Vi har kjørt mye Opel Insignia her på bloggen, og vi liker den store familiebilen fra Opel veldig godt. Vi tok en tur med den minste diesel-motoren, og spør oss selv om denne holder?

Av Vegar Bjørge

Opel Insignia kommer i mange utgaver, og man får Sports Toureren fra 404 900 kroner. Da får du en 1,5-liters bensinmotor på 165 hk og manuell girkasse. Trenger du ikke Sports Tourer (stasjonsvogn) sparer du 10 000 kroner. Automaten koster heftige 50 000 kroner ekstra. Skal man ha firehjulsdrift, må man ut med 679 900 kroner, men da har du til gjengjeld en 210 hester sterk dieselmotor under panseret. Country Tourer med høyere bakkeklaring betinger 50 000 kroner ekstra.

Testbilen er en 1,6-liters diesel som man bare får med 6-trinns automat. Derfor er prisen 464 900 kroner før man legger på utstyr, og man skulle tro at en ferdig utstyrt bil blir dyr. Standard Opel Insignia kommer i utstyrsvarianten Premium i Norge, og da har du en godt utstyrt bil fra bunnen av. LED Matrix-lys, 16-veis ergonomiske sportseter i skinn, Opel Eye førerassistentpakke, Multimedia Navi Pro, 18″ aluminiumsfelger, Mørke bakruter og mye mer. Testbilen er i tillegg utstyrt med OPC-styling utvendig og innvendig.

I utgangspunktet var jeg litt skeptisk til motoren, for en forholdsvis liten dieselmotor skal drasse rundt på en ganske så stor stasjonsvogn. Det skulle vise seg at jeg hadde litt rett og veldig feil.

Motoren duger til alt unntatt heftige akselerasjoner. Den er sterk nok til vanlig kjøring, noe du gjør det aller meste av tiden i en familiebil, den er sterk på lavt turtall og maksimalt dreiemoment på 320 nm har man i mellom 2000 til 2250 omdreininger. Det vil ikke si at den er svak utenfor dette turtallsområde, for god kraft har man allerede fra start. Automatkassen gjør likevel sitt til at man får utnyttet momentet maks da man trenger det.

Automat er et must i en slik type bil, og girkassen med 6 trinn gjør en god jobb. Du setter fort pris på komforten i girkassen, og den veksler både opp og ned på en utmerket måte. Skal man skifte gir fort, kan man gjøre det selv ved å flytte girvelgeren til siden. De større dieselversjonene har en 8-trinns automat, og den er hakket sportsligere.

På veien er Insignia fantastisk. Den går stille og rolig. Dieselmotoren lar bare høre fra seg når du ønsker litt tempoøking. Girkassen finner fort og mykt riktig gir, og uansett fart, så blir den aldri masete. Styringen svarer godt, også når du lar det gå unna i svingene, men som resten av bilen er den mer komfortabel enn sportslig.

Setene er faste og sportslige, likevel uten å bli for harde. Sidestøtte og lårstøtte er på plass, og for de fleste er det enkelt å finne en god sittestilling. Testbilen har påkostede AGR-seter, og dermed er behagelig massasje aldri langt unna.

Til årets modell oppgraderte Opel infotainmentsystemet og displayet foran føreren. Alt til det bedre, uten å revolusjonere. Du kan få den informasjonen du ønsker rett foran deg, og head-up displayet samler det viktigste du trenger. Opel lar deg få rikelig med informasjon, om du ønsker dette, og alt fra oljetemperatur, batteriopplysninger og temperatur på motor til fart og forbruk er å lese i displayet foran deg.

Interiøret oppleves moderne og infotainmentskjermen har fin oppløsning og logisk grensesnitt. Knapper, de er det ikke så mange av, sitter på logiske plasser og har en bra finnish. Kvaliteten oppleves som premium, og du får lett følelsen av at du sitter i en godt påkostet bil. OPC-rattet har knapper med de viktigste funksjonene, og dermed trenger du svært sjelden og ta blikket fra veien.

Jeg kunne skrevet en hel del om de gode lysene på testbilen, men jeg anbefaler heller at du går inn på denne artikkelen om Opel og fokus på lys. Vi kan uansett fastslå at Opel leverer noe av det beste man kan få på lys-fronten, og det setter man pris på når kveldene blir mørke og lange.

Vi har som sagt kjørt mye Opel Insignia, og nederst i artikkelen har vi samlet testene vi har gjort. Da kan du sammenligne de forskjellige utgavene og se om noen av de passer ditt behov. Ettersom vi har testet Insignia grundig, har vi fokus på hva som skiller den lille dieselen fra resten av sortimentet. Kanskje den største fordelen med en liten diesel er drivstofforbruket. Det blir hyggelig med denne motoren, og forbruket ved blandet kjøring oppgir Opel til 0,54 l/mil etter WLTP-metoden. Det er et forbruk som er realistisk og som kan oppnås ved vanlig kjøring. Vi kjørte en strekning på 87 km og oppnådde et forbruk på 0,44 l/mil. Ganske imponerende på en så stor bil.

Noe må man klare seg uten, om du velger denne motoren. Du får nemlig ikke ta del av den fine FlexRide-Chassiset, og får derfor ikke like dynamiske kjøreegenskaper som de modellene med dette chassiset. Du må også klare deg uten automatisk cruisekontroll, noe de fleste av oss har vendt seg til. Selvfølgelig klarer de fleste seg uten dette, og da får man en forholdsvis rimelig familiebil med lavt forbruk, klasseledende komfort og god plass.

Opel Insignia 1,6 Turbo Sports Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia GSI
Opel Insignia 2,0 Turbo AWD

Opel Insignia 1,6 Diesel SportsTourer 
Pris fra  404 900 
Pris testbil  500 000 
Motortype  R4 diesel 
Gir  A6 
Motorvolum ccm  1598 
HK v/omdr.  136 / 3500 – 4000 
Nm  v/omdr.  320 / 2000 – 2250 
Sek. 0-100 km/t  11,2 
Topphastighet km/t  204 
Forbruk blandet l/mil  0,54 
Utslipp CO2 g/km  139 – 145 
Egenvekt kg  1507 
Tilhengervekt kg  1300 
Bagasjerom liter  560 – 1665 
Lengde cm  498,6 
Bredde cm  186,3 
Høyde cm  150 
Akselavstand cm  282,9