Toyota Camry er klar for comeback på det norske markedet, og med hybrid drivlinje, god plass og fin komfort finnes mulighetene for suksess. Prisene er heller ikke så ille.

For å ta det siste først, så starter Camry Hybrid på 429 900 kroner. Det betyr utstyrsversjon Executive, mens Premium betinger 19 900 kroner ekstra. Toppmodellen Platinium koster 475 700 kroner, men da har du til gjengjeld det aller meste av utstyr.

Motorene yter til sammen 218 hk med et blandet forbruk på 0,43 l/mil. CO2-utslippet er fra 98 g/km og noen få gram ekstra på de to best utstyrte modellene, noe som kan bety at disse kommer med større hjul som standard.

Bensinmotoren inneholder en rekke av Toyotas mest avanserte teknologier, inkludert Dual VVT-i med VVT-iE (Variable Valve Timing Intelligent System med elektrisk motor) og D-4S (Direkte injeksjon 4-takts bensinmotor) for optimal kraftproduksjon, utslippsevne og drivstoffeffektivitet.

Toyotas nye hybridsystem (THS II) inkluderer en ny sekvensiell Shiftmatic-teknologi som gjør at sjåføren kan «skifte» med en hendel på konsollen.

Toyota Camry får et stilig design og vi legger spesielt merke til den store og lave grillen som går i hele bilens bredde. Videre har den en slank, men lang midtlinje som gjør bilen sporty. Den ser stor ut, slik sedaner bør gjøre, men er likevel ikke størst i klassen utvendig.

Plass og dimensjoner
Lengde (mm) 4885
Bredde (mm) 1840
Høyde (mm) 1445
Bagasjerom (l) 524

Innvendig er Camry moderne og elegant. Tre skjermer viser alt av informasjon man trenger, i tillegg til å stå for underholdningen på turen. Komfort går igjen i både seter, skjermer og kontroller, og materialvalget er av det finerer slaget. Man kan velge i stoff eller skinn på seter, og interiøret ellers har myke overflater for å gi en eksklusiv look.

Baksetepassasjerene får hver sin stol som er elektrisk regulerbar fra armlene. Der kan man også justere aircondition og lydanlegget.

Toyota lover en god kombinasjon av sportslige og komfortable kjøreegenskaper, noe den nye TNGA basserte GA-K-plattformen får mye av æren for. Tyngdepunktet er lavere, torsionsstivheten er bedret og Camry har fått nye støtdempere bak.

Et nytt understell som består av et MacPherson-oppsett foran og  nye doble wishbone-armer bak, har blitt konstruert for å gi overlegen stabilitet og mindre krengning, men også for å levere en kjørekomfort som overgår andre kjøretøy i klassen.

Som standard får alle utgavene et bredt utvalg av aktive og passive sikkerhetssystemer. Toyota Safety Sense er standard på alle modellene. Dette systemet inneholder blant annet Adaptiv Cruisekontroll, Filskiftevarsler, Skiltgjenkjenner, Fotgjengervarsler og Lysassistent.

Ytterligere sjåførstøtte og sikkerhetsforbedrende systemer inkluderer en blindsone-monitor (BSM) med varsling for kryssende trafikk bak bilen (RCTA), avstandssensorer foran og bak, en monitor med parkeringshjelp og en komplett serie bremse- og antispinnsystemer.

Toyota Camry Hybrid får Norgespremiere i mai.