Ta det rolig, den har både ekte firehjulsdrift, boxermotor, mer plass og høy tilhengervekt. Her er Subaru Forester e-Boxer.
Subaru har nok lenge ønsket en hybridutgave av Forester i Norge, endelig er den her. Og den kommer i form av en helt ny bil.
Bilen er basert på Subaru Global Platform, som vi allerede kjenner fra nye XV og Impreza. Det betyr betydelig stivere karosseri, kontroll på vekten og høy passiv sikkerhet.
Nye Forester er 2 cm bredere enn forgjengeren, og har 3 cm lenger akselavstand. Med 3,3 cm mer plass for baksetepassasjerene burde dette være en enda bedre familiebil enn det var.
Avanserte aktive sikkerhetssystemer, som Subaru er imponerende gode på til tross for at bilprodusenten ikke er så stor, er på plass.
Under panseret befinner det seg fortsatt en 2-liters sugemotor, men 80 prosent av delene i den er nye. Elmotoren er plassert i transmisjonen, sånn at den påvirker begge akslinger via det mekaniske firehjulsdrift-systemet.
Subaru lover både kjente og kjære kjøreegenskaper på glatta, og med hele 22 cm bakkeklaring, fremragende fremkommelighet offroad.
Batteripakken er plassert over bakakslingen, og med elmotoren langt nede, skal bilen både ha enda lavere tyngdepunkt enn før, samt bedre balanse. Tilhengervekten er på 1 870 kg.
Dette er en fullhybrid, altså er den ikke ladbar – vi regner med den i praksis fungerer omtrent som en Toyota. Subaru sier den kjører avgårde på strøm og kan holde det elektrisk opp til 40 km/t. Det skal også være mulig å kjøre inntil 1,6 km om gangen på strøm.
Men det er som vi vet ikke poenget med fullhybrider – dette dreier seg om hva totalforbruket ender på når dagen er omme – ikke hvor langt eller fort du kjører før bensinmotoren starter. Ifølge Subaru skal forbruket være redusert med 11 prosent.
Det er mulighet til å velge mellom tre prioriteringer for hybridsystemet: Engine Driving, EV Driving og Motor Assist. Du kan i tillegg velge mellom Intelligent og Sport, som vil påvirke gassresponsen.
-Vi ser frem mot å få nye Forester Hybrid og XV Hybrid på norske veier, det vil skje mot slutten av året, sier informasjonsdirektør i Subaru Norge, Stian Thrane.