Superbiler er det nok av på årets bilutstilling i Genève. Hispano Suiza Carmen er kanskje den merkeligste.

1019 elektriske hestekrefter betyr at den ikke er Genèves sterkeste, men de fleste vil mene at dette uansett er nok.

Hispano Suiza var et luksusmerket i første del av 1900-tallet. Hovedkvarteret var i Barcelona, og det er her den nye modellen også skal bygges. Nedleggelsen kom i 1964, etter at tiden hadde reist fra Hispano Suiza. Ekstremt dyre biler var ikke lenger like ettertraktet. Tøft at noen starter opp igjen dette tradisjonsrike merket.

Det spørs hvordan Carmen blir mottatt, for med en pris på 1,5 millioner euro, er det en god del andre biler å velge mellom. Uansett skal det bare bygges 19 eksemplarer, så man er ikke avhengig av at vi går i flokk etter særingen.

For Carmen er rar og stikker seg ut, slik Hispano Suiza vil at det skal være. Inspirasjonen har man hentet i H6C Dubonnet Xenia fra 1938. Et eksemplar ble bygget. Det var den tiden man bygde biler uten noen kostnadskalkyle.

Man ser noen likheter, som tildekket bakhjul, felgene og profilen. Som på H6C er Carmens dører hengslet i forkant, men i stedet for å gå utover, går de oppover. Ser man på bildene, finner man mange kule detaljer slik som frontlyktene som skal minne om katteøyne, sideprofilen som ikke er lik noe vi før har sett, og bakenden som kan gi supersportslige assosiasjoner.

Carmen er som nevnt dyr, og dukker tvilsomt opp her på berget, selv om den slipper unna avgifter. De 19 som kjøper den får uansett en bil som vekker oppsikt. Om den er vakker får hver enkel ta stilling til, men fronten synes jeg er spesielt vellykket.