Hjem Bilutstillinger Genève 2019 Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Agera er på vei ut, inn kommer Jesko. En videreføring av design. En arv å ta vare på. Rått, brutalt men folkelig!

Svenskene legger lista høyt. Noen har nok trodd at den er lagt for høyt. Christian von Koenigsegg veit at når man konkurrerer mot de beste, er ikke bra, godt nok. Det må være top notch. Jesko er i tillegg oppkalt etter hans far som nå er 80 år, og da sier det seg selv at dette må være det beste Koenigsegg noen gang har levert.

Designet for bane
Joachim Nordwall, Design Director:
Even though the Agera turned out to be a road monster, there was a level of simplicity and humility to its design, something that reflects the character of both Koenigsegg as a company, and our founder, Christian von Koenigsegg. This design ethos is also present in Jesko. It’s humble and assertive, but not angry.

Designen er det ikke noe å utsette på. Noe nytt er skapt, men arven etter Agera er likevel synlig. Supersportsbiler må ha store luftinntak og mye vinger for best mulig kjøling og downforce. Begge deler skal være godt tatt hensyn til hos Jesko. Målet har vært enestående baneegenskaper.

Frontruta er typisk Koenigsegg og viktig aerodynamisk. Den reduserer løftekreftene, stabiliserer karosseriet og bidrar med luft til bakvingen. Den runde formen gir også lav luftmotstand.

Den doble boomerangformet vingen sitter lengst mulig bak, for best mulig downforce. Som hos Koenigsegg One:1 er vingen topphengslet for å minske luftforstyrringer på undersiden av vingen.

Den aktive frontspoileren har aldri sittet lavere på en Koenigsegg. I tillegg er den lengre enn noen gang før. Dette for at den skal arbeide best mulig sammen med den nye bakvingen. Den aktive frontvingen bidrar også til at fronten ikke tar i bakken ved harde nedbremsinger.

Jeskos design er en hårfin balansegang mellom det estetikk og luftstrøm. Alt detaljer testes om og om igjen til det er perfekt. Detaljer som speil, luftventiler i hjulbuene og lykter bidrar alle til en riktig luftstrøm. Speilene alene gir 20 kg marktrykk. I 250 km/t har Jesko et marktrykk på 800 kg, og marktrykket øker til 1000 kg ved 275 km/t og 1400 kg ved toppfart.

Med tanke på komfort
Innvendig skal du ha det bra, også i en supersportsbil som Jesko. Du sitter som i en GT-bil. Materialvalget består av eksklusivt skinn, Alcantara, karbonfiber, aluminium og glass. Sportsstolene kan trekkes i enten skinn eller Alcantara og fargemulighetene er mange. Stolen er selvfølgelig elektrisk stillbar, noe også pedaler og ratt er. Dermed skal du klare å finne deg godt til rette bak rattet.

Instrumenteringen er raceinspirert og alt av info føreren trenger er i riktig øyehøyde i en skjerm som roterer med rattet. Den 9″ store SmartCenter-skjermen sitter i midten og kontrollerer infotaiment, aircondition, bluetooth mm.

Hjertet i bilen
Hjertet i Carbon-designen er Koenigseggs V8 på 5,0-liter. Ved hjelp av doble turboer lokker den ut 1625 hk ved E85, eller 1298 om du velger å kjøre på vanlig bensin. Maksmomentet er enorme 1500 nm og kreftene holder til en toppfart over 480 km/t. For å få kreftene ut til hjulene, har man en 9 trinns girkasse til rådighet. Den har flere clutsjer, og girer automatisk om man ønsker det. Girskift skjer superkjapt, men føreren kan også ta hånd om dette selv.

125 eksemplarer skal bygges, og to forskjellige utgaver tilbys, en litt komfortabel, og en veldig banetilpasset.