerledes i gummien. Denne endringen skal ha røtter i dekkene Michelin produserer for WRC, og medfører i tillegg til bedre grep, bedre sammenheng mellom slitasje av pigger og gummi.

V-mønsteret skal gi bedre grep på bare og tørr vei, samtidig som det drenerer slaps og snø mer effektivt.

Siste punkt er gummiblandingen, hvor en ny generasjon elastomer former dekket bedre til underlaget – også i svært lave temperaturer. 19 prosent redusert rullemotstand, er også et resultat av gummiblandingen.

Tøff bruk

Gjennom januar og februar har vi valgt å teste dekket på to forskjellige biler. Begge med store krav, men samtidig totalt ulik bruk.

Inntrykk sport

Det finnes en rekke muligheter til både banekjøring og iskjøring rundt om i Norge i løpet av vinteren. Mulighetene til å teste grenser og ha det seriøst moro har aldri vært bedre.

Utfordringen er selvfølgelig at selv om du har en rå sportsbil eller firehjulstrekker perfekt for bruken, blir det hele nokså meningsløst uten godt grep. Joda, det er moro å sladde litt rundt på isbanen med greie piggfrie dekk, men det går sakte og blir fort kjedelig – en slags slow motion-øvelse uten varig underholdningsverdi.

Siden tradisjonelle rallydekk under de fleste arrangementer ikke er tillatt, er alternativet å kjøpe såkalte «event-dekk», som er en mellomting mellom gatedekk og rallydekk. Det er både kostbart, og tungvint å måtte legge om hver gang du skal på isen.

Vårt håp, er at X-Ice North4 med så mange pigger og ny utforming, kan være et godt alternativ. Det skader selvfølgelig heller ikke å ha så gode vinterdekk som overhode mulig, om du først skal ta 911en, GT86en, BMW Men eller hva det nå er, ut om vinteren.

Vi startet derfor med å montere settet med X-Ice i dimensjonen 235/45-19 på en Mazda RX-8.

Uten å kunne by på samme type grep som et 400-piggers Lappi-dekk med 2,5 mm utstikk, er det liten tvil om at X-Ice North4 imponerer på isen.

Ikke sånn at du virkelig kan lene deg på det i svingene, men helt klart nok til å forvandle kjøringen fra meningsløs sladding, til målrettet og underholdende kjøring.

Både akselerasjons- og bremseegenskaper imponerer på is, og det sitter godt sideveis. Grensen mellom grep og slipp, er dessuten bestemt, men enkel å føle på.

Med lave temperaturer og mer snøføre, fungerer de enda bedre. Det virker som om mønsterutformingen virkelig klarer å få unna det løse og finne grep.

Uten å kjøre dekket direkte mot konkurrerende piggdekk, blir inntrykkene selvfølgelig subjektive, men sammenlignet med de piggfrie premium-dekkene som ble avmontert bilen, var det som natt og dag både på is og snø.

Inntrykk nytte

Etter rundt 200 mil på Mazdaen, la vi dekkene om på Volkswagen Transporteren til Odd-Helge Helstad. Den norske topp-drifteren med både NM-tittel og mer til på pokalhytta, er også aktiv på vinteren.

-Jeg trener så mye som mulig gjennom vinteren, og trekker bilene til og fra isbanene med Transporteren, sier han. -Med forhjulstrekk og stor biltransporthenger på kroken, er jeg nødt til å ha gode vinterdekk.

Han er vant til Michelin X-Ice, og har tidligere kjørt på North3: -For mitt bruk, er det en kombinasjon av fremkommelighet med tungt lass og stabilitet med tilhenger på vintervei som er viktig, sier Odd-Helge.

Etter fire uker er konklusjonen slik: -Dette er en annen verden – på snøføre er det nesten samme grep som på grusvei. Jeg liker også stabiliteten, jeg har mye bedre føling med veien enn før. Forresten ble Transporteren overraskende stillegående med disse dekkene – det er bare såvidt du hører at du kjører på piggdekk i 80 km/t på bar asfalt, avslutter han.

Allround

Selv om kjøreinntrykkene så langt kommer fra spesielle forhold med iskjøring for moro og trekking av tung tilhenger, har selvfølgelig de fleste milene (rundt 400 totalt), vært helt normalt kjøring på vintervei og bar asfalt.

Vi har ingen problemer med å innrømme at det er komfortabelt å kjøre med så godt grep til daglig også. For dette føles som det sitter bedre, særlig på is.

Spesielt godt, liker vi måten dekket slipper på: Du kjenner godt på grepet i bilen, og når det først slipper, skjer det mykt og forutsigbart. I prinsippet slår du bare litt av på gassen, så er du på tur igjen.

Mens vi i forkant hadde nokså store forventninger til den biten, overrasker komforten desto mer. Dette er ikke et piggdekk som synger av full hals på bar asfalt. Du hører, i begge biler, at du kjører på pigg, men det er bare en begrenset bakgrunnsstøy.

Det skal nevnes i sammenhengen at ingen av testbilene ikke er spesielt stillegående. Det kan selvfølgelig påvirke inntrykkene på støy.

Konklusjon

Ulempene er to: Piggdekk-avgift i by og høy pris. Men det er greit, for dette er så enkelt at smaker det, så koster det også litt. Michelin X-Ice North4 er et utrolig vinterdekk med stor bredde – her har du ekstra grep både til vanlig og de gangene du trenger noe ekstra.