Når Mercedes viser andre generasjon CLA Shooting Brake, betyr ikke det bare mer plass og et flott interiør med det siste i informasjonsteknologi. Denne gangen ser det også ut til at designen treffer blink.

Det ble kanskje litt too much forrige gang eller? Etter at vi hadde fått bakoversveis av CLS Shooting Brake i 2012, dyttet Mercedes på med CLA i coupé-stasjonsvogns-utgave i 2015.

En oppsiktsvekkende bil, ja. Men riktig like godt som på storebror, passet ikke oppskriften. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor, men det var kanskje noe med akselavstand, overheng, proporsjoner og en i overkant dristig øvre vinduslinje.

Den var fantastisk det ene øyeblikket, og så kunne du stusse litt det neste – jeg kom aldri helt i mål på designen.

I disse dager avholder imidlertid Mercedes verdenspremiere for andre generasjon CLA Shooting Brake, på bilutstillingen i Genéve. Og denne gangen faller brikkene bedre på plass for meg.

Nye CLA er kort og godt aningen mindre ekstrem i designen. Akkurat som om den er 20 prosent mindre crazy, om du skjønner. Ikke bare medfører det at bakenden i seg selv ser meget bra ut, den tar ikke lenger vekk all oppmerksomhet fra resten av bilen. Dermed sitter vi her med et langt mer komplett og harmonisk design.

Spør du meg, vel og merke. Jeg liker denne bilen. Særlig når du legger til det som skjer i front: Super-aggressivt grill- og lykteoppsett med negativ vinkel, samt de to muskelbil-profilene på panseret.

Over på mer faktabasert informasjon, er nye CLA SB (Shooting Brake) 5 cm lenger, og bredere. Det betyr større bagasjerom, nå over 500 liter. Det har også bedre tilgang – de to-delte baklyktene gir 23 cm bredere åpning.

Mercedes lover dessuten flere cm forbedring i skulderplass og albuerom både foran og bak.

MBUX, altså informasjons- og kommandoflyten mellom deg og bilen, er selvfølgelig den samme som i nye A-klasse – blant annet med den store skjermen, «Hey Mercedes», og det hele (les mer om det her).

Samtidig utvikles systemet fortløpende, så i CLA innføres nye spennende funksjoner. Blant dem er gestikuleringskontroll, hvor et kamera oppe ved midtspeilet leser håndbevegelsene dine.

Og passasjerens også forresten. Om han eller hun for eksempel strekker hånda mot skjermen for å gjøre justeringer på setet, skjønner bilen hvilken side det kommer fra og klargjør riktige menyer på skjermen.

En annen artig detalj som sier mye om hvor smart dette systemet begynner å bli, er at den, om du fomler rundt med hånda i et tomt passasjersete, skjønner at du leter etter noe der. Dermed slås den delen av interiørbelysningen som peker til setet på, for så å slås av igjen så snart du er ferdig.

Du kan også programmere hurtigtilganger for favorittfunksjoner med hendene. Bare hold lang- og pekefinger i V-form over midtkonsollen når du er inne i en funksjon du ønsker blant favoritter, og den lagres.

CLA er også smart når det kommer til sikkerhet. Med samme systemer som flaggskipet S-klasse, klarer den nå å lese veien opp til 500 meter foran bilen. Koblet sammen med kart- og navigasjonsdata, betyr det både semi-autonom kjøring i kø og på motorvei med høy funksjonalitet, og hjelp med hastighets-tilpasninger inn mot svinger, kryss eller rundkjøringer.

Nye CLA kommer forresten med Multibeam LED, altså automatisk matrix-lys. Akkurat det krysset i utstyrslisten elsker vi i Norge, hvor mye av kjøringen gjennom året foregår på mørke vinterveier.

Vi kommer tilbake med mer om motorutvalg og den slags når vi om ikke lenge skal teste nye CLA SB for første gang, men Mercedes sier en av introduksjonsmodellene blir CLA 250 med 225 hestekrefter og 350 Nm. Sammen med 7-trinns dobbeltclutch automat, burde det være en svært potent pakke.

Til lanseringen i Norge i september, kommer flere bensin- og dieselvarianter, og du vil kunne få CLA med både for- og firehjulsdrift.

Våre bilder:

Bilder fra Mercedes: